Toužíte po miminku a nedaří se to? Zkuste změnit jídelníček!

To, co jíte, ovlivňuje celé vaše tělo. A správně zvolená strava tedy může přinést i pozitivní těhotenský test.

Vědci z Harvardu testovali téměř 19 tisíc žen a mimo jiné zjistili, že ty, které trápí poruchy menstruačního cyklu a mají problémy s ovulací, konzumují více trans-tuků, sacharidů a živočišných bílkovin. Jestli tedy plánujete založit rodinu nebo dalšího potomka, zařaďte do jídelníčku mnohem více čerstvého ovoce a zeleniny. Ideálně by se každá porce měla z poloviny skládat z těchto surovin.

„Například meloun a chřest dodají tělu kromě bohatého přísunu vitaminů a stopových prvků i antioxidant glutathion, který je důležitý pro kvalitu vajíček. Další důležitou potravinou je kadeřávek, protože obsahuje látky nezbytné pro metabolismus estrogenů. Pokud nejste fanouškem syrové zeleniny, zkuste si vyrábět různá smoothie, do nichž můžete přihodit pár kousků ovoce. Výborné jsou třeba plody goji, které obsahují fytochemikálie prospěšné pro plodnost,“ vysvětluje Alisa Vittiová, autorka knihy Woman Code, která se zabývá posílením ženské plodnosti a zvýšením sexuálního apetitu.

Pozor na vaření

Nechutná-li vám syrová zelenina, nevadí. Při tepelné přípravě si však dejte pozor. „Vitaminy rozpustné ve vodě, které se nachází v téměř každém ovoci a zelenině, ničí kombinace tepla a vody. Proto zeleninu pečte krátkou dobu při vysoké teplotě, nebo použijte mikrovlnku a malé množství vody. Z vody, ve které jste nějakou zeleninu vařili, si zase připravte polévku,“ radí Sarah Kriegerová, nutriční specialistka z Floridy.

Pomůžou dobré tuky

Vsaďte také na zdravé rostlinné tuky. Jídlo jako ořechy, avokádo, olivový olej a olej z hroznů snižují riziko zánětu v těle, podporují pravidelnou ovulaci a celkovou plodnost. Některé dobré tuky mohou dokonce pomoci ženám, které skutečně bojují s neplodností. „Studie ukázaly, že konzumace určitého množství mononenasycených tuků (například z avokáda) tři a půl krát zvýšila úspěšnost oplodnění během cyklu IVF, na rozdíl od žen, které žádné zdravé tuky nekonzumovaly,“ tvrdí Vittiová.

Libové maso a tučné ryby

Kuřecí, krůtí a libové hovězí maso jsou skvělým zdrojem bílkovin, zinku a železa, což jsou důležité stavební prvky pro zdravé těhotenství. Vyhýbání se tučným masům pomáhá udržet si váhu, což je dobré, protože nadváha, či dokonce obezita narušuje hladinu estrogenu. Pravidlo o tucích má samozřejmě výjimku – ryby s vyšším obsahem tuku, jako jsou losos, tuňák či sardinky, jsou zdravé, protože jsou vynikajícím zdrojem omega-3 mastných kyselin. Tím napomáhají správnému rozvíjení nervového systému plodu a snižují riziko předčasného porodu. Můžete je jíst několikrát týdně, aniž byste se musela obávat vysoké hladiny rtuti jako u jiných mořských druhů, například u žraloka, mečouna či makrely.

Dalším skvělým zdrojem bílkovin jsou vejce, kterých se vůbec nemusíte bát. Zejména žloutek je vynikajícím zdrojem bílkovin a cholinu, vitaminu, který pomáhá rozvíjet správné funkce mozku.

Ještě lepší však jsou rostlinné bílkoviny. Jedna studie ukázala, že riziko ovulační poruchy se sníží na polovinu, pokud pouhých 5 procent bílkovin z celkového denního příjmu je rostlinného původu. Vědci z Harvardu zase prokázali, že ženám, jež to přehání s konzumací živočišných bílkovin, hrozí o 39 procent vyšší riziko neplodnosti. Skvělým zdrojem rostlinných bílkovin jsou ořechy, semena, fazole a další luštěniny, například čočka a cizrna.

Celozrnné je lepší

„Celozrnné pečivo obsahuje vitaminy B a E a vlákninu, pohanka zase látky ze skupiny inositolů. Všechny tyto látky napomáhají početí a ovulačnímu cyklu,“ vysvětluje Kriegerová. Při potížích s početím odborníci také doporučují vynechat lepek, který vytváří v těle zánětlivé reakce, což stěžuje usazení vajíčka. Mnohem lepší jsou potraviny jako amarant, proso a quinoa.

Obecně lze říct, že je pro plodnost skvělá středomořská strava, která obsahuje hodně celozrnných výrobků a ovoce a zeleniny a málo tučných jídel. Potvrzuje to i jedna španělská studie. Ta ukázala, že jen 17 procent žen konzumujících středomořskou kuchyni mělo problémy s plodností, oproti 26 procentům žen, které si pochutnávaly na tučnějším mase a dalších průmyslově zpracovaných potravinách. Jak už bylo řečeno, trans tuky brání schopnosti těla zpracovávat inzulin a snižují tak schopnost otěhotnět.

A určitě zapomeňte na zpracovanou sóju, protože někteří odborníci se domnívají, že sojová bílkovina obsahuje estrogen a tak naruší hormonální rovnováhu. Například u mužů naruší produkci testosteronu. Sója v přirozené podobě je pak podle odborníků tělu prospěšná.

Nízkotučné výrobky k potomkům nevedou

Nízkotučné mléčné výrobky jsou sice dobrým zdrojem bílkovin a vápníku, ale výzkumy prokázaly, že zvyšují riziko ovulační neplodnosti. Ovšem je i možné, že budete muset zvážit kompletní vysazení mléčných výrobků. „Mléčný průmysl je plný chemických látek, produkce mléka je regulována, krávy jsou chráněny proti různým nemocem. Tyto koktejly mohou mít neblahý vliv na spolupráci mozku a endokrinního systému,“ vysvětluje Vittiová.

Je mnoho potravin, které jsou vhodné, pro ženy, jež se snaží otěhotnět. Dalším důležitým pravidlem by však měla být rozmanitost a nutriční vyváženost stravy. Také byste měla dbát na kvalitní suroviny. Zde platí, že bio je lepší, protože neobsahuje pesticidy a další přídavné chemické látky, které se používají v masovém zemědělství.

Problém může být u partnera

Je snadné zapomenout, že muž má na potomkovi padesátiprocentní podíl a že problém nemusí být jen u žen. Takže pokud se partnerka bude stravovat jako bohyně a partner bude živ z hamburgerů, klobás a piva, úspěch stejně přijít nemusí. „Neříkám, starejte se o svého muže stejně, jako o dítě. Jezte ale společně a společně své jídlo také chystejte," radí Kriegerová. Jídlo vhodné pro muže je chřest, slunečnicová semínka a další potraviny bohaté na zinek, který zabrání testosteronu změnit se na estrogen. Mléčné výrobky zase napomohou množství a koncentraci spermií, výborný je i selen obsažený v paraořeších. A další mužskou superpotravinou jsou ústřice.

-lk-

Mohlo by vás taky zajímat:


Přečtěte si také

Horoskopy dle zvěrokruhu

Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost ⑱

Partnerský horoskop
Partnerský horoskop

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.