Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Beru na vědomí
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
zpět

Horoskop pro Vás každý týden

Stačí vybrat znamení a zadat Váš email. Jednou týdně vám zašleme horoskop pro vaše znamení.

reklama

Špatně vám to myslí, nespíte a máte hrozné vlasy? Možná máte nedostatek bílkovin!

Jíte dost bílkovin? Raději se nad tím zamyslete nebo se vaše tělo ozve nepříjemnými příznaky. Jak zjistíte, že vám bílkoviny zásadně chybějí?
Vydáno: 11.03.2020
Špatně vám to myslí, nespíte a máte hrozné vlasy? Možná máte nedostatek bílkovin!
Autor: iStock Špatně vám to myslí, nespíte a máte hrozné vlasy? Možná máte nedostatek bílkovin!

Proteiny neboli bílkoviny hrají důležitou roli ve fungování lidského těla. Pokud máte nedostatek bílkovin, je jasné, že to vaše tělo pocítí a vyšle vám patřičné signály se žádostí o doplnění.

Vědecké studie říkají, že přibližně 1 miliarda lidí na celém světě trpí nedostatkem bílkovin. Zejména lidé ve střední Africe a jižní Asii jich nekonzumují dost a z toho trpí nedostatkem bílkovin až 30 % dětí. 

Přitom můžete být obyvatelem naší přívětivé středoevropské kotlinky a být na tom úplně stejně. To, že máte s přísunem proteinů problém, vám tělo rázně připomene a ne zrovna příjemnou formou.

Doporučený minimální denní příjem bílkovin pro zdravé dospělé je: u mužů 56 g, u žen 46 g (pokud nejste těhotná) a u dětí se pohybuje od 19 g do 34 g v závislosti na jejich věku.

Zjistěte, jestli se vás tyto problémy také netýkají. Jak se nedostatek bílkovin projeví navenek? 

  • Neadekvátní chuť k jídlu

Máte pořád hlad a chutě, ráno i večer vás honí mlsná a o půlnoci bílíte ledničku? Každou pracovní pauzu využijete ke svačince a cestou z práce si dáte také nějakou mlsku? Když před vás někdo postaví bábovku nebo domácí štrúdl, neovládnete se, ani kdybyste chtěli? Poznáváte se?

Tak celá tahle šlamastyka s neovladatelným apetitem může znamenat, že nemáte dost proteinů, zato cukr v krvi vám lítá jako ďas. Možná máte neomezený přístup k vysoce kalorickým potravinám, ve kterých je množství bílkovin nízké. Zkuste vyměnit ranní cereálie za porci vajec, polední špagety za kuře a večerní zapečené brambory za rybu.

  • Ztráta svalové hmoty a bolesti kloubů

Svaly jsou největším zásobníkem bílkovin v těle. Mrkněte se do zrcadla tváří v tvář pravdě, jak jste na tom se svaly. Nemusíte vypadat jako akční hrdina, ale nějaké svaly byste mít prostě měli. Protein je nezbytný pro růst a údržbu svalů. Svalová slabost, bolest a ztráta svalové hmoty jsou známkou právě nedostatku bílkovin. Je běžné, že svalová hmota u starších lidí ubývá, a proto věnujte ve vyšším věku přísunu proteinů a cvičení patřičnou pozornost.

  • Problémy s kůží a nehty

Nedostatek bílkovin může vést k tomu, že nehty budou slabé, křehké a můžete na nich pozorovat bílé pruhy a nahnědlé skvrny. Pokud se vám nehty lámou a moc pěkně nevypadají, možná za to může nevyvážený jídelníček. Nedostatek bílkovin může také ovlivnit kůži, protože protein umožňuje regeneraci buněk, produkuje nové buňky a nahrazuje mrtvé.

Je vaše pokožka suchá, šupinatá a praská? Soustřeďte se na příjem kvalitních bílkovin a radujte se ze změny!

  • Vypadávání vlasů

Tak na tohle jsou citlivé jak ženy, tak muži! Vypadávání vlasů je strašák, který se nelíbí nikomu. Naše vlasy jsou tvořeny z 90 % bílkovinami, které jsou známé jako keratin. Pokud nemáte dostatek živin, mohou se vaše vlasy ztenčit a vyblednout. To se děje proto, že tělo přestane používat protein pro nepodstatné věci, jako je růst vlasů, a soustředí zásoby bílkovin pro nezbytné procesy. Vlasy jsou zkrátka na druhém místě. Když ale budete mít bílkovin dostatek, zbude dost i na krásnou kštici!

  • Tučná játra

Tučná játra jsou jedním z nejčastějších příznaků nedostatku bílkovin, a pokud se neléčí, může způsobit tohle onemocnění jater zásadní problémy. V extrémních případech může dojít i k zjizvení a selhání jater. To je problém pro obézní pacienty a lidi, kteří často holdují alkoholu. Pokud se poznáváte, je nejvyšší čas vyměnit nezdravý životní styl za ten uvědomělejší, včetně konzumace kvalitních bílkovin.

  • Zvýšené riziko zlomenin kostí

Nízký příjem bílkovin může ovlivnit také pevnost kostí, když vede k jejich oslabení a zvyšuje riziko zlomenin. Je to hlavně proto, že protein je nezbytný pro absorpci vápníku a pomáhá při metabolismu kostí. Když nemáte dost bílkovin, tento metabolický proces nefunguje, jak má, a kosti nedostanou, co potřebují.

  • Nedostatek spánku

Špatně spíte? Než sáhnete po prášku, zamyslete se nad svým jídelníčkem. Je totiž dost možné, že je vaše nespavost spojena s nedostatkem bílkovin. Proteiny z jídla působí jako stavební kameny pro tryptofan, aminokyselinu, která způsobuje ospalost. Takže ji pěkně podpořte tím, že si dáte večeři s bohatým přísunem bílkovin. Pokud to bude navíc krůtí maso, bonus pro vás! Obsahuje totiž látky, které pomáhají snadno usnout.

  • Mozková mlha

Připadáte si, že jste přes noc snad zhloupli? Máte nedostatek motivace, špatnou paměť nebo potíže s učením? Nebojte se, vaše IQ se nezmenšilo, jen se hlásí tělo o větší přísun bílkovin. Dopamin a serotonin jsou neurotransmitery, které vaše tělo potřebuje, aby se mohlo soustředit, a když máte málo proteinů, mozek nefunguje, jak má. Dejte mu správnou potravu a všímejte si, jak se vaše soustředění a paměť zlepšují.

-ku-

Článek je zařazen v: nedostatek bílkovin, nespavost, proteiny