Zdraví a nemoci

11. února 2017 10:00

Martina Čerňanská

5 hříchů, na které tělo hned tak nezapomene

5 hříchů, na které tělo hned tak nezapomene

1. Překonejte lenost

Nedostatek pravidelného a intenzivního pohybu způsobuje časté vady držení těla, podílí se na vzniku mnoha chronických neinfekční ch onemocnění (obezity, kardiovaskulárních nemocí, diabetu, osteoporózy, chronické bolesti zad aj.). Pohodlnost a lenost představuje pro člověka stejné riziko jako je vysoký krevní tlak nebo obezita. Dokonce i štíhlí lidé, kteří se nepohybují, si až dvojnásobně zvyšují riziko kardiovaskulárních nemocí.

Jak se polepšit

Nezbytné minimum fyzické aktivity je 30 minut denně, tedy 3,5 hodiny týdně. Ovšem i kratší doba je prospěšná. Už hodinka a půl rychlé chůze týdně nebo hoďka plavání týdně snižuje riziko srdečních příhod. Pro děti a teenagery je doporučení minimální pohybové aktivity přísnější - nemělo by být méně než hodinu denně!

2. Sladký život není nic moc

Jednoduchý cukr se chová v těle jako volný radikál. Rafinovaný bílý cukr způsobuje nadváhu, ukládání tuků, podporuje růst plísní a parazitů ve střevech. Jeho nadměrná konzumace způsobuje velké výkyvy hladiny cukru v krvi, což způsobuje neovladatelnou touhu po sladkém, spojenou s pocitem únavy a bolestí hlavy, slabostí či závratí, nespavostí, bolestí končetin. Navíc hrozí riziko cukrovky. Příliš mnoho cukrů zrychluje stárnutí.

Jak se polepšit

Cukr se dá nahradit medem, přírodním třtinovým nebo ovocným cukrem. V pečivu sušeným ovocem. Pijte čistou vodu. A když už máte potřebu něčeho sladkého, dejte si ovoce, ale nikdy koncentrovaný cukr ve slazených nápojích nebo v kombinaci s tuky ve sladkostech.

3. Kouření: nikdy není pozdě přestat

Silní kuřáci mají až 25krát větší „šanci“, že zemřou na rakovinu plic než nekuřáci, přičemž málo pacientů s touto diagnózou žije déle než 5 let. Kdo přestal kouřit před deseti lety, je riziko rakoviny plic sníženo až o 50 procent ve srovnání s tím, kdo stále kouří. Jedovaté látky narušují růst a regenerační schopnost kostní tkáně, což vede k osteoporóze.

Jak se polepšit

Zlepšení zdravotního stavu se objeví téměř okamžitě. Po osmi hodinách se sníží množství nikotinu a kysličníku uhelnatého v krvi na polovinu a množství kyslíku se vrátí k normálu. Po 72 hodinách se upraví dýchání, protože se průdušky začínají uvolňovat, a už po 3 až 9 měsících se zvýší funkce plic až o 10 procent. Muži, kteří seknou s kouřením, jistě ocení zlepšení sexuální výkonnosti.

4. Dopřejte játrům dovolenou

Sklenka kvalitního alkoholu je v pořádku, ale pokud to pravidelně přeháníte, doplatíte na to. Už třetí játra nadměrně zatěžuje. Zdravotní následky přílišného pití jsou četné, včetně cirhózy, zánětu jater, tukové degenerace jater, vředů na zažívacím traktu a selhání jater, dýchavičnosti, mrtvice, srdečního záchvatu, onemocnění ledvin, vysokého krevního tlaku, pálení žáhy, ztráty duševních schopností, akné, zvýšeného růstu chloupků na obličeji. Zvláště citlivý je mozek, protože u něj dochází k těžkému poškození krátkodobé paměti a koordinace. Asi největší obětí jsou ale játra. Alkohol se po požití vstřebává do krve. Játra jej postupně rozkládají na jednodušší látky a časem se krev alkoholu zbaví, pokud ovšem nevypijete brzy další dávku. Čím více alkoholu vypijete, tím déle játrům trvá jeho odbourávání z krve. Vypitím sklenky vína či piva nebo malé skleničky destilátu zdvihne hladinu alkoholu na 15 mg ve 100 ml krve. Odbourání tohoto množství alkoholu z krve trvá průměrně zdravému člověku asi hodinu. Ženy jsou ke škodlivým účinkům alkoholu o něco vnímavější než muži.

Jak se polepšit

I když je většina škod způsobených alkoholem trvalá, čím dříve s pitím přestanete, tím bude vaše uzdravení pravděpodobnější. Pro posílení nervového systému užívejte thiamin (vitamin B1). Člověk, který pravidelně pije a to i menší množství alkoholu potřebuje 16 x více hořčíku než abstinent – pamatujte na to a tělu ho dodejte. Játra můžete posílit také bylinkami, zkuste ostropestřec mariánský.

5. Tuk škodí nejen postavě

Nezdravá tučná potrava má velmi nízký obsah vitaminu C, který vyživuje kolagenovou strukturu kůže a udržuje ji pružnou, takže nedostatek vitaminu C může vést ke vzniku vrásek.

Lidé, kteří jedí příliš mnoho nezdravého jídla, mají také často málo železa. To je obsaženo v čerstvé zelené zelenině, ořechách a semínkách. Z krátkodobého hlediska vede nedostatek železa k tomu, že jste unavení, vyčerpaní a nechce se vám nic dělat. Nedostatek železa způsobuje také chudokrevnost a může vést i ke ztrátě vlasů.

Jak se polepšit

Jakmile začnete napravovat škody způsobené výživou, budete překvapeni, jak rychle pocítíte zlepšení. Posílí se váš imunitní systém, bude menší pravděpodobnost, že onemocníte, a budete schopni udržovat si svou energii.

Mohlo by vás také zajímat:

(leo)

Sdílejte článek

Přečtěte si také

Horoskopy dle zvěrokruhu

Beran 19. 6. 2024

Připomeňte svým blízkým, jak moc pro vás dnes znamenají, Berani. Slova mají obzvlášť velkou sílu. Neberte je na lehkou váhu. Buďte ohleduplní k tomu, jak se k druhým chováte. Snažte se zachovat klid a mír. Není dobré k někomu chovat zášť nebo v sobě nosit nenávist. Dobré vychování a upravený vzhled jsou klíčovými prvky tohoto dne.

Celý horoskop pro dnešní den

Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost ⑱

Partnerský horoskop
Partnerský horoskop

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.