Každý třetí Čech dostane dárek, který nechce. Ponožky a mýdla letos opravdu vynechte
Kolik utratíme za Vánoce
Radost z hromady dárků pod stromečkem se pro řadu Čechů loni na Štědrý den změnila ve zklamání minimálně při otevírání jednoho z nich. Dle průzkumu vyšly během posledních Vánoc dárky, které nakonec obdarovaní vůbec nechtěli, Čechy na závratnou půl miliardu korun. Jaké dárky pod stromečkem udělaly nejmenší radost či vyvolaly největší zklamání?
Zatímco některým z nás udělá na Vánoce radost i sebemenší maličkost, jsou i tací, kteří jsou z dárků, které najdou pod stromečkem, doopravdy zklamaní. A není jich málo. Průzkum, jenž byl nyní zveřejněn na webu vanocnivyzkum.cz, ukázal, že ve skutečnosti každý třetí z nás dostal minimálně jeden dárek, z nějž byl zklamaný. Dle odhadu Češi za dárky, z nichž byli nakonec obdarovaní zklamaní, zaplatili 494 milionů korun, tedy téměř půl miliardy.
Jaké dárky udělaly loni nejmenší radost? Asi vás nepřekvapí, že na samém vrcholu se umístily tradičně nepopulární „měkké dárky“, tedy zpravidla oblečení jako ponožky či svetry. Ty jako důvod svého zklamání pod stromečkem uvedlo 32 % všech dotázaných. A dalších 17 % překvapivě uvedlo, že je zklamal takzvaně „tvrdý dárek“, kam nejčastěji spadají knihy či elektronika. Vysoko se v seznamu nepopulárních darů umístily i doplňky do koupele, parfémy či legrační dárky.
Své odpůrce si však našel i dárek v podobě hotovosti v obálce, jako nevhodný ho uvedlo 6 % dotázaných. Stejné procento respondentů zažilo zklamání z ručně vyrobeného předmětu, jímž byli obdarování. Velmi zajímavé je rovněž zjištění, která věková skupina obdarovaných byla loni nejčastěji nespokojená. Jde o osoby ve věku 25 až 34 let, z nichž celých 67 % údajně zklamal dárek v podobě oblečení.
A jak lidé nejčastěji reagují, když si u stromečku rozbalí dárek, který je svým obsahem zklame? Asi nikoho nepřekvapí, že celých 94 % lidí se buď snaží pouze mlčet a nedávat nic najevo (54 %), nebo dokonce předstírají radost (40 %), aby svého blízkého nezklamalo. Jen 6 % připustilo, že nad pro ně neuspokojivým dárkem vyjádřilo nevoli. I přesto jen každý stý Čech má chuť svůj dárek vrátit zpět do obchodu.
Velmi zajímavým zjištěním je rovněž fakt, že nadpoloviční většina z nás (56 % respondentů) souhlasí s nastavením, kdy se s blízkými raději dopředu domluví na konkrétním dárku, který chtějí. Jen 15 % dotázaných tento koncept odmítlo a raději by se nechalo překvapit. A téměř třetina (29 %) tuto záležitost neřeší a je jí to zcela jedno. Na závěr pak výzkum přinesl ještě jednu smutnou statistiku – každý čtrnáctý Čech letos nedostane k Vánocům žádný dárek. Což je o to smutnější, že na druhé straně utratíme půl miliardy za dárky, které v důsledku nedělají radost, ale obdarovaného dokonce zklamou.
Jak budou slavit Vánoce u Vémolů?