Jiří Vejdělek o diskusi s Eliškou Balzerovou: Přeli jsme se o název ženského pohlaví
7 pádů Honzy Dědka (37) - Jak Jiří Vejdělek lanaří herečky
Jiří Vejdělek (50) je známý scenárista a mezi jeho nejpopulárnější počiny patří například komedie Ženy v pokušení. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka se rozpovídal o tom, jak s Eliškou Balzerovou (73) vymýšlel vhodný výraz pro ženské pohlaví a že jednoho dne se možná dočkáme nové verze filmu, tentokrát z rukou držitele Oscara.
Scenárista, režisér a producent Jiří Vejdělek je absolvent pražské FAMU a už jeho studentské počiny získávaly mezinárodní ocenění. Další úspěchy následovaly a jeho jméno dnes neodmyslitelně patří k českému filmu. O jeho tvorbu je přitom zájem i v zahraničí.
Ženy v pokušení na druhou
Práva na film Ženy v pokušení, který vidělo v kinech více než 1,25 milionu diváků, koupil držitel Oscara do Británie s tím, že se snímek jednou přetočí a bude z něj celosvětový biják. Podle Jiřího Vejdělka se ale Gareth Unwin zmýlil, protože čas ubíhá, trendy jsou jiné a natočit film, který bude odpovídat době i za dekádu, je náročné.
„Myslím dokonce, že dneska už bychom Ženy v pokušení v té podobě, v jaké jsme je natočili, natočit nemohli. Scénář toho filmu se dostal k Julii Roberts, evidentně to ale nevzala. Přemýšlel jsem, koho by tam chtěla hrát. Je to pár let zpátky. Na Elišku Balzerovou to bylo brzo, na Lenku Vlasákovou pozdě a na Verunku Kubařovou by to bylo hodně troufalé,“ řekl Vejdělek.
Vyobrazit ženské hrdinky je složitější
Napsat scénář ke komedii o ženách, prostřednictvím kterého lze nahlédnout do jejich duší, ztotožnit se s nimi a zároveň je příliš nelitovat, je složité. Jak sám Jiří Vejdělek říká, potrápit mužskou postavu není nijak komplikované, k ženským se ale musí přistupovat s opatrností. Z pohledu diváka je totiž tenká hranice mezi vtipným trýzněním a takovým, kterému se už málokdo zasměje.
„Pro ženy se píše složitěji. Komických postav či typů je málo. A nejvíc ve filmu baví, že tu postavu trápíte. Čím víc trpí, tím víc se bavíte. Máloco potěší víc než neštěstí jiného. To ale můžete udělat chlapovi. Žena vzbuzuje soucit. Když tu samou scénu napíšu pro chlapa, budete se smát. Když je to obráceně, pohoršíte se. U žen musíte opatrně. Moc ženských komediálních typů není. V romantických komediích je to například Bridget Jones a všechny další jsou jí víceméně podobné,“ míní scenárista.
Nejvýraznější postavou komediálního hitu Ženy v pokušení byla bezpochyby Vilma, dáma staršího věku, která se odmítala poddat stárnutí a nadále si chtěla užívat života, jaký znala zamlada. A to včetně sexuálních eskapád s nejrůznějšími muži.
„Jsem rád za roli pro Elišku Balzerovou, jež tu příležitost okamžitě pochopila. Obával jsem se, která česká herečka se toho nebude bát. Napadla mě Eliška – když dáma s takovou noblesou bude svádět mužské kolegy, cokoliv se pohne. I některé kolegy to překvapilo s tím, že to nebude možné. Poslal jsem jí scénář, dal jsem si s ní schůzku v centru Prahy. Přišel jsem dřív, s kyticí… a ona přicházela už v té roli, tam chlapi padali. Ona už předváděla, jak by to mohlo vypadat,“ zavzpomínal Jiří Vejdělek.
Spor o intimní partie a jejich názvy
Elišce Balzerové nemusel Jiří Vejdělek podstatu její role rozsáhle vysvětlovat. Musela být koketa, ale stále noblesní a na úrovni. Ve scénáři měla i věty, ve kterých musela mluvit o ženském pohlaví. A právě nad tím, jak přesně by mu měla říkat, se herečka a scenárista s režisérem v jedné osobě nakonec dohadovali nejdéle.
„Volali jsme i na Ústav pro jazyk český. Eliška si sepsala různé možnosti. Zkoušeli jsme, jak zní, až jsme skončili ve frndě. Navrhoval jsem, myslím, pičulínu, ale ta frnda to bohatě přetřela. Představte si to v té kavárně, když tam kolem sedí lidé… mě nikdo nezná, ale Elišku znají všichni – a teď tam padají tahle slova. Personál nevěděl, jestli se může přiblížit k našemu stolku. Ti si říkali: Co to tam má za zajíčka a co to s ním probírá?“ dodal pobavený Jiří Vejdělek v 7 pádech Honzy Dědka.