Životní styl

18. července 2023 06:30

Marie Makovská

V jakých potravinách je aspartam a další rizikové látky? Jíme je denně, my i naše děti

Aspartam je karcinogenní

Umělé sladidlo aspartam bylo nedávno označeno Světovou zdravotnickou organizací (WHO) za potenciální karcinogen. Souběžně agentura prohlásila, že není potřeba zastavit jeho příjem. Tím spustila řadu diskusí a otázek. Jaké další rizikové látky jsou v potravinách a nápojích, které běžně přijímáme my i naše děti? A jak se jim smysluplně vyhnout bez paniky a bezhlavého vyřazování desítek potravin z jídelníčku?

Umělá sladidla bez kalorií jako náhrada cukru jsou v souvislosti s nepříznivými účinky skloňována často. A nejen ta, ale i různá umělá barviva a spousta dalších látek. Nejde o žádný nový poznatek, přesto každá taková zmínka ze strany WHO rezonuje společností. Stejně jako před lety kauza s fenoménem jménem bubble tea, který v některých případech obsahoval nebezpečné přídatné látky.

Aspartam

Aspartam se už mnoho let používá nejen jako častá náhražka cukru v limonádách. Kromě dalších druhů nízkokalorických a dietních nápojů, jako jsou nealkoholická piva, ledové čaje či energetické drinky, bývá také ve žvýkačkách, nakládané zelenině, hořčici a majonéze, nízkokalorických ovocných jogurtech, snídaňových cereáliích – zkrátka asi v 6 000 potravinách.

Další rizikové látky

I když se vám povede vyhnout se aspartamu, přijde na řadu jiné umělé sladidlo, se kterým se pojí zmínky o potenciální karcinogenitě – acesulfam K. A také další látky. Akrylamid vznikající především v potravinách s obsahem škrobu při vyšší tepelné úpravě (například příliš tmavá kůrka chleba, tmavé hranolky či chipsy), polycyklické aromatické uhlovodíky (PAH) v grilovaných a uzených potravinách, mykotoxiny ve špatně skladovaných potravinách, jako jsou ořechy, koření a další, které nemusí být viditelné, dusitany – například v některých masných výrobcích – a tak dále.

Podobně jako je tomu u jiných látek, i pro používání aspartamu v potravinách jsou v EU nastavená pravidla a jeho množství je velmi nízké. Přijatelná dávka pro dospělé byla stanovena na 40 mg na kilogram tělesné hmotnosti, pokud tedy vážíte okolo 70 kg, museli byste denně vypít zhruba 14 plechovek light limonády, abyste jí dosáhli. V případě dětí, těhotných žen a dalších rizikových skupin bývají tato doporučení opatrnější. Není nastaven přesný limit, především děti i dospělí, kteří mají onemocnění zvané fenylketonurie*, by se měli aspartamu vyhýbat, ostatní by ho měli konzumovat v rozumných dávkách. Dejte tedy pozor, abyste nepřijímali mnoho potravin a nápojů, které ho obsahují.

*fenylketonurie je vzácná dědičná porucha metabolismu, při které musí dotyčný celoživotně dodržovat speciální dietu

Doporučené maximální množství

Představitel WHO Francesco Branca k aspartamu uvedl: „Nedoporučujeme spotřebitelům, aby zcela zastavili příjem.“ Podle něj je však vhodné konzumaci omezit. „Pokud se spotřebitelé rozhodují, zda se napít koly ochucené aspartamem, či cukrem, měli by zvážit ještě třetí možnost – napít se vody,“ dodal Branca.

Že je pro zdraví nejlepší slazení úplně omezit, není žádnou novinkou. Zároveň ale nejde o radu, kterou bychom byli všichni schopni okamžitě a s radostí přijmout. Děti mají sladké rády, některé čistou vodu vůbec nevypijí a ani o úplném vynechání všech sladkostí nemůže být řeč. Ostatně to tak mají i mnozí dospělí. Cílem studií a podobných prohlášení není, abychom propadali hromadné panice a báli se pozřít cokoliv jiného než vlastnoručně vypěstovaná jablka ze zahrádky.

Jak svým stravováním co nejvíce omezit rizika spojená se zdravím a nezbláznit se z toho? Všechny tyto zásady využijete i v jídelníčku dětí:

Typy potravin Nejméně rizikových látek obsahují většinou potraviny, které jsou bio a vůbec nebo minimálně průmyslově zpracované (tedy bio zelenina a ovoce, vejce, maso a podobně), z potravinářských výrobků vybírejte například celozrnné výrobky, zakysané mléčné výrobky a sýry a další, s mírou pak různé pochutiny a sladkosti, jako jsou sušenky apod. Omezte vysoce průmyslově zpracované polotovary. Maximálně se snažte vyhýbat v první řadě připáleným jídlům, dále pak omezte jídla smažená a grilovaná na ohni.
Složení Když budete myslet na tipy v prvním bodě, nemusíte znát každou ingredienci ze složení na obalu. Bude stačit ho občas pročíst, a když zjistíte, že je příliš dlouhé a plné látek se složitým názvem, které neznáte (pravděpodobně to budou různé přídatné látky – emulgátory, zahušťovadla, sladidla, apod.), poohlédnout se třeba po alternativě.
Nápoje Hlavní část pitného režimu by měla tvořit čistá voda, neslazené čaje a minerálky, dále 100% džusy a ovocné i zeleninové šťávy, ideálně ředěné vodou, jen s mírou různé limonády (ať už s cukrem, nebo sladidly) či alkoholické nápoje.
Sladkosti Zatímco cukr (myšleno glukóza) je jeden, jeho zdrojů (sladkostí) je na trhu spousta. A i mezi nimi můžete najít vhodnější varianty. Při výběru sladkostí zkuste myslet i na to, aby tělu něco daly. Třeba celozrnné sušenky mohou splnit svůj účel a zahnat vaše chutě a zároveň vás nasytí. Máte velkou chuť na sladké pečivo plněné čokoládou? Dejte si k němu bílý jogurt jako zdroj bílkovin, díky kterému navíc pravděpodobně nesníte pečiva tolik. Opět platí při čtení složení vybírat výrobky s nižším obsahem tuků (hlavně těch nasycených), cukrů a přídatných látek (umělá sladidla apod.).
Slazení Samotné slazení se bohužel moc obejít nedá. Na jedné straně máme cukr v různých podobách (včetně sirupů a medu), který je kalorický a ve větší míře nezdravý, na straně druhé umělá sladidla, sice nekalorická, ale také mnohdy představující zdravotní rizika (viz zmiňovaný aspartam). Umělá sladidla navíc svou chutí většině lidí cukr nenahradí. Pozitivní zprávou je, že když budete sladké postupně alespoň omezovat, můžete si zvyknout a tělo už nebude po sladké chuti tolik bažit.
Doplňky stravy a další podpůrné preparáty Vitaminy a minerální látky, nejrůznější doplňky stravy a podpora snad všech funkcí organismu, na které si jen vzpomenete. Na trhu je obrovské množství možností, ať už se ale rozhodnete pro jakoukoliv, vždy by mělo jít o doplněk. Základem zdravého jídelníčku jsou body zmíněné výše a bez nich se stane z většiny zakoupených doplňků stravy jen zbytečné utrácení peněz.
Životospráva I když mluvíme primárně o jídle, je důležité zmínit také alkohol, kouření, nedostatek pohybu, nadměrný stres, nedostatek spánku, případně i různá už rozvinutá onemocnění – všechny tyto faktory jsou zdravotním rizikem.

Mnoho výrobců se opravdu snaží, aby vymysleli produkt, který bude chutný a zároveň bude mít jednoduché složení bez zbytečných aditiv, ztužených tuků apod. – a za to můžeme my zákazníci a naše poptávka. Čím více budeme dávat přednost kvalitnějším výrobkům, tím více se výrobci budou snažit.

Úhly pohledu

Potraviny a nápoje s umělými sladidly jsou oblíbené především u diabetiků a také u lidí, kteří chtějí zhubnout. Samotná obezita zvyšuje riziko rakoviny. Pokud vám dietní nápoje aspoň pro začátek, než se naučíte ve větší míře jíst a pít neslazené, pomůžou zhubnout, možná díky nim snížíte riziko vzniku rakoviny více, než kdybyste je nepili a přibírali dál. To je jen další možný úhel pohledu.

Každý má možnost k problematice přistoupit po svém, bohužel je snadné chytit se zprávy vytržené z celkového kontextu. Je jednodušší začít brát doplňky stravy pro lepší spánek než dlouhodobě pracovat na odstranění příčin, kvůli kterým nespíte (špatná strava, málo pohybu, stres, …). Je jednodušší vyřadit nápoje s aspartamem než svou životosprávu celkově přizpůsobit tomu, abyste snížili i další rizika vzniku rakoviny. Ale bude to opravdu účinné?

Brát zdravý životní styl racionálně znamená snažit se eliminovat všechna zdravotní rizika, o kterých víte nebo se o nich postupně dozvídáte. Vždy ale tak, abyste psychicky netrpěli a nemuseli například každý svůj krok během dne podřizovat jídlu.

Zdroj: Autorský článek (autorka je Ing. v oboru Výživa a potraviny)
Další zdroje: CNN Prima News, Prima ZOOM, reuters.com

Sdílejte článek
Štítky jídlo rakovina cukr Světová zdravotnická organizace doplněk stravy zdravý životní styl limonáda cukrovinka náhradní sladidlo aspartam přídatné látky acesulfam

Přečtěte si také

Horoskopy dle zvěrokruhu

Beran 18. 4. 2024

Zadal vám někdo úkol a pak odešel, aniž by vám dal pokyny? Není divu, že se cítíte zmatení a frustrovaní. Pokud neexistuje žádný návod a pokud nikdo jiný neví, o co jde, nemějte výčitky svědomí a nechte to být, dokud nedostanete řádné poučení. Je rozumnější počkat, než to udělat špatně a muset to dělat znovu. Raději bezpečně, než abyste litovali.

Celý horoskop pro dnešní den

Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost ⑱

Partnerský horoskop
Partnerský horoskop

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.