Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Meditace krok za krokem: Naučte se správně relaxovat

Bez přehánění můžeme říct, že správně prováděná meditace je jednou z neprospěšnějších psychologických technik, napomáhajících k rozvoji vlastních zdrojů, které potřebujeme v boji se stresem a úzkostmi, obavami a negativními psychickými a emočními stavy.
Vydáno: 07.11.2016, Martina Hrušková
Meditace krok za krokem
Meditace krok za krokem Autor: thinkstock.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Meditace se používá po tisíce let, především za účelem osobního duchovního rozvoje. Podle některých tradic je dobré používat takzvanou mantru, jednoduché slovo či větu, kterou opakujeme stále dokola a na kterou se plně soustředíme. Jiné používají mandalu, geometrický obrazec, na nějž s plnou pozorností upíráme pohled. Jiné vyučují techniku vizualizace symbolu či mandaly, na niž se soustředíme svým vnitřním okem. A ještě jiné učí, že máme sedět s otevřenýma očima před prázdnou bílou stěnou a soustředit se na ni. Ale jednou z nejlepších metod je meditace pomocí dýchání.

Má-li být meditace k něčemu, musí být častá a určitě i dobře dávkovaná (ve smyslu pravidelnosti). Častá a pravidelná meditace, i kdyby trvala několik minut denně, je pro snížení našeho stresu zásadní ze čtyř důvodů:

1. Cvičí naši pozornost
2. Zvyšuje naši kontrolu nad myšlenkovými procesy
3. Zvyšuje naši schopnost ovládat emoce
4. Napomáhá tělesnému uvolnění

Podívejme se na tuto meditační techniku krok za krokem

  • Zvolte si místo a čas, kdy vás pravděpodobně nebude nic a nikdo rušit. Vypněte telefon.
  • Posaďte se vzpřímeně do křesla nebo se zkříženýma nohama na pevnou podložku. Ruce lehce spojte v klíně. Během celé meditace buďte vzpřímení. Nedovolte, aby vám hlava nebo ramena poklesly nebo aby se vám ohnula záda. V této vzpřímené pozici co nejvíce uvolněte svaly.
  • Zavřete oči a pozvolna zaměřte svou pozornost na dech. Nedělejte nic násilím. Dělejte všechno zvolna a klidně.
  • Dovolte, aby dýchání plně zaujalo vaše vědomí. Ať už se soustředíte na nosní dírky nebo na břicho, udržte dýchání v centru své pozornosti. Nepřenášejte pozornost od nosních dírek k břichu a naopak. Vyberte si jedno místo a zůstaňte u něj. Nedovolte své pozornosti sledovat proudění dechu uvnitř těla. Dovolte jí spočinout na zvoleném místě.
  • Jestliže počítáte, počítejte v duchu „jedna“ na první výdech, „dva“ na druhý výdech, „tři“ na třetí výdech a tak dále až do deseti. Když dojdete k desíti, počítejte zpět až do jedné na každý výdech. Potom zase nahoru a tak dále. Jestliže v kterémkoliv okamžiku zapomenete, u kterého čísla jste byli, začněte znovu do jedné.
  • Objeví-li se myšlenky, nesnažte se je sledovat ani vytěsnit. Nenálepkujte je jako „dobré“ nebo „špatné“, ať už se týkají čehokoli. Prostě se soustřeďte na dýchání a nikoli na své myšlenky. Ať klidně proudí vaší myslí tam a zpátky, vy se jimi nezabývejte ani se jim nesnažte bránit.
  • Po skončení meditace se pomalu zvedněte ze sedu. Snažte si udržet něco z vyrovnanosti, kterou jste zakusili během meditace (byť jen krátce), i v normálním denním provozu. Pokuste se vnímat a uvědomovat si, co vidíte a slyšíte okolo sebe, tak, jak jste vnímali a uvědomovali si svůj dech; aniž byste se to snažili okamžitě zařadit nebo posuzovat či spouštět sérii dalších asociací.

 

Stres v práci a v životě Foto:

 

Stres v práci a v životě – Jak ho pochopit a zvládat
autor: David Fontana
Stručná a velmi praktická příručka na zvládání stresu v práci i v životě úspěšného autora, psychologa a pedagoga. Autor se nezaměřuje tolik na vnější zdroje stresu, jako na jeho vnitřní prožívání a zvládání. Nabízí způsob, jak nakládat s příčinami stresu, jak rozpoznat mylná přesvědčení a osobní zdroje stresu a jak cestou osobního rozvoje, meditace a relaxace nad stresem zvítězit.
vydalo nakladatelství Portál, s. r. o.

Článek je zařazen v: stres, relaxace, meditace, jak meditovat, dechová cvičení, stresové situace, stres v práci, psychohygiena
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama