Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama

TOP 10 nejzdravějších bylinek a koření podle ajurvédy

Ajurvéda je jedna z nejstarších věd na světě a je považována za nejvíce celostní systém péče o zdraví. Její nedílnou součástí jsou i bylinky a koření. Na které z nich byste rozhodně neměli zapomínat a v čem vám mohou pomoci?
Vydáno: 01.09.2019
TOP 10 nejzdravějších bylinek a koření podle ajurvédy
Autor: iStock TOP 10 nejzdravějších bylinek a koření podle ajurvédy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Kořeny ajurvédy spadají zhruba do doby 3000 let před naším letopočtem, což dokazují indické védy, prastaré knihy poznání. Jedná se holistický léčivý systém, který je založen na přesvědčení, že naše zdraví závisí na rovnováze mezi myslí, tělem a duchem. Zdravý a dlouhý život je podle této filozofie naším přirozeným právem. Můžeme ho dosáhnout prostřednictvím správné stravy, životního stylu i konzumací vhodných bylinek.

Ajurvédská léčba zahrnuje desítky různých možností. Jedná se například o masáže (abhyanga), dechová cvičení (pranayama), jógu a léky na bázi bylinek, což se odvíjí od zdravotních problémů každého z nás. Kdo zajde na konzultaci k ajurvédskému lékaři, vždycky se od něj dozví, že by měl změnit životní styl, a to především stravu.

Jednou z nejpříjemnějších změn je při vaření více využívat koření, které dokáže proměnit i obyčejné jídlo v lákavou hostinu příjemně dráždící téměř všechny naše smysly. Díky tomu nám bude více chutnat a zároveň můžeme využít příznivých účinků bylinek. Každý pokrm, který obsahuje koření, vám může přivodit jedinečný zážitek. Navíc zlepšuje zdraví a přináší více pohody. Mnoho bylin využívaných v ajurvédské medicíně má antioxidační účinky. To znamená, že vás mohou chránit před nemocemi, jako jsou srdeční choroby nebo artritida.

Sestavili jsme pro vás žebříček 10 nejzdravějších koření a bylinek, které se běžně používají v ajurvédské kuchyni. Je načase, abyste je zařadili ke svým oblíbeným jídlům. Pokud v nich tedy už nejsou...

Skořice
Autor: iStock Skořice

Skořice

Skořice pochází z vnitřní kůry stromu (Cinnamomum Zeylanicum), který roste převážně v Indii, Číně a na Srí Lance. Bylo prokázáno, že dokáže snižovat hladinu cukru v krvi a má také silný antidiabetický účinek.

 

Kurkuma
Autor: iStock Kurkuma

Kurkuma

Kurkumu obsahuje i kari, díky níž má toto koření žlutou barvu. Sloučenina dávající rostlině léčivé vlastnosti je kurkumin, který je pozoruhodně silným antioxidantem. Působí silně protizánětlivě, a to dokonce až do té míry, že má účinky jako některé protizánětlivé léky. Kromě toho, že si kurkumou občas okořeníte jídlo, ji můžete užívat každý den buď čerstvou  (kořeny), nebo nadrcenou v čajích, případně v detoxikačních koktejlech.

Zázvor
Autor: iStock Zázvor

Zázvor

Toto koření je v medicíně bylinek velmi populární, a to v několika formách. Výzkumy ukázaly, že jeden gram zázvoru účinně funguje proti mnoha typům nevolnosti. Současně redukuje riziko rakoviny tlustého střeva tím, že dokáže snížit jeho zánět na stejné bázi jako aspirin. Jak ho konzumovat? Čerstvý nebo sušený se uplatňuje v mnoha receptech, můžete si z něj uvařit čaj, přidat ho do ranního smoothie nebo si ho dát nakládaný. 

Římský kmín
Autor: iStock Římský kmín

Římský kmín

Nepleťte si ho s kmínem, který se běžně používá v české kuchyni. Ten římský, zvaný též kumin, má mnohem výraznější, až svíravou chuť a exotickou vůni. Lze ho použít jako celá semínka nebo v drcené formě. V ajurvédě se toto běžné koření používá k léčbě různých zdravotních problémů, protože má obecně antiseptické, protizánětlivé a antioxidační účinky a je to jeden z nejlepších léků na zažívací potíže a bolesti žaludku.

Fenykl
Autor: iStock Fenykl

Fenykl

Podle ajurvédy je fenykl velmi dobrý pro trávení. V Indii běžně jedí několik jeho semen po každém jídle, někdy si je smíchají s krystaly cukru. Semena fenyklu mají sladkou chuť a v mleté podobě se velmi dobře uplatní třeba v omáčkách.

 

Koriandr
Autor: iStock Koriandr

Koriandr

Koriandr se používá jako léčivo nebo dochucovadlo už od starověku. Semena a listy této rostliny se hodí k léčbě mnoha zdravotních problémů. Má protizánětlivé, antioxidační, antiseptické, fungální (proti plísním) a diuretické vlastnosti. Používá se k léčbě zdravotních problémů, jakými jsou artritida, plynatost nebo třeba infekce močových cest.

 

Hřebíček
Autor: iStock Hřebíček

Hřebíček

Hřebíček se běžně používá v kořenicích směsích severní Indie. U některých jeho sloučenin (podobně jako ve skořici), bylo prokázáno zlepšení funkce inzulínu. Hřebíček má protizánětlivé a antioxidační vlastnosti. Vzhledem k tomu, že má hřebíčkový olej znecitlivující účinky, nabízí perfektní přírodní řešení při bolesti zubů. Stačí vložit do úst pár celých hřebíčků, nechat je změknout a pak do nich jemně kousat stoličkami a udržovat je v blízkosti bolestivého zubu zhruba půl hodiny.

Chilli
Autor: iStock Chilli

Chilli

Účinná látka v chilli papričkách se nazývá kapsaicin. U něj bylo v mnoha výzkumech prokázáno, že snižuje chuť k jídlu a zvyšuje spalování tuků. Používá se také k léčbě bolestivých svalů, pásového oparu a bolesti způsobené postižením nervů související s diabetem.

Pískavice
Autor: iStock Pískavice

Pískavice

Tato rostlina s celým názvem pískavice řecké seno se v ajurvédě běžně užívala především pro posílení libida a maskulinity. Nejnovější výzkumy ovšem zjistily, že zlepšuje funkci inzulínu, což vede k významnému snížení hladiny cukru v krvi.

Kardamom
Autor: iStock Kardamom

Kardamom

Existuje mnoho zdravotních výhod kardamomu včetně ochrany trávicího a vylučovacího traktu, kontroly hladiny cholesterolu, úlevy od kardiovaskulárních problémů a zlepšení krevního oběhu v těle. Kromě toho, že dodává pokrmům nasládlou chuť, je kardamom bohatý na různé vitamíny a prvky, jakými jsou niacin, riboflavin, thiamin, vitamin A, vitamin C, sodík, draslík, vápník, měď, železo, mangan, hořčík, fosfor a zinek. Docela slušná zásobárna, co myslíte?

-šp-

Článek je zařazen v: ajurvéda, koření, bylinky, kurkuma, zázvor, hřebíček, kmín, chilli, koriandr, fenykl
Reklama