zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
zpět

Horoskop pro Vás každý týden

Stačí vybrat znamení a zadat Váš email. Jednou týdně vám zašleme horoskop pro vaše znamení.
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat

Otékají vám nohy nebo ruce? Bylinkářka radí, jak změnit jídelníček

Otékají vám nohy nebo ruce?
Autor: iStock Otékají vám nohy nebo ruce?
Zuzana Kučerová , Vydáno: 08.08.2021
Oteklá chodidla, kotníky, prsty nebo i celé končetiny jsou hlavním příznakem nadměrného zadržování vody v organismu. Tento neduh se objevuje nejčastěji v létě a ženy jím trpí dvakrát častěji než muži, protože mají větší sklony k hormonální nerovnováze. Zadržování vody může souviset i s některými chorobami, špatnou funkcí jater, ledvin nebo srdce. Velmi často jsou ale problémy s otoky způsobené špatnou životosprávou a výrazného zlepšení se dá dosáhnout i drobnou změnou jídelníčku.

reklama

Sůl ukrytá všude

Jako doporučené množství soli se udává 5 gramů na den, což odpovídá jedné čajové lžičce. U dětí je to ještě méně. My Češi podle údajů hygieniků překračujeme tuto hranici více než trojnásobně. Nadměrný přísun soli pak může vést k problémům s vysokým tlakem, funkcí ledvin a také právě k zavodňování organismu a otokům. Omezit příjem soli ale není vůbec jednoduché, protože se skrývá i v potravinách, u kterých bychom to ani nečekali, jako je třeba pečivo, cereálie, sýry nebo kořenicí směsi. Navíc si na slanou chuť zvykáme odmalička a připadá nám, že takto by jídlo mělo „správně“ chutnat. Je to však jen o zvyku a díky postupnému ubírání množství soli v jídlech, která si připravujete, dokážete tělu výrazně ulevit. Prospěje to nejen otékajícím nohám, ale zdraví celkově.

Vodou k odvodnění

Sice by se mohlo zdát, že při problémech se zavodněním není potřeba dodávat organismu více tekutin, ale opak je pravdou. Zadržování vody a otoky se mohou objevit, pokud člověk nedodržuje správný pitný režim. Doporučené množství tekutin je u každého člověka jiné, závisí na věku, hmotnosti, ale i ročním období nebo fyzické aktivitě člověka. Doplnit byste měli minimálně tolik tekutin, kolik jí během dne ztratíte v moči, dýcháním a pocením. Zlaté pravidlo, kterým by se měl řídit každý dospělý v kterýkoli čas, zní minimálně 30 ml vody na 1 kg váhy denně.

Pokud tělo dostává vody málo, má tendenci si ji uchovávat „na horší časy“. Když se to naopak s množstvím vypité vody přežene, tělo může mít problém ji všechnu zpracovat. A i v tomto případě se mohou objevit otoky. Je-li přísun tekutin dostatečný a rozložený do celého dne, funguje příjem a vylučování vody v celkové harmonii. Ideální je popíjet čistou vodou, menší část denní dávky tekutin mohou tvořit lehké minerální vody, slabý čaj nebo zeleninové šťávy. 

Lichořeřišnice je přírodní antibiotikum a postará se i o správnou funkci močového měchýře.
Autor: iStock Lichořeřišnice je přírodní antibiotikum a postará se i o správnou funkci močového měchýře.

Močopudné byliny

Dostat hospodaření s vodou pod kontrolu mohou pomoci i bylinky. Řada z nich umí podpořit tvorbu moči a zároveň dodat tělu potřebné minerály. „Byliny dokážou dodat organismu spoustu látek potřebných pro jeho funkci. Nejlepší a nejsilnější účinek má užívání výtažků ze zárodečných částí – takzvaných gemmoterapeutik. K bylinám, které organismu pomáhají s kvalitou moči, patří lichořeřišnice. Ta zároveň pomáhá organismu odstraňovat viry a bakterie. Potřebné minerály, které organismus potřebuje, dodávají gemmoterapeutika trubkovec, celík a vřes,“ doporučuje bylinkářka Jarmila Podhorná.

Dopřejte tělu draslík

Pokud se potýkáte s otoky, doporučuje se zařadit do jídelníčku potraviny bohaté na draslík. Ten je součástí nitrobuněčné tekutiny, která dopravuje do tkání živiny a kyslík, a poté se pomocí kapilár vrací zpět do tělního oběhu. Draslík napomáhá normálnímu hospodaření s vodou, podporuje činnost srdce, nervové soustavy i svalů. Je obsažený například v různých druzích ovoce, jako jsou banány, hroznové víno nebo meruňky. Najdeme ho také v zelenině, například v mrkvi, špenátu, celeru, rajčatech nebo česneku. Draslík může tělo načerpat i z bylin. „Byliny, které obsahují větší množství draslíku, můžeme využít k podpoře srdce, nervové soustavy a činnosti svalů. Patří sem gemmoterapeutika z břízy, kopřivy, kozlíku, lnice, ořešáku, rakytníku, vrby a vřesu,“ radí bylinkářka.

Pozor na antikoncepci a některé léky

Problémy s otoky mohou způsobovat i různé typy léků, proto je dobré poradit se s vaším lékařem. Často je to případ třeba hormonální antikoncepce, která nemusí tělu zrovna „sednout“. Spousta žen po nasazení antikoncepce obsahující estrogen přibere pár kilogramů, což bývá způsobeno právě zadržováním vody. Po konzultaci s lékařem se dá přejít na jiný druh ochrany proti početí, se kterým se organismus bude vyrovnávat lépe. Zadržování vody mohou ale způsobovat také kortikoidy nebo běžně užívané protizánětlivé léky jako ibuprofen nebo aspirin.

Když vám otečou nohy, hned si toho všimnete.

Otoky: Varovný signál mnoha onemocnění

Otékají vám v létě nohy? Nemusí to být jen kvůli horku!

Otékají vám v létě nohy? Nemusí to být jen kvůli horku!

reklama

Související témata: otoky , bylinky , pitný režim , bylinky na odvodnění , oteklé nohy

reklama

Přečtěte si také

reklama