Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Chutné tipy, jak odlehčit jídelníček a zhubnout i bez diety

Jestli vám taky po Vánocích zbyly kromě vzpomínek i nějaké ty tukové polštářky a hodláte s tím něco udělat, poradíme vám pár potravin, které jsou nejen plné prospěšných látek, ale navíc jsou i kaloricky přijatelné. Pojďte se spolu s námi inspirovat, čím byste měli naplnit lednici nebo spíž.
Vydáno: 26.01.2016, Anna Kopečková
Nestačí jen vědět, co zdravého nakoupit, ale i co z toho chutně vyrobit
Nestačí jen vědět, co zdravého nakoupit, ale i co z toho chutně vyrobit Autor: Thinkstock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Quinoa čeká na vaše objevení

U nás v Česku zatím není natolik populární jako například kuskus nebo bulgur. Plodina původem z Jižní Ameriky na svůj boom prozatím trpělivě čeká a její objevení nebude trvat dlouho. Je totiž rozhodně cenným zdrojem bílkovin, což je jistě skvělá zpráva pro vegetariány a vegany, ale i pro ty, kterým zdraví není cizí. V Latinské Americe ji pokládají doslova za poklad a my jednoznačně přikyvujeme na souhlas.

Quinoa neboli merlík chilský čistí a harmonizuje střeva, prospívá diabetikům, tiší migrény, dodává tělu železo, béčko a také potřebnou vlákninu. Aby získala na lepší chuti, uvařte ji namísto ve vodě ve vývaru. Skvělý je vývar kuřecí nebo z mořských řas, který dodá o kapku exotičtější chuť.

Naservírovat si ji můžete jako přílohu k masu (kuřecí, krůtí), vykouzlit z ní salát nebo uvařit sladkou kaši a přelít ji agávovým sirupem. Zkuste třeba recept na kaši s mandlovým mlékem, ořechy a skořicí nebo kaši s kokosovým mlékem a mangem.

Vyhrát si můžete i s odlišným zbarvením quinoy – dá se sehnat bílá, červená nebo černá. Chutný a barevný kontrast tak vykouzlíte coby dup.

Článek

Naklíčené zdraví

Drží se vás nachlazení nebo vás už několikrát v pořadí sejmula chřipka či nepříjemná viróza? Nastartujte váš organismus za pomoci super zdravých potravin. Svěží zelený klíček představuje synonymum pro život nové rostliny. V praxi to tedy znamená maximální příděl vitamínů a nejen to. Zelené klíčky odvádějí z organismu toxiny, navozují v těle rovnováhu, utnou stárnutí buněk a navíc obsahují řadu důležitých enzymů. Co tedy můžete nechat naklíčit? Mungo fazole, řeřichu, čočku, cizrnu, vojtěšku, proso či hrách. Nejlepší je využít klíčky za syrova – přidat je do salátu, sendviče, pomazánky, zeleného smoothie... Pokud je chcete přidat do teplého jídla (rizota, masové směsi apod.), udělejte to až ke konci vaření, aby klíčky neztratily cenné látky.

Zelená je barva zdraví

Čočka, pšenice, sója nebo mungo aneb Jak dlouho klíčit různé druhy zrní a semínek?

 

Nezapomínejte na ryby

Ano, slýcháte a čtete to často, ale je to skutečně tak. Ryby bychom měli jíst alespoň jednou až dvakrát týdně. Jsou lehce stravitelné, obsahují zdravé tuky a báječně se hodí v rámci redukce váhy. Obohaťte váš jídelníček o mořské poklady, jako je losos, tuňák, krevety či kalamáry. Pokud se ale řekne ryba, rybí prsty na mysli skutečně nemáme, ty nemají se zdravím nic společného – spíše naopak.

Nevíte, jak připravit krevety? Máme pro vás jeden recept od kuchařského mistra Jiřího Štifta:

Recept

Krevety s česnekem a sojovými klíčky  Foto:

Krevety s česnekem a sójovými klíčky

Nechte se inspirovat mistrem asijské kuchyně Jiřím Štiftem a dejte tentokrát krevetám exotický šmrnc podle jeho receptu.

Preferujte ryby, které koupíte chlazené. Můžete si tak mnohem snadněji pohlídat skutečnou čerstvost a tím i kvalitu. Preferujte lehoučké dušení a vaření v páře před smažením či grilováním a podávejte je s rýží nebo oblohou ze zeleniny.

Tip: K obědu v práci si připravte celozrnnou bagetu. Naplňte ji ledovým salátem, salátovou okurkou, jogurtovým dresinkem, černými olivami a poklaďte kousky lososa.

Když mléko, tak i rostlinné!

Vyměňte alespoň tu a tam kravské mléko za to mandlové, rýžové, ovesné nebo konopné. Připravit si z nich můžete chutnou kaši, ovocný koktejl či smoothie, a to i s chia semínky. Nespornou výhodou rostlinných mlék je, že jsou zpravidla bezlepková a hlavně bezlaktózová. Neobsahují cholesterol a mají i nižší podíl tuku. Na druhou stranu obsahují méně bílkovin, takže je rozhodně vhodné klasické mléko z jídelníčku úplně nevynechávat. Pozor si dejte i na instantní rostllinné nápoje, do kterých se přidávají částečně ztužené tuky a často i glukózový sirup a výchozí zdravé suroviny v nich je minimum (zpravidla jen 15–17%). Jestli se rostlinným mlékům vyhýbáte kvůli ceně, zkuste si třeba mandlové mléko připravit sami doma.

Chutné tipy, které vám prospějí

- Jako zdravý zdroj ztracené energie chroustejte kešu, mandle, lískové nebo vlašské ořechy. Úplně stačí malá hrst.

- Zajeďte si pro med přímo k včelaři. Dobrý med vyžene bacily z těla a čaj s ním bude chutnat mnohem lépe.

- Slaďte stále oblíbenějšími sirupy, jako je agávový, rýžový nebo datlový.

- Buďte kreativní při přípravě zelených salátů a využívejte různé druhy – polníček, rukolu, ledový salát, baby špenát...

- Z avokáda si občas připravte pomazánku guacamole. V Mexiku bez ní nedají ani ránu a vy na tom budete podobně, jakmile ji zkusíte. A pecku rozhodně nevyhazujte!

Část, která je nejzdravější, by vás vůbec nenapadlo sníst

Nejzdravější část avokáda? Ta, kterou vyhazujete!

- Řekněte ne sýrům ze supermarketu, co nechutnají tak, jak by měly – opravdově. Zajděte si pro ten fajnový do sýrárny nebo na farmářské trhy. Ceny za sýry vám možná budou připadat nemalé, ale čas od času se vyplatí zhřešit!

-lz-


Článek je zařazen v: hubnutí, quinoa, odlehčit jídelníček, zelené klíčky, zelený ječmen, naklíčená čočka, odlehčené recepty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama