Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama
Reklama

Noční návaly horka při menopauze: Ovlivňují spánek, náladu i zdraví

Při menopauze se až 80 procent žen setká s návaly horka. Když přichází v noci, mohou mít vážné důsledky na kvalitu života i zdraví.
Vydáno: 22.01.2018
Noční návaly horka při menopauze
Noční návaly horka při menopauze Autor: iStock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

„Tak dvakrát týdně mě v noci probudí obtěžující horko. Odkopu se, ale tuším, že to moc nepomůže. Vždycky to chvilku trvá, než to přejde a já zase mohu v klidu usnout,“ popisuje Jana Kárníková. I když nával horka trvá většinou jen chvilku a na první pohled to nemusí vypadat jako vážný problém, ženy, jejichž spánek je takto přerušován po delší dobu, mají narušený noční odpočinek, což se následně projevuje na jejich fungování ve dne, na jejich náladě a zdraví.

Laboratorní studie, které se zúčastnilo 34 žen s menopauzou, ukázala, že až 70 procent návalů horka v noci ženy vzbudilo a narušilo tak jejich spánek. Aktivitu mozku měřily senzory, které měly ženy během spánku na hlavě. Ty prokázaly, že návaly ženy dokonale probudily a jejich mozek byl aktivní stejně, jako ve dne. Tyto návaly horka tak mohou být příčinou chronického přerušení spánku a mohou přerůst v nespavost. Ženy, které návaly trpí, totiž časem získají jakýsi psychický blok, který jim brání usnout – bojí se dalších návalů, vědí, že se zase nevyspí, že návaly mají vliv na kvalitu jejich spánku a že další den budou špatně fungovat. Dostávají se do začarovaného kruhu, který jim brání spát i během nocí, kdy by je návaly nevzbudily.

Co způsobuje nedostatek spánku?

Pokud žena spí méně než pět hodin denně, až o 15 procent vzrůstá riziko jejího úmrtí. Ale ani v případě, že následky nejsou tak vážné, mohou být dost ničivé. Po 24 hodinách bez spánku lidé reagují zhruba stejně, jako po vypití zhruba pěti alkoholických drinků. Dlouhodobé nevyspání zase vede k nedostatku leptinu – hormonu, který navozuje pocit sytosti a reguluje ukládání tuků. Takže i zde může být důvod, proč ženy po menopauze tak rychle přibírají na váze. S nedostatkem spánku se objevují i větší chutě. Potíže mohou nastat i s krevním tlakem, který je podle lékařských výsledků vyšší.

Pokud nedostatek spánku trvá déle než tři dny, může dojít k vážnému poškození nebo naprostému zničení některých mozkových buněk. Ukazují to poslední vědecké studie. Podobné studie také ukázaly, že bez dostatku spánku není lidský mozek schopen dostatečně odstraňovat nebezpečné látky a některé proteiny, které jsou zodpovědné za rozvoj Alzheimerovy choroby a demence.

Jak se návalů zbavit

A protože návaly horka mohou přetrvávat i několik let po menopauze, jsou potenciálním dlouhodobým zdrojem narušení spánku. Kromě kvality života má takové narušení vliv i na fyzické a duševní zdraví. Proto jsou návaly příznakem, který by ženy měly řešit se svým ošetřujícím lékařem.

Léčba může být přizpůsobena potřebám každé ženy, přičemž se bere v úvahu závažnost návalů a to, zda přichází nejen ve dne, ale i v noci. Lékaře též bude zajímat, v jaké fázi menopauzy se žena nachází a zda má i jiné zdravotní problémy, které by mohly špatný spánek způsobit.

Možnosti léčby zahrnují hormonální terapii, nehormonální farmakologickou léčbu, jako jsou selektivní inhibitory zpětného vychytávání serotoninu, a léky zaměřené na poruchy spánku. Může pomoci i terapie a zdravý životní styl.

Správná strava pomůže

Jen málo Japonek trpí problémy při menopauze, japonština dokonce nemá žádné slovo pro návaly horka. Zřejmě za to může i jejich strava, jak naznačuje jeden z mnoha výzkumů. Významnou součástí japonského jídelníčku je sója, která obsahuje genistein a daidzein – látky podobné ženským estrogenům. Také obsahuje více rostlinných proteinů a fytoestrogenů, které se zdají být imitátory některých biologických aktivit ženských hormonů.

Tak jako tak zařaďte do své stravy potraviny bohaté na vápník, hořčík a vitamin E. Skvělý je například za studena lisovaný olivový olej, listová zelenina, ořechy a mandle. Pomáhají též mořské rostliny, minerály v nich doplňují nezbytné elektrolyty, které se ztrácí pocením. A pro ženy v menopauze je rovněž nesmírně důležité pečovat o dostatečný příjem vody.

-lk-

Mohlo by vás taky zajímat:

 

Trénujte paměť, dokud je čas...

Hrozí vám v budoucnu Alzheimer? Odhalí to velmi jednoduchý test


Článek je zařazen v: spánek, menopauza, pocení, tloustnutí, klimakterium, přibírání na váze, poruchy spánku, přechod, návaly horka
Reklama