Moderní tatínkové: Jsou jiní než generace před nimi?
Česká rodina se mění a spolu s ní obzvlášť role a vliv otce. V posledních letech vzrůstá zájem mužů podílet se aktivně na výchově dětí. Generaci pasivnějších otců střídají muži, kteří mají o starání se o děti upřímný zájem a jsou ochotni jim věnovat energii a čas.
Tatínkové dnes věnují svým dětem nejen starostlivou péči, ale také si s nimi hrají, což jejich otcové moc nedělalli. Z nedávných zahraničních výzkumů vyplynulo, že současní otcové vybírají svým dětem takové hračky, které jim připomínají jejich vlastní dětství, nebo takové, které jim pomohou při hrách navázat silnější pouto s potomkem díky tomu, že společně něco vytvářejí. Psychologové pak potvrzují, že novodobá generace otců je hravější než ty předchozí.
Muži to chtějí
Muži – otcové mají ve výchově dětí svou osobitou a nezastupitelnou roli. Nastupující trend v moderním rodičovství, kterým je posílení vlivu otce na výchovu svého potomka, tuto roli ještě upevňuje a představuje nový směr ve vývoji novodobé rodiny. Aktivní otcovství rozvíjí vztah muže s dítětem a rozšiřuje možnosti pro profesní seberealizaci ženy.
Z nedávno publikovaných výzkumů Ligy otevřených mužů, která je iniciativou dlouhodobě se zabývající kvalitou života mužů a rolí otců v rodině, také vyplývá, že čeští muži se stále více zajímají o aktivní otcovství a sami chtějí na rodičovskou dovolenou, chtějí být bezprostředně po narození dítěte se svojí partnerkou a dítětem doma.
Jaký je moderní tatínek?
„Moderní muž je citlivý a hravý. Oprostil se od rozdělení rolí na mužské a ženské a s hrdostí nosí své ratolesti v šátku, chodí s nimi na kroužky, bere si je občas sám na víkendové výpravy, aby si maminka odpočinula. Dnešní otcové často dospívají až s příchodem dětí. Když odmyslíme negativa, kladná stránka je, že dnešní doba podporuje společné vyžití dětí s tatínky, tedy společné řádění, smích a dobrodružství. Ty jsou jedním z faktorů šťastného dětství a pevného vztahu k rodičům. Proto logicky otcové častěji volí hračky, které jim připomínají jejich vlastní dětství, nebo hračky, které odrážejí jejich současné koníčky, dětské sportovní vybavení, modely reálných objektů, oblasti zájmu,“ říká psycholožka a terapeutka Mgr. Eliška Bachová.
Na trhu ale není zas tak velké množství hraček, které by dokázaly uspokojit jak dítě, tak rodiče. Jedním z příkladů, kdy se podařilo výrobcům propojit světy dospělých a dětí, je nová generace autodrah Hot Wheels. Na jízdních i závodních drahách překonávají malí závodníci řadu dobrodružných překážek, tatínci pak rádi pomůžou s konstrukcí takové dráhy a stanou se tak doslova architekty dětské fantazie. Doslova nesmrtelné jsou stavebnice LEGO, dnes už téměř nezbytná výbava každého dítěte. Není neobvyklé, že barevné kostičky tatínka zaujmou natolik, že si vydrží s nimi hrát celé hodiny, zatímco jeho ratolest už dávno dělá něco jiného. Opětovný boom zažívají také stavebnice MERKUR, s nimiž se leckterý tatínek může vrátit do svých dětských let.
„Je dobré, že dnes existují takové hračky, které se zaměřují na zábavu obou, otce i dětí. Je vždy hezčí dělat něco S dětmi, než KVŮLI nim,“ dodává Eliška Bachová.