Klavírista Ivo Kahánek promluvil o práci. Česká hudba je prostě nádherná, říká
Ivo Kahánek v Show Jana Krause
Ivo Kahánek patří mezi naše nejlepší české klavíristy. Jak popsal svou práci? A jak se dá poznat kvalitní hudební nástroj? To a mnohem více prozradil v dalším dílu oblíbeného pořadu.
Jan Kraus se špičkovému klavíristovi Ivo Kahánkovi hned v úvodu nezapomněl pochlubit, že v dětství také hrával na piano a že chtěl být tím, čím je dnes on – současným nejlepším klavírním virtuosem. Zvláště ceněná bývá jeho interpretace české hudby. „Snažím se,“ řekl skromně hudebník v Show Jana Krause. „Jednak se to od českého klavíristy čeká, a jednak je česká hudba prostě nádherná,“ doplnil Ivo.
Jeho recept na úspěch přitom není nijak zázračný – myslí si, že je především potřeba hodně cvičit. A také v rozumné míře dávat pozor na své ruce. „Dá se toho občas využít, že člověk může doma tvrdit, že určité práce nemůže dělat,“ řekl s šibalským úsměvem a dodává, že to má však jeden zádrhel. „Moje snoubenka je totiž taky klavíristka, takže ona přesně ví, jak to klavíristi mají. A tu neopiju rohlíkem,“ uvedl s humorem Kahánek. Co se týká samotného nástroje, neexistují prý dva úplně stejné klavíry, i když jsou vyrobeny světově uznávanou značkou. Kvalitu nástroje pak prý profesionál pozná už po pár tónech. „A hlavně bych to poznal, kdybych si na to sám sáhnul,“ vysvětlil virtuos. „Ta zpětná vazba je okamžitě slyšet,“ dodal Ivo. Nejčastějším problémem i kvalitnějších pian podle něj bývá zvuková nevyrovnanost. „To znamená, že například pár kláves v určité poloze zní úplně jinak barevně než jiná poloha, takže když hrajete nějakou souvislou melodii, která přechází z jedné polohy do druhé, tak najednou začne ten klavír znít velmi ostře,“ vysvětlil Kahánek, což pak podle něj prý pozná i laik.
Boj s trémou
Otázka sluchu je vůbec velmi zajímavá, a míra jeho citlivosti se dá podle Ivo Kahánka poznat i například na tom, za jak dlouho dokážete podle hlasu v telefonu určit náladu volajícího, nebo na tom, jestli podle zvuku motoru v autě poznáte, že je třeba přeřadit. Dozvíme se také to, že Ivo Kahánek zpočátku velice bojoval s trémou. „Před koncertem mám trému doteď, ale nejhorší je, když se tréma zvětší v momentě, kdy přijdete na pódium a sednete ke klavíru,“ popsal Ivo. „Měl jsem úplně příšerné zážitky, že jsem třeba začal hrát, a najednou mi strašně vyletěl tep, změnilo se svalové napětí, což stačí troška, aby se to projevilo v té jemné motorice, a máte pocit, že hrajete úplně jinou skladbu,“ popsal své vnímání hudebník.
Své triky má rovněž na to, jak si poradit, když se při koncertě na klaviatuře omylem přehmátne, či co dělat, když zapomene, jak má pokračovat. „V tu chvíli vám jede mozek tak rychle, že vždycky něco vymyslíte,“ řekl Kahánek ze své zkušenosti. A jaký skladatel je mu nejbližší? „Kdybych musel říct jednoho, tak určitě Leoše Janáčka, protože je to můj krajan. Ale nejen proto. Je to hudba, která je mi natolik blízká, že se do ní nemusím nijak přenášet. Jsem v ní vždycky doma. A teď momentálně žiju hodně Bedřichem Smetanou, což není jen proto, že má shodou okolností dvousté výročí narození a že točím jeho cédéčko, ale je to skladatel, který je pro mě takový tajemný,“ uzavřel Ivo v pořadu Show Jana Krause, který můžete sledovat každou středu od 21:40 na Primě.
Hostem v Show Jana Krause byla také herečka Nela Boudová: