zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
zpět

Horoskop pro Vás každý týden

Stačí vybrat znamení a zadat Váš email. Jednou týdně vám zašleme horoskop pro vaše znamení.

reklama

návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat

reklama

Vyvracíme mýty o zdraví: Zrádnou chudokrevnost neodhalí jen bledá kůže

Vyvracíme mýty o zdraví: Zrádnou chudokrevnost neodhalí jen bledá kůže
Autor: iStock Vyvracíme mýty o zdraví: Zrádnou chudokrevnost neodhalí jen bledá kůže
Chudokrevnost neboli anémie nás provází možná odnepaměti, trpěli jí zcela určitě už egyptští faraonové. I když by se z názvu dalo odvodit, že problémem je málo krve, není to tak. Na vině je jen výrazně snížený počet červených krvinek a množství krevního barviva. Jak se anémie projevuje navenek, komu hrozí nejvíc a jak ji lze léčit?

reklama

Mýtus č. 1 – před anémií ochrání sportovní aktivity

Omyl. Mohou být naopak její příčinou! Nejde ovšem o její klasickou, ale specifickou formu. Týká se hlavně těch, kteří se věnují vytrvalostním disciplínám s vysokou aerobní zátěží (například maratonců, plavců, běžců na lyžích u dlouhých tratí, triatlonistů a všech, co podávají extrémní výkony na hranici možností). Ale pozor! Velmi často jde i o rekreační běžce! Porucha souvisí se sníženou schopností krve přenášet dýchací plyny. Následkem je tělesná, ale i psychická únava, svaly nemají dost kyslíku, aby regenerovaly, nejsou výkoné. Netýká se to pochopitelně všech, kteří sportují. Klíčový je dostatek hemoglobinu. Jeho hodnoty by se měly pohybovat u mužů v rozmezí 135–174 g/l, u žen 116–163 g/l. U sportovců se nejčastěji setkáme s dalším důležitým negativním faktorem, tím je hodnota ferritinu, což znamená málo železa v těle.

NEMOCNÉ LEDVINY ČASTO VŮBEC NEBOLÍ

Mýtus č. 2 – bezmasá strava anémii zabrání

Nezabrání, právě vegani a vegetariáni jsou anemií výrazně ohroženi. Jejich jídelníček totiž železo pro tělo v jeho nejlépe využitelné formě, což je z masa, logicky neobsahuje. Snaží se ho proto nahradit potravinami z rostlinných zdrojů (sójové boby, melasa, černé fazole, luštěniny, cizrna, tempeh, tofu), ty ale nejsou tělem tak snadno a účinně absorbovány. Problém je rovněž nedostatek vitamínu B12 nutného pro buněčné dělení, tvorbu červených krvinek, syntézu DNA, nervový systém. Jeho nedostatek může způsobit megaloblastickou chudokrevnost, a pokud není doplněn, v krajním případě i smrt. Každý, kdo chce přejít na vegetariánskou stravu, by měl proto svůj záměr konzultovat s lékařem a dbát na doplnění těchto i dalších důležitých látek, které tělo potřebuje.

VEGANSTVÍ: ZNÁTE VŠECHNY JEHO PŘEDNOSTI I NEDOSTATKY?

Mýtus č. 3 – anémie se snadno pozná podle bledé kůže

Ne. Bledá kůže je sice jedním z průvodních znaků anémie, ale jen podle ní ji rozhodně nelze diagnostikovat. Navíc je u mnoha lidí tzv. severského typu normální. Příčinou bledé kůže může být také hypoglykémie – snížení krevního cukru spojené s aktivací obranných mechanismů organismu, kdy se sníží průtok krve kůží. Odhalit pravou příčinu chudokrevnosti prostě nebývá snadné, závisí i na rychlosti jejího vzniku. Je-li pomalý, organismus je schopen se postupně adaptovat. I přesto se u člověka projevuje únava i při minimální námaze, zrychlený dech, bušení srdce, točení hlavy. Pokud se neléčí, přidá se nechutenství, ubývání na váze, zácpa, nebo naopak průjem, opakované infekce. I malé rány se špatně hojí, vyskytuje se podrážděnost, apatie. Časté jsou afty v ústech, na jazyku, lámání nehtů, vypadávání vlasů. V extrémním případě může dojít  ke ztrátě vědomí či srdečnímu selhání.

10 DŮVODŮ, PROČ JSTE POŘÁD UNAVENÍ

Mýtus č. 4 – anémii zabrání preventivní užívání železa

Nebezpečný blud. Všichni muži, i ženy v ČR (s výjimkou menstruace, což je přechodný stav) mají železa dostatek. Jeho hodnota úzce souvisí s kvalitou a složením potravy a ta naše ho obsahuje dost. Problémy existují zejména v zemích tzv. „třetího světa“, kde vládne podvýživa. U železa je nebezpečí v tom, že se na trhu nachází v podobě volně prodejných potravinových doplňků, takže se jím lze snadno předávkovat. Poté působí jako oxidant a vytváří škodlivé molekuly kyslíku, tzv. volné radikály. Ty se mohou podílet na zvyšování hladiny cholesterolu a ucpávat tepny. Jeho přebytků se navíc tělo neumí zbavit. To pak poškozuje hlavně vnitřní orgány (srdce, slinivku, játra). Dochází i ke snížení hladiny krevního barviva, a tím i počtu červených krvinek. Za žádných okolností (!) bychom tedy železo neměli užívat bez lékařského souhlasu.

CHUŤ NA BLÁTO NEBO PADAJÍCÍ VLASY: JAK POZNÁTE, ŽE VÁM CHYBÍ ŽELEZO?

Mýtus č. 5 – chudokrevnost je vrozená

Není. S výjimkou (naštěstí velmi vzácné) Fanconiho anémie vzniklé vrozenou mutací určitých genů zodpovědných za opravy buněčné DNA, která je neustále poškozována řadou zevních vlivů. Onemocnění se projevuje už u menších dětí či v období dospívání. Tito lidé jsou nízkého vzrůstu, na  kůži se objevují tmavší místa s nadbytkem pigmentu. Trpí poruchou krvetvorby způsobenou narušením funkce kostní dřeně. Navíc u nich existuje vysoké riziko zhoubných nádorů, zejména akutní leukémie, a ve vyšším věku vznik dalších nesouvisejících karcinomů (rakovina jícnu, tlustého střeva a pohlavních orgánů u žen). Pacienti s touto diagnózou musí být celoživotně sledováni. Léčba je symptomatická, podávají se především hormony pro podporu růstu. Někdy je jediným řešením transplantace kostní dřeně, což není ovšem vždy zcela bezpečná procedura.

Mýtus č. 6 – u anémie nehraje roli životní styl

Falešné alibi, které si vytvářejí všichni, kdo ho porušují, ani zde neobstojí. Jako vždy jsou nejvíc rizikovou skupinou alkoholici a kuřáci, dále jedinci se střevními potížemi, ale i ti, kteří pomalu dlouhodobě ztrácejí krev, což se stává běžně u hemoroidů, vředových chorob. Ohroženi jsou ti, co dlouhodobě užívají či spíš zneužívají acylpyrin, nesteroidní antirevmatika (například ibuprofen). Zpozornět by měly i ženy trpící velmi silnou menstruací, při níž dochází k větší ztrátě železa. Jeho hodnoty je potřebné sledovat i v průběhu těhotenství. To samé by mělo platit u seniorů, jejichž organismus je zpomalený a nemusí přijímat tolik železa či B12, kolik je potřeba. Ale je zbytečné ládovat se po vzoru Pepka Námořníka špenátem. Podle posledních výzkumů mnohem víc železa obsahují další druhy zeleniny –  červená řepa, brokolice, chřest, celer, zelí, pórek, hlávkový salát. Z ovoce rozinky, meruňky (i sušené, ale nesířené), višně, třešně, jahody, maliny, ostružiny, borůvky, švestky, černý rybíz, datle, fíky, hrušky, avokádo, grep, ale i ořechy a semena.

VÍTE, CO DĚLAJÍ CIGARETY S ŽENSKÝM TĚLEM?

Mýtus č. 7 – léčba anémie je snadná a krátká

Snadná možná, krátká určitě ne. Celá terapie až do vymizení příznaků trvá tři až šest měsíců. Musí být doplněna zásoba chybějících látek, nejčastěji železa, toho na nejméně 500 mg. Léky se podávají obvykle na lačný žaludek, vhodné je zapíjet je pomerančovým džusem či jinými nápoji, které obsahují vitamin C. Naopak by se měl omezit příjem čaje, mléka, kávy. Dlouho byl problém s pacienty, jejichž organismus preparáty železa netolerují. Dnes je k dispozici  doplněk stravy z rybího kolagenu, vitamínů (C, E), minerálů (zinek, měď) a kyseliny listové, který sice železo neobsahuje, ale výrazně přispívá k jeho vstřebávání z potravy.

Mýtus č. 8 – anémií nejčastěji trpíme v zimě

Ne. Těžko říct, jak tento nesmysl vznikl, možná díky tomu, že prochladlá kůže s nedostatkem slunce je bledá. Anémie ale opravdu s ročním obdobím nesouvisí. Navíc, jak už bylo řečeno, nejčastěji se vyskytuje v Africe a rozvojových zemích, kde je důvodem nedostatek potravy a o zimě si mohou nechat leda tak zdát. Tam ale znamená opravdu velmi vážné nebezpečí, i kvůli nedostatku léků a potravních doplňků. Podle odhadů na světě trpí anémií až půl miliardy lidí, některé medicínské zdroje dokonce uvádějí až 30 % světové populace. To není vůbec málo.

Jan Janula

reklama

Související témata: chudokrevnost , anémie , červené krvinky , únava , vyčerpání , padání vlasů , lámání nehtů , zácpa , průjem

reklama

Přečtěte si také

reklama