Prima maminka

20. června 2024 06:00

Marie Makovská

Děti se snaží, když vidí smysl. Vnímejte vysvědčení optikou jejich potřeb, radí psycholožka

ON TOPIC: Psycholožka Šárka Miková – celý díl podcastu o výchově dětí

Proč se v poslední době tolik řeší, zda je klasické známkování správným prostředkem pro hodnocení dětí, když ho používáme už tolik let a jsme na něj zvyklí? Jedním z problémů je podle psycholožky Šárky Mikové třeba to, že průměrná známka za pololetí vůbec nemusí zohledňovat fakt, že se dítě postupně zlepšovalo. Popsala, jak bychom se měli dívat na vysvědčení a jak jednotlivé typy dětí motivovat.

Jak pro web Prima Ženy vysvětlila psycholožka Šárka Miková, v některých případech je objektivita známek pochybná. „Dokud je dítě v procesu učení, nemělo by dostávat špatné známky za to, že dovednost ještě neovládá kvalitně. Například se učíte psát všemi deseti nebo kreslit zátiší. I když se od začátku velmi snažíte a poctivě trénujete, můžete z průběžných testů či kreseb dostávat špatné známky. Jednak proto, že se to zkrátka teprve učíte, ale taky třeba kvůli stresu. Během pololetí se zlepšujete a na jeho konci dostáváte samé jedničky. Přesto dítěti kvůli průměru za celé pololetí na vysvědčení vychází lepší trojka,“ popsala problém psycholožka Šárka Miková, autorka několika knih, které vycházejí z její unikátní teorie osobnosti zvané Teorie typů.

Proč rodičům vadí špatné známky?

Většina rodičů chce pro své děti to nejlepší. Jejich tlak na výsledky ve škole by ale rozhodně neměl vycházet z jejich vlastních nenaplněných ambicí. „Pokud jde o známky na vysvědčení z 8. a 9. třídy, které se započítávají při přijímání na střední školu, jsou obavy rodičů pochopitelné, protože je do toho tlačí současný systém přijímacího řízení. Mnohdy však rodiče tlačí na dítě kvůli svým vlastním ambicím a omlouvají to tím, že chtějí pro dítě lepší budoucnost. Někteří rodiče vnímají známky jako odraz své péče, což vede k neadekvátnímu tlaku na dítě,“ vysvětlila psycholožka.

Přečtěte si také: Dítě si řekne, až bude mít hlad, radí Petr Havlíček. Necpěte mu svačiny a vydržte

Ani tresty nic nevyřeší

Jestliže se přes rok zajímáte o učení vašeho dítěte, vysvědčení by pro vás nemělo být překvapením. „Pokud uvidíte špatné známky, může pro vás být těžké udržet svou frustraci na uzdě a chovat se racionálně. Jenže obviňování a tresty motivaci k učení nezvýší. Naopak, dítě prožívá pocity ponížení a zahanbení, které mu brání se nad sebou a svými výsledky racionálně zamyslet. Zahanbení je přitom velmi bolestivý pocit, který mozek vnímá jako ohrožení, což vyvolává stresovou reakci – útok, útěk nebo strnutí,“ zdůraznila Šárka Miková.

Podobné články

„Pocit ohrožení je o to horší, že ho způsobují lidé, kteří by měli dítěti zajišťovat primární bezpečí a ochranu. Některé děti se psychickému tlaku rodičů podvolí a snaží se o lepší prospěch ze strachu, který ovšem schopnost učit se zhoršuje, a vyrůstají z nich osoby závislé na autoritě. Jiné děti jdou do vzdoru a opozice vůči autoritě a přestanou se snažit úplně. Obojí jsou znaky narušené sebehodnoty, která výrazně negativně ovlivňuje motivaci k učení.“

Děti se snaží, když vidí smysl

Snaha dítěte je úzce spjata s vnímáním smyslu toho, co se učí. Mnoho rodičů se domnívá, že za špatné výsledky dítěte ve škole stojí jen nedostatek snahy. Jenže ne vše je pouze otázka vůle. „Dětem nestačí říct: ‚To se ti jednou bude v životě hodit.‘ Aby měly vnitřní motivaci k učení, potřebují v danou chvíli rozumět smyslu svého učení. Ten je úzce napojený na jejich vrozené nastavení mozku, které ovšem není u všech dětí stejné. Dítě je automaticky motivované pro určité typy aktivit, zatímco jiným se jejich mozek snaží vyhnout,“ vysvětlila psycholožka.

Jaké tedy mají vrozené potřeby 4 základní typy dětí podle Teorie typů?

  1. Děti s vrozenými potřebami stability a předvídatelnosti (SJ typy) – Vidí smysl v konkrétně zadaných aktivitách, aby mohly co nejlépe naplnit očekávání učitele. Tyto děti rády používají osvědčené postupy a trénují to, co už umí. Naopak kreativní činnosti typu „z nabídnutých pomůcek vytvořte cokoliv“ mohou u nich vyvolávat paniku.
  2. Děti s potřebami akce a svobody (SP typy) – Tyto děti se nejlépe učí skrze maximální zapojení smyslů a fyzickou aktivitu. Jejich mozek nedokáže dlouhodobě pasivně přijímat teoretické informace a nutí je k akci, jako je povídání s kamarády či hraní pod lavicí.
  3. Děti s potřebami rozumět a prověřovat (NT typy) – Mozek těchto dětí touží po pochopení toho, jak věci fungují. Jakmile něčemu porozumí, nechápou, proč by to měli dál trénovat. A obtížně hledají motivaci, pokud v zadání úkolu nevidí logický smysl.
  4. Děti s potřebami hlubšího smyslu a jedinečnosti (NF typy) – Tento typ dětí potřebuje prostor pro fantazii a také pocit, že jsou pro učitele důležité. Chtějí, aby je učitelé chápali a zajímali se o ně osobně, nejen o jejich výsledky.

„Rodiče by měli na vysvědčení dítěte pohlížet i optikou vrozených potřeb. Pokud dítě nemá ve výuce téměř nikdy možnost učit se v souladu se svým nastavením mozku, ovlivňuje to jeho motivaci a výsledky. Netýká se to ale jenom školy. I ve výchově by mělo dítě vnímat, že jsou jeho potřeby brány opravdu vážně,“ dodala Šárka Miková.


Přečtěte si také

Horoskopy dle zvěrokruhu

Beran 23. 11. 2024

Už vás nebaví být dokonale kontrolovanou osobou. Už nechcete omezovat své pudy. Něco ve vzduchu je jiné. Můžete svobodně vyjadřovat své potřeby. Promluvte si s partnerem o svých touhách. Vašemu vztahu může vaše současné rozpoložení jen prospět.

Celý horoskop pro dnešní den

Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost ⑱

Partnerský horoskop
Partnerský horoskop

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.