Držením diety zhubnete. Ještě důležitější je ale udržovací fáze, říká odborník

ON TOPIC: Výživový specialista Lukáš Vrána – celý díl podcastu o hubnutí a ketodietě

Rozhodneme se, že chceme zhubnout, vrhneme se na dietu, po nějaké době režim ukončíme a přijde jojo efekt. Touto zkušeností si prošlo tolik lidí, že ji často bereme jako holý fakt a jedinou možnost. Podle výživového specialisty Lukáše Vrány přitom stačí přidat jen další fázi, která nám pomůže při přechodu z diety zpět do „bežného žití“.

Kdo je Lukáš Vrána

Výživový specialista Ing. Lukáš Vrána se výživě věnuje už 14 let. Kromě poradenství pro běžnou populaci i profi sportovce také školí výživové poradce, vytvořil vlastní kurz s akreditací MŠMT a podílí se na vývoji doplňků stravy. Vedle těchto činností se nyní věnuje založení Asociace pro funkční potravinu, která bude mít za úkol předávat veřejnosti aktuální informace o výživě, vycházející z nejnovějších vědeckých poznatků, a také vytvářet mediální zázemí pro odborníky z praxe a lékaře.

Výživový specialista Ing. Lukáš Vrána

Vzpomenete si, jakým způsobem jste ukončovali svůj dietní režim? Mnoho lidí se jednoduše vrátí ke svému původnímu stravovacímu stylu. Je přece jasné, že nebudou „držet dietu“ do konce života. Také ale není možné začít znovu ve velkém konzumovat smažené jídlo, sladkosti a limonády, pokud jste to tak před dietou dělali. Jak vysvětlil výživový specialista Lukáš Vrána v našem podcastu ON TOPIC, který si můžete pustit ve videu v úvodu článku, změna životního stylu je nutná.

1. fáze – redukce hmotnosti

A to nejen úpravou jídelníčku, ale i cvičením. Který z těchto aspektů je důležitější pro hubnutí? „Samozřejmě oba, ale kdybych měl vybrat, spíš ta dieta, protože jak vždycky říkám, špatnou stravu nepřesportuješ,“ říká Lukáš Vrána a dodává: „Musím pěkně upravit nejdřív stravu a samozřejmě k tomu pak přidat i ten sport. Nastavit si to jako dlouhodobý cíl, nenastavovat si jen samotnou dietu. Protože není problémem zhubnout, problémem je si tu hmotnost potom udržet. A to už je dlouhodobý životní plán.“

Přečtěte si také: Dítě si řekne, až bude mít hlad, radí Petr Havlíček. Necpěte mu svačiny a vydržte

Celý postup by měl být pozvolný, zkrátka jak se říká, nepřepálit start. „Je vždy lepší začít dělat všechny kroky postupně, to znamená začít vyřazením nějakých věcí z jídelníčku, například postupně se dopracovat k nějaké rutině a přidávat si další a další kroky, zvykat si na nový životní styl, což je potom dlouhodobě udržitelné“ radí odborník.

Dieta má význam, ale bez následné úpravy životního stylu nebude nikdy fungovat. Je to jen jedna třetina celého procesu.

2. fáze – udržení hmotnosti

Čím to je, že tak často lidé shozená kila naberou, jakmile svůj redukční režim ukončí? „Protože UKONČUJÍ režim. Je potřeba udělat změnu životního stylu,“ shrnuje jednoznačně Lukáš Vrána a dodává: „Řada lidí to má tak, že se po Novém roce zatne, něco zhubne a řekne si: ‚Tak a teď jsem zhubl a už si můžu dělat, co chci'. Ale o tom to není. Proto se doporučuje pro většinu lidí pozvolné hubnutí. Ani dieta není problém, ale už si u ní musím vytvářet návyky. Diety jsou vysoce účinné, ale jsou jen jednou z fází. Změna životního stylu musí nastat v jakémkoli případě.“

Mohlo by vás zajímat: Televize při jídle? V žádném případě, vytváříte tím u dětí Pavlovův reflex, říká Havlíček

Zároveň to samozřejmě neznamená, že se budeme do konce života striktně omezovat v jídle. „Ve druhé fázi musí dojít k tomu, abychom zabránili jojo efektu. Pokud po redukčním režimu člověka nechám být, začne mu hmotnost postupně lézt zpátky. Takže v téhle fázi musím tu hmotnost zastabilizovat,“ říká Lukáš Vrána. A nejde o nic jiného než o přidání pohybu a nalezení rovnováhy v jídelníčku, který by měl odpovídat našim energetickým potřebám.

„Bavíme se tedy dál s klientem o nějakém sportu, o přidání pohybu, který je velmi důležitý právě pro udržení hmotnosti, a zároveň už se bavíme o tom, co jí, jak jí – to znamená vyrovnaný příjem energie. V redukční fázi mám deficitní příjem energie, ve fázi stabilizační se snažím dostat na úroveň, která je vyrovnaná. Takže nějaká změna tam musí být, a pokud nechci, aby byla rapidní, doporučuje se: Dělejte pozvolné změny,“ doplňuje odborník.

Zdravé doporučení je 2–3 hodiny rozumné pohybové aktivity týdně.

Pravidlo 80:20

I mezi odborníky na výživu se celkem rozmohlo pravidlo osmdesát ku dvaceti. Znamená to, že se stravujeme z 80 % potravinami, které jsou všeobecně považovány za zdravé a snažíme se o pestrý a vyvážený jídelníček (živočišné bílkoviny – maso a ryby, vejce, mléčné výrobky, dále luštěniny a celozrnné obiloviny, ovoce a zelenina, ořechy, semena, za studena lisované rostlinné oleje a další), a z 20 % si dopřejeme i cokoliv jiného (sem tam sklenku vína, něco smaženého, koláč atd.). Co na toto pravidlo říká Lukáš Vrána?

„Dá se to řešit pravidlem 80:20 a dá se to řešit i tím, že když si jeden den trochu přidám, druhý den si trochu uberu,“ vysvětluje. „My to třeba řešíme i s kolegyní, jsme výživáři a zároveň jsme taky lidi. Člověk někdy dojde za babičkou, dostane tam něco dobrého, no tak se další den třeba trochu omezím. Nebo vím, že se chystám jít na oslavu, tak jedu ráno bez sacharidů, oběd bez přílohy a večer si užiju…“ dodává.

Lukáš Vrána také popsal, co podle něj může za to, že je na tom Česko tak špatně s obezitou. Dále rozebral nízkosacharidové způsoby stravování včetně kontroverzní keto diety a prozradil, proč neplatí známé pravidlo, že bychom měli hubnout rychlostí maximálně půl kila až kilo týdně, aby to bylo zdravé. To vše a mnohem více najdete v pátém dílu našeho podcastu ON TOPIC – v podcastových aplikacích a jako videorozhovor pak na Youtube, Streamu i v úvodu tohoto článku.

Sledujte celý díl podcastu na YouTube:

Pusťte si celý díl podcastu na Spotify:

Podívejte se také na rozhovor s psycholožkou a nutriční poradkyní Zuzanou Douchovou. Poradila, jak zlepšit psychiku pomocí jídelníčku:


Přečtěte si také

Horoskopy dle zvěrokruhu

Beran 19. 4. 2024

Berani, dnes bude ve vzduchu vládnout lehkovážná, téměř bláznivá energie. Vesmír vás vybízí, abyste se vzdali železného sevření seznamu povinností a trochu se pobavili. Představte si všechen tlak, který na sebe vyvíjíte, jako kouli na noze, kterou je třeba uvolnit. Není důvod brát se neustále tak vážně.

Celý horoskop pro dnešní den

Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost ⑱

Partnerský horoskop
Partnerský horoskop

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.