Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Kalorické účetnictví: Naučte se ho a nebudete už potřebovat žádnou dietu

Opravdu musíte vynechávat sacharidy nebo lepek, trápit se různými dietami, večeřet před 18. hodinou nebo se vyhýbat zakázaným potravinám?
Vydáno: 08.02.2019
Kalorické účetnictví: Naučte se ho a nebudete už potřebovat žádnou dietu
Kalorické účetnictví: Naučte se ho a nebudete už potřebovat žádnou dietu Autor: iStock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Na světě existuje nepřeberné množství různých diet a stravovacích stylů. Kdo díky některým z nich zhubl, vám může tvrdit, že právě tato cesta je ta nejlepší. Můžeme začít věřit takovým mýtům, jako že sacharidy jsou zlo, že přibíráme kvůli lepku, že nutně musíme snídat, že se nesmí jíst po 18. hodině večer, že existují zakázané potraviny nebo že máme překyselený organismus. Ve skutečnosti je hubnutí, nabírání i udržování hmotnosti velice snadné. Jde totiž o energetickou bilanci. Pokud tedy chcete hubnout, musíte přijímat méně energie, než kolik jí vydáte. To je fyzika a fyzikálním zákonům jsou moderní trendy ve stravování naprosto ukradené.

Naučte se kalorické účetnictví a budete mít jasno jednou pro vždy:

1. Spočítejte si svůj aktuální příjem a výdej

Jak víte, kolik toho máte sníst, aby hmotnost klesala, aniž byste věděli, kolik energie přijímáte nyní? Týden si zapisujte všechno, co sníte, do kalorických tabulek nebo do jakékoliv mobilní aplikace a hned budete mít jasno. Aplikace vám také doporučí ideální poměr živin i celkové množství kalorií pro dosažení vašeho cíle. Zohledněte také výdej pohybovou aktivitou a běžným režimem.

2. Zorientujte se v kalorických hodnotách

Představa, že potraviny považované za zdravé jsou dietní, je zcela mylná. Pokud žijete v tom, že sníst sáček nesolených a nepražených mandlí je pro hubnutí vhodnější než pytlík smažených lupínků, nikdy hubnout nebudete. Zdravější mandle jsou, to ano, ale ne méně kalorické! Když si dáte hromadu suché bílé rýže, nedržíte dietu – jen se podívejte na čísla na obalu a pochopíte. Jedna lžička ořechové pomazánky obsahuje energie stejně, jako velké jablko, i když je jí málo. Půllitr piva se kaloricky rovná obyčejnému rohlíku se šunkou.

3. Učte se odhadovat množství

Tak jako se budete snažit zorientovat v množství energie jednotlivých potravin, tak by bylo vhodné nějakou dobu si svoje jídlo vážit. Zkuste si nejdřív tipnout, jakou hmotnost má právě to, co se chystáte sníst, a poté jídlo zvažte. Máte dobrý odhad? Víte, jak vypadá 100 gramů melounu a jak asi vypadá 10 gramů oleje?

4. Kupecké počty

Spočítejte si (třeba právě pomocí aplikace) váš optimální energetický příjem. Dejme tomu, že vám vyjde hodnota 2000 kcal. To je váš denní rozpočet. Z této částky něco při každém jídle utratíte. Snídaně vás může stát 400 kcal, svačina 200 kcal, oběd 500, odpolední svačina 300, večeře 600 kcal a máme všechno utraceno. Po večeři máte chuť na skleničku vína a něco slaného k tomu. Svůj rozpočet jste ale vyčerpali, takže si víno a oříšky můžete dát s tím, že překračujete svůj limit, a pak rozhodně hubnout nebudete, nebo si kalorie navíc vyděláte během dne fyzickou aktivitou.

V případě, že vám naopak kalorie v rozpočtu zbudou, klidně si dopřejte něco dobrého, co běžně při snaze hubnout nejíte. Zvažte, jestli vám určitá potravina stojí za „utrácení“, nebo jestli díky některým druhům potravin můžete něco „ušetřit“.

V další fázi můžete kromě kalorií hlídat také rozložení makroživin, nicméně pokud jíte „zdravě“, s důrazem na dostatek proteinů, neměl by s nimi být problém.

Zdroj: Fithall.cz

Fithall
archiv
Článek je zařazen v: hubnutí, kalorie, dieta, proteiny, sacharidy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama