zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
zpět

Horoskop pro Vás každý týden

Stačí vybrat znamení a zadat Váš email. Jednou týdně vám zašleme horoskop pro vaše znamení.
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat

Tenhle vitamin chrání před osteoporózou, depresí i epidemií. Máte ho dost?

Chrání před osteoporózou, depresí i chřipkovou epidemií. Víte, který je to vitamin a máte ho dost?
Autor: iStock Chrání před osteoporózou, depresí i chřipkovou epidemií. Víte, který je to vitamin a máte ho dost?
I když se o vitaminu D3 mluví hlavně ve spojitosti s pevnými kostmi, jeho význam je mnohem větší. Ovlivňuje více než 200 procesů v těle, včetně naší imunity, která je v zimním období velmi důležitá. Stravou přitom dokážeme přijmout jen zhruba 10 % potřebné dávky tohoto vitaminu. Jeho hlavním zdrojem tedy stále zůstává sluneční záření. Jenže co dělat, když je slunce málo?

reklama

Vitamin D3 je přirozeně se vyskytující forma vitaminu D, který vzniká v kůži působením slunečního záření. Jeho nejdůležitější úlohou je udržovat správnou hladinu vápníku a fosforu v krvi, což je nezbytné pro vývoj a růst kostí v dětství, i pro jejich obnovu v dospělosti a stáří. Nedostatek vitaminu D3 vede k poklesu hladiny vápníku v krvi, organismus si ho začne brát z kostí a následkem toho dochází k jejich „řídnutí“ čili osteoporóze. Vitamin D3 má rovněž vliv na imunitu, kterou je obzvlášť v zimních měsících třeba posilovat, a pomáhá překonávat smutek a depresi. Také přispívá k udržení zdravých zubů a ke správnému fungování svalů. Podílí se na regulaci krevního tlaku a na růstu krevních, svalových a kožních buněk. „Vitamin D3 účinkuje na celou řadu tkání. Při dostatečných dávkách zlepšuje prognózy chorob a často působí i preventivně – k nemocem vůbec nemusí dojít –, a to včetně závažných chorob, jako je rakovina,“ říká MUDr. Jana Čepová z Ústavu lékařské chemie a klinické biochemie FN Motol.

Jen strava vás nezachrání

Zdrojem tohoto vitaminu je jen velmi málo potravin a podle nejnovějších informací a výzkumů lze stravou přijmout pouze 10 % vitaminu D3. Mezi potraviny nejbohatší na vitamin D patří tresčí olej, ústřice, vaječné žloutky nebo ryby jako pstruh, štika, losos či tuňák.  

Denní dávka vitaminu D u dospělého člověka  by se měla v závislosti na více faktorech pohybovat zhruba kolem 1000 jednotek (IU), což znamená, že bychom museli každý den sníst například 200 g lososa a 200 g ementálu. 

Hlavním zdrojem déčka ale zůstává sluneční záření, a to až z 90 %. Během jednoho dne stráveného na slunci může vzniknout až 1200 mikrogramů vitaminu D (1 μg = 40 IU).

Když ani slunce nestačí

Ovšem slunce u nás nesvítí intenzivně během celého roku a je prokázáno, že v našem pásmu lze D3 ze slunce účinně čerpat zhruba jen v období od července do srpna v době kolem poledne. Vliv má i celá řada dalších faktorů. Důvodem nedostatku vitaminu D může být i smog, který propouští sluneční záření v omezeném množství, stejně tak používání ochranných opalovacích prostředků. V procesu vstřebávání déčka ze slunce sehrává svou úlohu i věk, protože pokožka starších lidí má sníženou schopnost vytvářet vitamin D při pobytu na slunci. Podobně jsou na tom i lidé s přirozeně vyšší pigmentací či opálení lidé, jejichž pigmentace působí jako filtr. Spoléhat jen na sluníčko se tedy určitě nevyplatí.

Pro slunce k lékaři 

V současnosti trpí nedostatkem vitaminu D téměř 60 % populace všech věkových skupin, z toho polovina má hodnoty tohoto vitaminu na extrémně nízké úrovni, což lze zjistit krevním testem u lékaře. Pokud chcete déčko preventivně doplnit nebo patříte do některé z rizikových skupin, zaměřte se při výběru vhodného produktu na kvalitu a především množství účinné látky. „Některé dostupné doplňky stravy obsahují až 5600 jednotek (IU) vitaminu D3 a stačí je tak užívat jednou týdně. Tělo si načerpané množství déčka uloží a postupně je čerpá v takové míře, jak právě potřebuje,“ říká MUDr. Jana Čepová.

Pokud preferujete co nejpřírodnější produkty, volte raději tobolky s účinnou látkou v sypké podobě – oproti tabletám neobsahují pojiva, barviva, stabilizátory, leštidla a jiné nadbytečné látky.

-jk-

reklama

Související témata: slunce , vitamin D , zdravé kosti , osteoporóza , strava , vápník , imunita

reklama

Přečtěte si také

reklama