Modelka s Downovým syndromem předvádí luxusní prádlo. Je to splněný sen, říká
TOP STAR - Victoria Secret show
Světoznámá značka spodního prádla Victoria’s Secret prochází už několik let velkou proměnou. Sexy andílky přitahující pozornost hlavně mužů nahradily z velké části ženy přirozenějších tvarů. A nyní značka přišla s další novinkou – představila první modelku s Downovým syndromem.
Čtyřiadvacetiletá portorikánská modelka Sofía Jirau na svém Instagramu prozradila, že se zapsala do historie jako první modelka značky spodního prádla s Downovým syndromem. „Jednou se mi o tom zdálo, pracovala jsem na tom a dnes je to splněný sen. Konečně vám můžu říct své velké tajemství... Jsem první modelka Victoria’s Secret s Downovým syndromem,“ napsala Jirau ve španělštině k černobílé fotografii na Instagramu, kde zároveň poděkovala všem, kteří jí ke splnění snu pomohli.
Jirau začala jako modelka v roce 2019 a v únoru 2020 se dokonce objevila na jedné z největších módních událostí – newyorském týdnu módy. Od té doby fotí pro různé časopisy, včetně Vogue Mexico, People en Español nebo pro svou vlastní značku oblečení a bytových dekorací Alavett. Na sociálních sítích se také snaží povzbuzovat ostatní, aby se nebáli jít za svými sny.
Návrat k normálnosti
Nová kolekce Victoria’s Secret pojmenovaná Love Cloud je pokračováním snahy vymanit se z obrazu sexy značky, který si pěstovala po celá desetiletí. Kolekce byla záměrně sestavena tak, aby zdůraznila rozmanitost. Jirau ji představovala po boku dalších 17 žen, z nichž jen některé jsou profesionální modelky, například Hailey Bieber nebo Taylor Hill. Mezi ostatními je třeba potetovaná holandská modelka Jill Kortleve, modelka a herečka Miriam Blanco s berlemi na předloktí, umělkyně Maryanne Elizabeth s šedými vlasy nebo nastávající maminka Sylvia Buckler.
Značka určená ženám? Ani náhodou!
Společnost Victoria’s Secret byla založena v roce 1977 jako obchod, kde se muži mohli cítit pohodlně při nákupu spodního prádla. Dokonce i její název odkazoval na mužské fantazie. Když ji v roce 1982 koupil miliardář Leslie H. Wexner, udělal z Victoria’s Secret fenomén, který značnou měrou přispěl k utváření pohledu společnosti na ženskou sexualitu a ideály krásy.
Ústředním bodem byli andílci, supermodelky jako Heidi Klum, Tyra Banks nebo Miranda Kerr, které exkluzivně pózovaly pro značku, většinou velmi spoře oděné, na jehlových podpatcích a s typickými velkými křídly. Stát se andílkem Victoria’s Secret bylo v modelingu považováno za nejvyšší metu. Z každoroční nablýskané přehlídky, které se přezdívalo Super Bowl spodního prádla a na níž excelovaly třeba i české topmodelky Karolína Kurková nebo Daniela Peštová, se postupně stala obří show vysílaná televizí.
Těhotenské prádlo a návrat do reálného života
Jenže módní svět se začal ubírat jinou cestou. Moderní ženy s normálními mírami chtěly něco jiného než sexy modelky s titěrným pasem, dlouhýma nohama a výrazným poprsím. Trvalo roky, než Victoria’s Secret uznala, že její marketing je zastaralý. Vzrůstající kritika, která odstartovala už v roce 2016 s příchodem hnutí Me Too, a stále silnější výtky týkající se nedostatečné diverzity ji nakonec donutily radikálně změnit kurz.
Společnost vyměnila celé vedení, v němž stáli do té doby převážně muži, zrušila svou nablýskanou show a redefinovala to, co je skutečně sexy. „Museli jsme přestat být tím, co chtějí muži, a být naopak tím, co chtějí ženy,“ řekl loni deníku New York Times nový obchodní ředitel Martin Waters. „Chceme vycházet z reálného života, nikoli z pro mnohé nedosažitelného. Namísto vyloučení většiny žen jich chceme co nejvíce přijmout,“ dodal.
Spoře oděné andílky, kteří po desetiletí ztělesňovali určitý široce přijímaný stereotyp ženskosti, nahradila skupina zvaná VS Collective složená ze sedmi žen. Ty mají být hlavními tvářemi a poradkyněmi značky. Je mezi nimi například bollywoodská herečka a zpěvačka Priyanka Chopra Jonas, americká fotbalistka Megan Rapinoe nebo plus size modelka Paloma Elsesser.
Značka také rozšířila své portfolio. Typické podprsenky s vycpávkami, brazilské kalhotky nebo parfémy doplnilo sportovní prádlo a také móda pro těhotné, které se značka vždy vyhýbala, protože nebyla dostatečně sexy. Victoria’s Secret kvůli tomu dokonce neslavila ani Den matek.
Zdroj: Fox Business, New York Times