Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

5 důvodů, proč byste si měli dát na Nový rok čočku

Čočka je zásadní součástí české kuchyně a patří i k novoročním tradicím jako symbol hojnosti finančních prostředků. Má ale i spoustu jiných předností, kvůli kterým stojí za to si ji nejen na Nový rok dopřát.
Vydáno: 27.12.2018
5 důvodů, proč byste si měli dát na Nový rok čočku
5 důvodů, proč byste si měli dát na Nový rok čočku Autor: iStock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Spolu s hrachem patří čočka k nejstarším kulturním luštěninám. V Turecku byla dokonce archeology objevena čočka, která je stará 4 000 let! Po zasetí vzklíčila jen díky tomu, že ji před neblahými vlivy chránily střepy nádoby, do které byla uložena. Středověké Čechy čočku řadily k základům vaření spolu s hrachem, pohankou, jáhlami nebo třeba kroupami. Z čočky se připravovala nejen obyčejná slaná jídla, ale i sladká a slavnostní. Je jen k naší škodě, že si ji nedopřáváme tolik, kolik by si zasloužila. Právem ji lze považovat za jedno z nejzdravějších jídel vůbec. Má totiž řadu pozitivních vlastností. Proč byste si ji měli dát (nejen) na Nový rok?

Přinese vám (možná) bohatství

Tradice připravovat čočku jako novoroční pokrm, který má konzumentovi zajistit dostatek financí na celý následující rok, se odvíjí zřejmě hlavně od toho, že čočka připomíná svým tvarem mince. Můžete si samozřejmě dát k novoročnímu obědu něco jiného, ale tradice by se neměly pokoušet. 

 Je zdravá

Čočka obsahuje vysoké množství rostlinných bílkovin a také je zdrojem prospěšné vlákniny a díky tomu pomáhá snižovat vysokou hladinu cholesterolu v krvi. Také je přirozeně bezlepková, prospívá srdci, obsahuje kyselinu listovou, hořčík, je kvalitním zdrojem železa, což je důležité především pro lidi trpící chudokrevností, menstruující, těhotné a kojící ženy, dospívající a všechny, kteří jsou vystaveni zvýšené tělesné námaze. Čočka také dokáže regulovat hladinu cukru v krvi, takže je vhodná pro diabetiky, posiluje nervy, zahání únavu a zvyšuje výkonnost. Kromě toho patří čočka i mezi novoroční vyprošťováky, díky nezanedbatelnému obsahu draslíku a antioxidačním vlastnostem. Pozor by si při její konzumaci měli dát jen lidé se špatným zažíváním a pacienti trpící dnou.

Pomůže vám zhubnout

Jak již bylo řečeno, čočka je bohatým zdrojem bílkovin a nerozpustné vlákniny, díky kterým vás nadlouho zasytí. Naopak neobsahuje žádný tuk. I vědecké studie potvrzují, že její pravidelná konzumace může pomoci při regulaci hmotnosti a pocitu sytosti.

Čočka není jen jedna
Čočka není jen jedna
iStock

Můžete si vybrat z více druhů

Mezi nejznámější druh, který v kuchyni používaly již naše babičky, patří čočka hnědá a tmavozelená. Dnes se dají u nás snadno sehnat i jiné druhy. Například žlutá čočka, která se používá především v indické a orientální kuchyni. Často se označuje indickým výrazem „dal“. Její výhodou je velmi krátká příprava a také krásná barva, která vynikne například v salátech nebo polévkách. Stále větší oblibu si získává červená čočka, která má jemnou chuť, není nutné ji máčet a uvařená je během 15 minut. Černá čočka Beluga je drobná černá čočka, která je také rychle uvařená a po tepelné úpravě dobře drží tvar, hodí se tedy do salátů nebo jako příloha. Zajímavá je zelená francouzská čočka Puy, která se pěstuje v oblasti Le Puy v jihovýchodní Francii. Vyniká svou kořenitou chutí a po uvaření si zachovává tvar. Je vhodná do polévek, salátů nebo jako příloha či hlavní jídlo.

Ćočkový burger
Ćočkový burger
iStock

Nemusíte ji jíst jen na kyselo

Díky tomu, že existuje více druhů čočky, je i mnoho způsobů, jak si ji připravit. I oblíbená čočková polévka může mít mnoho podob. Velmi různorodé použití má například červená čočka, z níž se dají dělat pomazánky, saláty, dokonce i zdravé sladké sušenky nebo vegetariánská verze boloňské omáčky a lze ji použít třeba i na zahuštění zeleninových polévek místo hladké mouky. Stačí ji přisypat do polévky 10 minut před dovařením. 

Vegetariáni jistě znají čočkové burgery, které budou nejspíš chutnat i těm, kteří dávají přednost masu. Když totiž ochutnáte čočkový burger, na první dobrou skoro nepoznáte rozdíl. Stačí jen rozmixovat v mixéru doměkka uvařenou čočku beluga,červenou čočku nebo mix obou čoček společně s cibulí, česnekem, kořením a trochou oleje. Poté hmotu vytvarujte do tvaru hamburgerů a hoďte na chvilku na pánvičku. Pokud chcete být ještě zdravější, upečte čočkové burgery v troubě. Podávejte stejně jako masové hamburgery v housce, nebo klidně bez housky, jen se zeleninou a dipem. 

Článek je zařazen v: Nový rok, čočka, hubnutí
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama