Modelka s Downovým syndromem předvádí luxusní prádlo. Je to splněný sen, říká
Světoznámá značka spodního prádla Victoria’s Secret prochází už několik let velkou proměnou. Sexy andílky přitahující pozornost hlavně mužů nahradily z velké části ženy přirozenějších tvarů. A nyní značka přišla s další novinkou – představila první modelku s Downovým syndromem.
Čtyřiadvacetiletá portorikánská modelka Sofía Jirau na svém Instagramu prozradila, že se zapsala do historie jako první modelka značky spodního prádla s Downovým syndromem. „Jednou se mi o tom zdálo, pracovala jsem na tom a dnes je to splněný sen. Konečně vám můžu říct své velké tajemství... Jsem první modelka Victoria’s Secret s Downovým syndromem,“ napsala Jirau ve španělštině k černobílé fotografii na Instagramu, kde zároveň poděkovala všem, kteří jí ke splnění snu pomohli.
Jirau začala jako modelka v roce 2019 a v únoru 2020 se dokonce objevila na jedné z největších módních událostí – newyorském týdnu módy. Od té doby fotí pro různé časopisy, včetně Vogue Mexico, People en Español nebo pro svou vlastní značku oblečení a bytových dekorací Alavett. Na sociálních sítích se také snaží povzbuzovat ostatní, aby se nebáli jít za svými sny.
Návrat k normálnosti
Nová kolekce Victoria’s Secret pojmenovaná Love Cloud je pokračováním snahy vymanit se z obrazu sexy značky, který si pěstovala po celá desetiletí. Kolekce byla záměrně sestavena tak, aby zdůraznila rozmanitost. Jirau ji představovala po boku dalších 17 žen, z nichž jen některé jsou profesionální modelky, například Hailey Bieber nebo Taylor Hill. Mezi ostatními je třeba potetovaná holandská modelka Jill Kortleve, modelka a herečka Miriam Blanco s berlemi na předloktí, umělkyně Maryanne Elizabeth s šedými vlasy nebo nastávající maminka Sylvia Buckler.
Značka určená ženám? Ani náhodou!
Společnost Victoria’s Secret byla založena v roce 1977 jako obchod, kde se muži mohli cítit pohodlně při nákupu spodního prádla. Dokonce i její název odkazoval na mužské fantazie. Když ji v roce 1982 koupil miliardář Leslie H. Wexner, udělal z Victoria’s Secret fenomén, který značnou měrou přispěl k utváření pohledu společnosti na ženskou sexualitu a ideály krásy.
Ústředním bodem byli andílci, supermodelky jako Heidi Klum, Tyra Banks nebo Miranda Kerr, které exkluzivně pózovaly pro značku, většinou velmi spoře oděné, na jehlových podpatcích a s typickými velkými křídly. Stát se andílkem Victoria’s Secret bylo v modelingu považováno za nejvyšší metu. Z každoroční nablýskané přehlídky, které se přezdívalo Super Bowl spodního prádla a na níž excelovaly třeba i české topmodelky Karolína Kurková nebo Daniela Peštová, se postupně stala obří show vysílaná televizí.
Těhotenské prádlo a návrat do reálného života
Jenže módní svět se začal ubírat jinou cestou. Moderní ženy s normálními mírami chtěly něco jiného než sexy modelky s titěrným pasem, dlouhýma nohama a výrazným poprsím. Trvalo roky, než Victoria’s Secret uznala, že její marketing je zastaralý. Vzrůstající kritika, která odstartovala už v roce 2016 s příchodem hnutí Me Too, a stále silnější výtky týkající se nedostatečné diverzity ji nakonec donutily radikálně změnit kurz.
Společnost vyměnila celé vedení, v němž stáli do té doby převážně muži, zrušila svou nablýskanou show a redefinovala to, co je skutečně sexy. „Museli jsme přestat být tím, co chtějí muži, a být naopak tím, co chtějí ženy,“ řekl loni deníku New York Times nový obchodní ředitel Martin Waters. „Chceme vycházet z reálného života, nikoli z pro mnohé nedosažitelného. Namísto vyloučení většiny žen jich chceme co nejvíce přijmout,“ dodal.
Victoria´s Secret se mění
Spoře oděné andílky, kteří po desetiletí ztělesňovali určitý široce přijímaný stereotyp ženskosti, nahradila skupina zvaná VS Collective složená ze sedmi žen. Ty mají být hlavními tvářemi a poradkyněmi značky. Je mezi nimi například bollywoodská herečka a zpěvačka Priyanka Chopra Jonas, americká fotbalistka Megan Rapinoe nebo plus size modelka Paloma Elsesser.
Značka také rozšířila své portfolio. Typické podprsenky s vycpávkami, brazilské kalhotky nebo parfémy doplnilo sportovní prádlo a také móda pro těhotné, které se značka vždy vyhýbala, protože nebyla dostatečně sexy. Victoria’s Secret kvůli tomu dokonce neslavila ani Den matek.
Zdroj: Fox Business, New York Times