Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama
Reklama

Nedaří se vám po čtyřicítce udržet si váhu? Řešení může být prosté!

„Je úplně jedno, co dělám a co jím, stejně pořád přibírám. I kdybych se stavěla na hlavu, nic tím nezměním.“ Problém, který trápí snad každou ženu, jakmile překročí čtyřicítku. Ačkoliv se zdá situace beznadějná, je možné ji nějak řešit. A tím nemyslíme koupit si větší oblečení.
Vydáno: 23.01.2019
Nedaří se vám po čtyřicítce udržet si váhu? Řešení může být prosté
Nedaří se vám po čtyřicítce udržet si váhu? Řešení může být prosté Autor: iStock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

S rostoucím věkem přibývají také kilogramy. Velkým mezníkem je věk kolem 40 let. V tomto období přestávají fungovat osvědčené recepty na hubnutí nebo alespoň na udržení hmotnosti. Jako by bylo úplně jedno, kolik toho sníte, jak je jídlo zdravé a dietní a taky jak moc cvičíte. Smutná pravda.

Co většinou uděláte jako první, když zjistíte, že máte o několik kilogramů víc? Nejspíš si pořídíte novou váhu. Ale určitě tušíte, že problém není ve špatně fungující váze.

Přestože dodržujete víceméně všechny zásady zaručující štíhlou figuru, jako je počítání kalorií, hlídaní si velikosti porcí, omezení sladkého a tučného, nedaří se vám shodit ani deko. Váha se naopak neustále nepatrně, nebo dokonce hodně znatelně navyšuje.

Kolik průměrně přibíráme?

Faktem je, že ženy ve středním věku přiberou za rok v průměru cca 70 dkg, tedy necelých tři čtvrtě kilogramu. Jakmile žena přijde do menopauzy, váhový přírůstek v tomto roce u 90 % žen stoupne přibližně na 2 a čtvrt kilogramu. To není zas tak moc, že? Jenomže pokud mezi 45 a 55 lety naroste ročně vaše hmotnost o 0,5-2,5, kila, můžete být za 10 let těžší až o 25 kilogramů. A to už jen tak nezamaskujete.

Váhový přírůstek ve středním věku může být přičítán buď horším stravovacím návykům, jako je například častá návštěva restaurací a noční chardonnay s tučnými sýry, nebo dočasně zhoršené funkci štítné žlázy. Jenže častěji jsou na vině 2 klíčové hormony – kortizol a estrogen.

Stres způsobuje zvýšení hladiny kortizolu

Střední věk se dá stěží nazvat „zenovým“. Většinou v této životní fázi vychováváte děti, dostáváte se do konfrontace s tím, že vám stárnou rodiče, nebo můžete procházet náročnými životními situacemi, jakými jsou třeba rozvod nebo smrt někoho hodně blízkého.

K tomu vás nejspíš zastihnou perimenopauzální návaly horka, nespavost a nepředvídatelná perioda. Opravdu skvělé období! Navíc hormon kortizol zvyšuje váš apetit, především chuť na sladké. Ručička na váze nekompromisně stoupá, a dokonce se vám začínají v oblasti břicha hromadit tukové buňky.

Prudký pokles hladiny estrogenu ovlivňuje rozložení hmotnosti

Zhruba mezi 45 a 50 lety začíná klesat hladina estrogenu. Tím se sice nijak nemění metabolismus, ale vysvětluje to, proč by vám mohly narůst tzv. madla lásky, tedy tuk kolem boků, který až krutě přetéká z kalhot. Jak je to možné, když jste nepřibrala ani deko navíc? Na vině je již zmiňovaný nedostatek estrogenu, což má, mimo jiné, negativní vliv na kvalitu nočního spánku.

Jak vyřešit nepříjemné přibírání?

Můžeme vůbec nějak bojovat proti nepříznivým projevům stárnutí? Ano. Můžeme se například pokusit více spát. Návaly horka mohou spánek buď úplně přerušit, nebo způsobit neklid během spaní. Ženy se pak více vrtí a převalují, což na kvalitě spánku rozhodně nepřidá.

Přerušovaný spánek způsobuje, že se ghrelin, neboli hormon hladu, zvyšuje a naopak leptin, hormon, který nám oznamuje, že máme přestat jíst, protože jsme sytí, klesá. Ghrelin nezvyšuje přímo chuť k jídlu, ale způsobuje, že naše chuťové buňky zatouží po jídle s vysokým obsahem uhlovodanů a obecně po vysoce kalorických potravinách.

Proto zvýšená hladina ghrelinu společně se sníženým leptinem způsobují nárůst hmotnosti. Navíc jakmile jste vyčerpaná, je pro vás přitažlivější a jednodušší dát si někde pizzu (nebo ji vyndat z mrazáku a dát do trouby) než se patlat s něčím zdravým. A komu by se taky chtělo jít si zacvičit, když máte v ložnici příjemnou a měkoučkou postýlku.

Vraťme se ovšem ke spánku. Jaké je ono magické číslo? Kolik hodin denně byste měla spát? Ideálně 7, ale zhruba 35 % dospělých spí méně. Nedávná studie dokonce prokázala, že i jedna noc, kdy spíte méně, může negativně ovlivňovat metabolismus.

V tomto věku z hlediska přibírání není tedy paradoxně nejdůležitější odpověď na otázku, co vlastně vůbec jíte, ale kolik hodin denně spíte. Prioritou je proto navýšit dobu odpočinku a snažit se déle a kvalitněji vyspat.

-šp-

Článek je zařazen v: hubnutí, váha, váha po 40, cvičení, hormony
Reklama