Nová podoba vysvědčení: Šest stran a kromě slovního hodnocení i žákův obrázek
Sen mnoha rodičů školou povinných dětí se začíná pomalu plnit. Odborníci z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně vytvořili nové vysvědčení pro základní školy, kde žáky hodnotí slovně podle kritérií. Má šest stránek, obsahuje rozsáhlé rozbory, sebehodnocení žáka a známka v něm není stěžejním motivem. Nyní o něj mají zájem desítky základních škol a víceletých gymnázií.
Dosavadní vysvědčení je podle fakulty neúplné a neodráží dovednosti a schopnosti žáků. Ministerstvo školství chce, aby školy tento typ vysvědčení mohly rozdávat už na závěr letošního školního roku. Nové vysvědčení vyvíjela univerzita tři roky, pomáhali jí s tím vyučující z několika základních škol, kde již mají se slovním hodnocením zkušenost.
„Spolu s žáky, rodiči a učiteli jsme jej ověřovali ve třech verzích. Vycházeli jsme z mapování potřeb škol, analyzovali vysvědčení u zahraničních vyspělých zemí i výzkumy, kde se rodiče vyjadřovali k vysvědčení. Na tom jsme postavili svou vizi. Snahou je, aby žáky podporovalo v učení, vedlo je k větší zodpovědnosti za své učení, nebylo něčím, co na konci roku vloží do šuplíku,“ uvedla jedna z autorek projektu Jana Kratochvílová.
Čtěte také: Myšlení učitelů je zastaralé. Neumějí získat pozornost dětí, říká pedagog Robert Čapek
Vysvědčení má šest stran. Druhá strana se věnuje chování, a to jak ve vztahu k sobě, tak k druhým. Učitelé se vyjadřují třeba k tomu, zda žák dodržuje pravidla nebo zda rozezná nevhodné chování. Následují jednotlivé předměty, kde třeba u českého jazyka je jedním z kritérií používání pravopisu. „Poslední strana je určená pro sebehodnocení, což je dovednost, která se musí u dětí vést,“ poznamenala Kratochvílová.
Učitel by na poslední stranu mohl umístit i obrázek, který dítě v uplynulém školním roce nakreslilo, podělilo se o nějaký zážitek a doplnilo jej krátkým popisem.
Historie vysvědčení
Všeobecný školní řád zavádějící povinnou školní docházku vešel na pokyn císařovny Marie Terezie v platnost 6. prosince 1774. Ke stejnému datu se váže i zavedení vysvědčení, jimiž učitelé hodnotili své žáky. Vysvědčení žáci nicméně nedostávali každého půl roku, jako je tomu dnes. Dostali ho až na konci školní docházky ve 14 letech.
V posledních letech se na vysvědčení takové, jaké jej známe, snesla kritika nejen ze strany rodičů, ale i odborníků. Nové vysvědčení, v němž známka nehraje prim, by mohlo být výraznou revolucí českého vzdělávacího systému. Děti se na něj už možná budou těšit nejen proto, že předznamenává prázdniny, ale také proto, že díky němu i s rodiči lépe pochopí svá silná místa.
„V současnosti jsou dvě možnosti, hodnocení známkami nebo širší slovní hodnocení, v podstatě takový dopis. Dnes představovaný projekt je přesně něco mezi. Vysvědčení má pevnou kostru, konkrétní kritéria, ale zároveň dodává komplexní obraz o dítěti a je systematické. Pro ministerstvo je to dar z nebes,“ řekl ředitel odboru předškolního a základního vzdělávání ministerstva Michal Černý.
Zdroj: ČTK
Známkovat, nebo neznámkovat? K tématu promluvil expert na vzdělávání Miroslav Hřebecký: