Obchody během Vánoc lákají k většímu utrácení. Mohou za to triky s barvami i hudbou
Vánoční nákupy se od těch běžných v ledasčem výrazně liší. Když člověk vejde do obchodního centra, má dojem, jako by vstoupil do kouzelného světa. Dekorace jsou všude a k výběru dárků hrají koledy či jiné sezónní hity. V takovém prostředí se dá snadno hodně utrácet. A obchodníci to dobře vědí.
V roce 2022 z průzkumu České bankovní asociace vyplynulo, že za vánoční dárky Češi plánují utratit do 10 tisíc korun. Dalších 3 500 korun obětují na jídlo a pití a přes 2 700 na vánoční výzdobu. Není pak divu, že tyto svátky jsou obdobím, které se prodraží a kdy lidé utrácejí více než kdy jindy.
Čtěte také: Vánoce zaútočí na naše peněženky. Za co si připlatíme a kolik bude stát stromeček?
Obchodníci jsou si dobře vědomi ochoty lidí sahat hlouběji do peněženek a hodně se snaží, aby peníze končily právě v jejich pokladnách. Mají na to dobré páky, protože vědí, že když se budou zákazníci v obchodě cítit dobře a produkty v nich vyvolají pěkné vzpomínky, tím spíše si je koupí. Hrají na všech pět lidských smyslů – i na ten šestý.
Vánoční taktiky obchodníků ovšem nekončí jen u pěkných dekorací, tematické hudby a obecného navození sváteční atmosféry. Lidé by se měli mít na pozoru před celou řadou marketingových strategií, které by je mohly přimět k nákupům, po nichž by nad zůstatkem na svých účtech zaplakali. Jaké to jsou podle finančních poradců z Ramsey Solution?
Kupte nyní, plaťte později
Dárky, jídlo, ozdoby. To vše a více vyjde na Vánoce velmi draho. Obchodníci o tom dobře vědí, ale nechtějí přijít o zákazníky, a proto řada z nich nabízí možnost nákupů na splátky. Často právě pod heslem „kupte nyní, plaťte později“. Je to ale past, z níž je sklouznutí k dlouhodobému zadlužení snadné.
Mohlo by vás zajímat: Stromeček je symbolem Vánoc teprve krátce. Církev proti němu měla výhrady
Je třeba nezapomínat, že i jiná období budou finančně náročnější a nikdo nechce splácet to, co utratil před celými měsíci. Celý rok nabízí svátky, narozeniny a jiné příležitosti k oslavám, kdy se mohou hodit právě finance, jež by padly na vánoční splátky.
Falešné slevy
Skutečné slevy, někdy i o mnoho procent z původních cen, miluje snad každý. Především v hektickém vánočním období je ale třeba mít se na pozoru před takzvanými falešnými slevami, které stále ještě patří k častým nekalým obchodním praktikám. Jak v kamenných obchodech, tak na e-shopech je těžké odolat zářivým nápisům slibujícím levné nákupy.
Zboží se vyplatí vyhledat na webech určených k porovnávání cen, kde lze snadno zjistit, zda je sleva skutečná a opravdu tak výrazná, jak obchod tvrdí. Důležité je také nenakupovat nepotřebné věci jen proto, že jsou ve slevě – nejlepší způsob, jak na něčem ušetřit, je nechat to ležet v regále.
Využití barev
Při vánočních nákupech je těžké přehlédnout zboží a dekorace v červených, zelených či zlatých barvách. Ty jsou totiž všude, což je problematické, protože barvy mají na rozhodování velký vliv. A obchodníci je umějí velmi dobře využít.
Přečtěte si také: The Rock v novém akčňáku zachraňuje Vánoce. První trailer ukazuje jeho týmovku s Kapitánem Amerikou
Například červená vyvolává v lidech pocit, že musí jednat hned, což udělá žádané zákazníky z impulzivních lidí. Naopak třeba modrá a bílá jsou klidnější barvy, které lze pozorovat v obchodech, jež chtějí nalákat rozvážnější a opatrnější zákazníky.
Hudba
Hudba má vliv na srdeční tep a náladu a těžko najdete obchod, v němž by z reproduktorů nehrála. Za normálních okolností si lze všimnout, že při nákupech je slyšet pomalejší muzika, která podle studií stimuluje zákazníky k delšímu nakupování, v obchodě tedy stráví více času a utratí více peněz. Na Vánoce ale přichází na řadu jiná taktika.
Rychlejší a rytmičtější melodie, které v obchodech obvykle znějí právě před svátky a mezi nimi, u lidí navozují pocit vzrušení a nutí je více utrácet. Obzvlášť pokud hrají vánoční hity, ty totiž vyvolávají nostalgii a podsouvají zákazníkům myšlenku, že by měli koupit i to, co nepotřebují.
Dotyk
Leckdo se už při nákupech přistihl, že při pohledu na zboží neodolal a sáhl si na něj. Mohlo jít o chlupatou deku, sametového plyšáka nebo svetr z příjemného materiálu. Proč je tolik produktů vyrobených z něčeho, co si lidé prostě musí osahat? Je to jasný účel. Jakmile totiž zákazník vezme zboží do ruky, ještě před jeho zakoupením získá pocit, že mu patří. Skutečně ho odnést k pokladně je pak v podstatě automatické.
Impulzivní koupě
Zákazníci při vánočních nákupech projdou celý obchod, koupí si to, co potřebují a chtějí, a jejich cesta následně směřuje k pokladnám. Ať je fronta delší či kratší, právě u kas je řada dalších regálů se zbožím. To je navíc často poměrně levné, velmi nápadné, aby bylo snadné si ho všimnout, a leckdo si řekne, že by se mohlo někdy hodit.
Čtěte také: Krátká historie Vánoc: Proč je komunisté a nacisté tak nenáviděli
Po zařazení do fronty už ale není čas vše zdlouhavě prohlížet a nad koupí přemýšlet. Tato marketingová strategie vede k impulzivním nákupům. Je to poslední pokus obchodníka zákazníkovi něco prodat a přimět ho k o něco větší útratě.
Viceprezident Hospodářské komory Tomáš Prouza poradil, jak na Vánoce ušetřit: