Už v neděli budeme spát o hodinu méně. Jak vás může změna času ovlivnit?

Posun času o hodinu dopředu není asi pro nikoho příjemný. Vždyť kdo by chtěl být chudší o hodinu spánku? Letos vychází změna na času na neděli 27. března. Přechod na letní čas není ale jen o chybějící hodině v posteli. Odborníci tvrdí, že zdravému člověku trvá minimálně týden, než si zvykne, že je vše o hodinu posunuté.

Čtvrtina lidí má se změnou času větší potíže. Může u nich vyústit v nespavost, bolesti hlavy, únavu a podle některých studií roste dokonce riziko infarktu a sebevraždy.

Každoročně se ozývají hlasy, které volají po tom, aby se letní čas zrušil. Přestože vlády zemí Evropské unie o zrušení změny času jednaly a mělo k němu dojít už v roce 2019, podle posledního rozhodnutí z loňského podzimu bude střídání času ze zimního na letní a naopak pokračovat ještě minimálně dalších pět let.

Co může způsobit jedna jediná hodina?

To, že si lidé musí dvakrát do roka posunout hodinky, je asi ta nejmenší potíž. Ač se to nezdá, jedna jediná hodina dokáže nadělat pořádnou paseku. Jelikož se v našem těle odehrává mnoho procesů, které se řídí pravidelným rytmem. Jsme-li zvyklí vstávat denně ve stejnou hodinu, tělo si navykne a přizpůsobí tomu hladiny hormonů, aby vše po probuzení fungovalo tak, jak má. Kvůli změně času se může narušit tento zažitý biorytmus.

Hodina, která pro někoho znamená zdraví

Hodina sem, hodina tam. Pro někoho význam nemá a přechod na letní čas ani moc nepocítí. Podle lékařů trvá zhruba týden, než se zdravý člověk se změnou času vyrovná a tělo si na ni zvykne. Jenže téměř čtvrtina lidí nese „ztrátu hodiny“ těžko. Prvními a nejčastějšími potížemi, které lidé pociťují při změně času, jsou únava a nespavost. Může se dostavit rovněž bolest hlavy a nesoustředěnost.

Možná právě ona nesoustředěnost může být důvodem, proč bezprostředně po posunu času stoupá počet dopravních nehod. To není ani zdaleka vše. Podle studie, která vyšla v magazínu The New England of Journal, se během prvních tří týdnů po změně zimního času na letní zvyšuje výskyt srdečních infarktů a to o šest až 10 procent. Další odborníci zase poukazují na vyšší počet sebevražd.

Spánek je záchrana

Základem všech potíží jsou nedostatek spánku a narušený biorytmus. Abyste se letos s letním časem popasovali bez potíží, soustřeďte se na to, abyste se dobře vyspali. Pokud míváte potíže s usnutím, tak se letos na vše dobře připravte. Pomoci vám mohou bylinky, které jsou osvědčené a používaly je už naše babičky a prababičky. Mezi nejoblíbenější patří kozlík lékařský, jenž se osvědčil při nespavosti způsobené nervovým vyčerpáním, přepracováním a stresem. K dalším patří chmel, mučenka a meduňka.

Problém nemusí být jen změna času

Ovšem někdy za problémem se spánkem není přechod na letní čas, ale úplně něco jiného. Myslete na to, že vašemu zdraví a klidným snům nepomáhá práce dlouho do noci a následné odpolední dospávání. Ani konzumace kávy či koly pozdě večer. O celodenním stresu ani nemluvě. Mnohdy si zvládneme narušit biorytmus sami mnohem více než jedna chybějící hodina spánku.

Sdílejte článek

Přečtěte si také

Horoskopy dle zvěrokruhu

Beran 15. 4. 2024

Vaše kreativita je na vrcholu, Berani, tak toho využijte. Tento den je ideální pro malování nebo psaní. I když svůj talent považujete za hluboko pod úrovní amatérského, možná budete překvapeni tím, co jste schopni vytvořit. Ignorujte svého přísného vnitřního redaktora a pracujte pro čisté potěšení z tvorby. Výsledky vás potěší.

Celý horoskop pro dnešní den

Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost ⑱

Partnerský horoskop
Partnerský horoskop

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.