Cesta na vrchol plná dramat. Jak se Guccimu povedlo stát se módní ikonou
Legenda ve světě módy, jehož příjmení zná takřka každý. Obchodník a návrhář Guccio Gucci (†72) stojí za vznikem proslulé značky nazvané podle jeho příjmení. Jak se vyvíjel život prostého portýra až k založení impéria, jež patří k nejoblíbenějším a nejvyhledávanějším vůbec?
Pokud jste se někdy zamýšleli nad tím, proč má italská značka Gucci ve svém logu dvě překrývající se písmena G, máme pro vás odpověď – jde o odkaz na zakladatele značky Guccia Gucciho. Ten se narodil v italské Florencii do sedlácké rodiny, ještě v mládí se však přestěhoval do Francie a poté do Londýna, kde pracoval jako portýr v hotelu Savoy.
Ani u nás není nouze o významné návrháře, Mirka Talavašková dobyla arabský svět módy:
Právě tam se zrodil jeho prvotní nápad proniknout do světa módy. Když viděl, jaká zavazadla nosí vyšší třída, rozhodl se je začít sám vyrábět. Byl fascinován kvalitním zpracováním detailů a jeho pozornost si získala zejména kožená zavazadla a doplňky.
Vysokou dávku inspirace tak přenesl i do své kreativity. Jeho produkty měly nádech anglické šlechty a stylu života. Vrátil se do rodného města, italské Florencie, a v roce 1921 začal vyrábět doplňky z kůže. V roce 1938 zasvětil do řemesla i své čtyři syny Alda, Vasca, Uga a Rodolfa a otevřel první obchod v Římě. Ze začátku se soustředili primárně na výrobu kožených potřeb pro jezdce, později však přešli k výrobě módních kousků, především kabelek, pásků a zavazadel.
Jedno drama za druhým
Firmě se začalo enormně dařit, a tak mohla otevřít několik dalších obchodů po celém světě, včetně hlavního města módy New Yorku. Úspěchy ale po nějaké době vystřídaly skandály a pořádné drama. Bojů o moc vést módní impérium přibývalo čím dál více.
Posledním členem rodiny, který se podílel na řízení firmy před jejím prodejem do cizích rukou, byl vnuk Guccia a syn Rudolfa Maurizio Gucci. Svůj podíl prodal v roce 1993 bahrajnskému investičnímu fondu Investcorp. V roce 1995 byl zavražděn nájemným vrahem, kterého si objednala jeho bývalá manželka.
V roce 1990 se stal designérem kolekcí a později kreativním ředitelem značky Tom Ford. U společnosti Gucci působil až do roku 2006, kdy z tehdy výstřední značky, jež byla zahalena do řady skandálů, vytvořil jednu z nejúspěšnějších a nejluxusnějších na světě.
Forda vystřídala Frida Gianni, která stála v čele společnosti do roku 2014. Následující rok se jejího vedení ujal Alessandro Michele, jenž dodal impériu na výstřednosti, barvách, hojnosti a zkrátka všem, co ho kdy symbolizovalo. Typické propletené logo se dvěma písmeny G, červená, zelená a hnědá barva i ikonický had dnes patří k nejrozpoznatelnějším symbolům jedinečného italského brandu.