Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama

Hola hola, škola volá! 6 tipů, jak připravit děti na návrat do školy nebo školky

Prázdniny, to je spousta zábavy, výletů a zážitků. Návrat do školních lavic a konec rozvolněného denního režimu tak nemusí být pro mnohé děti příjemný. Aby nebyly roztržité, nesoustředěné a unavené, měli by je rodiče na začátek školního roku pomalu připravovat alespoň týden před koncem prázdnin. To platí i pro ratolesti nastupující do první třídy.
Vydáno: 27.08.2019
Hola hola, škola volá! 6 tipů, jak připravit děti na návrat do školy nebo školky
Autor: iStock Hola hola, škola volá! 6 tipů, jak připravit děti na návrat do školy nebo školky
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nástup vs. návrat

Nastupuje vaše dítko do školky či školy poprvé, nebo se vrací do již známého prostředí? První případ, zejména nástup do školky, představuje zásadní životní změnu často doprovázenou pláčem, obavami, nejistotou a stresem. Dejte dítěti najevo pochopení a ujistěte ho, že tyto pocity jsou přirozené. „Dítěti by se mělo dostat zejména pravdivých informací o tom, co ho čeká, jaký je režim mateřské školy, co nového se může naučit, že se seznámí s novými spolužáky a bude součástí kolektivu, že ho čekají jiné a atraktivní činnosti, než na jaké je zvyklé doma,“ vyjmenovává dětská psycholožka PhDr. Eva Šimotová.

Na nástup do školy se však už většina dětí spíše těší, a proto je dobré toho využít a v těšení je podpořit. I tady je ale vhodné být pravdivý a autentický. Ve druhém případě je pomoc rodičů nezbytná hlavně u mladších dětí. Namotivujte je třeba tak, že se znovu uvidí se svými spolužáky, kterým budou moci vyprávět své zážitky z prázdnin. Neklaďte tedy důraz pouze na školní výuku a její výsledky, ale i na sociální vazby a psychickou pohodu dítěte ve třídě.

Včasný návrat domů a dostatek spánku

Pokud jste byli v druhé polovině prázdnin na společné dovolené nebo jste děti vyslali na tábor, bylo by dobré, aby se nevracely domů na poslední chvíli, ale alespoň týden před začátkem školy. Ten pak využijte na postupnou úpravu jejich denního režimu. Většina dětí ho má totiž během letních prázdnin úplně jiný než během školního roku. Chodí pozdě spát, pozdě vstávají. Dohlédněte, aby zhruba jeden až dva týdny před koncem prázdnin chodily včas spát a stejně tak i v rozumnou hodinu vstávaly. Přechod do školního režimu, kdy budou muset dodržovat časný začátek výuky, pak nebude takový šok a budou třeba i víc odpočaté. Můžete vsadit i na různé pomocníky ve formě bylinných čajů či doplňků stravy (například meduňkový čaj, domácí meduňkový sirup nebo zklidňující přírodní sirupy Barny’s Dětský HypnoX®, PEDIAKID pro snadné usínání nebo Radepur baby).  

Opakování hrou

Děti snáze přivyknou školnímu režimu a budou více soustředěné, když si s nimi dáte malé opáčko. Opakování učiva přitom nemusí být za trest. Ideální je nenechávat ho až na konec prázdnin, ale procvičovat ho formou her průběžně během celého léta. Ale ještě stále stihnete třeba procvičit dějepis návštěvou nějakého hradu, angličtinu při sledování oblíbené pohádky, matematiku při počítání úrody ze zahrádky, přírodovědu při poznávání rostlinek během výletu. Pravopis si děti osvěží prázdninovým deníkem, do kterého mohou psát a kreslit své zážitky. A co nejvíce času věnujte čtení.

Plánujte s dětmi kroužky a další zážitky

Společně se školní výukou začínají i kroužky. Nechte dítě, ať si alespoň jeden zvolí podle svého. A pokud plánujete kroužků více, dbejte na to, aby dítěti zbyl dostatek volného času nejen pro domácí úkoly, ale i odpočinek a kamarády. Namotivujte ratolesti na další prázdniny, které je během školního roku čekají, ale i na víkendové aktivity. „Nezapomínejte na staré známé pravidlo, co funguje na jedno dítě, nemusí zafungovat na to druhé, každé dítě je originál. Vy svého potomka znáte nejlépe a víte, jak mu nejvíce pomoci. Snažte se do něj vcítit, představte si sebe na jeho místě. Řiďte se tedy především podle osobnosti vašeho dítěte a také podle svých vlastních možností,“ uzavírá dětská psycholožka PhDr. Eva Šimotová.

Výběr aktovky nechte na dětech

Nedílnou součástí konce prázdnin je také šílenství v podobě nakupování spousty školních pomůcek. Neodkládejte tuto povinnost na poslední chvíli a zapojte do ní i děti. Uvidíte, že pokud si budou moct samy vybrat sešity, penál (zejména s oblíbenou postavičkou z pohádky), motiv na školní aktovce nebo nové oblečení, budou se do školy těšit o to víc. A navíc se budou moci i pochlubit.

Povzbuďte imunitu

Přelom srpna a září znamená i pomalý, ale jistý příchod chladnějších dní a s ním podzimních viróz. Děti si ve škole předávají rýmu a kašel raketovou rychlostí, a proto nečekejte a začněte posilovat jejich imunitu ještě před nástupem do školy. Dohlédněte na to, aby mělo vaše dítko dostatek pohybu, zdravou stravu, dostatečný přísun vitaminů v podobě ovoce, zeleniny, mléčných výrobků, masa a ryb. „Pravidelný přísun vitaminu C je nezbytný právě v době zvýšených nároků organismu u mladistvých, při infekcích horních cest dýchacích a při chřipkových a jiných infekcích. Vitamin D přispívá k mineralizaci kostí, udržení normálního stavu kostí a zubů, k udržení normální funkce imunitního, nervového a kardiovaskulárního systému,“ doporučuje imunoložka MUDr. Zuzana Vančíková, CSc. U dětí s opakovanými respiračními infekty se nejprve poraďte s jejich dětským lékařem. Pokud se vyloučí závažnější onemocnění a dítě je častěji nemocné pouze proto, že chodí do kolektivu a s řadou virů a bakterií se setkává poprvé, je možné podpořit funkci imunitního systému některým z doplňků stravy, např. Barny’s Kolostrum s betaglukany, který obsahuje bovinní kolostrum, vysoce čištěné koncentrované betaglukany, vitamin C, selen a zinek, nebo z dalších doplňků Imunoglukan,“ doporučuje MUDr. Zuzana Vančíková, CSc. 

-ak-

Článek je zařazen v: návrat do školy, prvňáček, jak připravit děti do školy
Reklama