reklama

Co platí na podzimní depresi? Jídlo, pohyb, láska

Co platí na podzimní depresi? Foto:
Co platí na podzimní depresi?

Čím dál víc trpíme podzimní depresí. Zatímco v létě, kdy svítí slunce jako o život, lidé psychology a psychiatry zdaleka tolik nevyhledávají, na podzim praskají čekárny ve švech.

Na vině jsou krátké dny, kdy slunce zpravidla nepronikne šedivými mraky, dlouhé noci, mlhy, nedostatek světla a ta neustálá zima, která nás nutí halit se do šálů a kabátů a myslet jen na to, že chlad proniká až do morku kostí. Odborníci upozorňují, že je třeba rozlišovat mezi depresí a pouhou špatnou náladou neboli rozmrzelostí, protože tu bychom léčit medikamenty rozhodně neměli. Navíc se většinou sama rychle rozplyne, stačí k tomu sluneční paprsky, vtip z rádia anebo dobrý oběd. S depresí to ovšem zdaleka tak snadno nepůjde.

Depka a deprese

Rozdíl mezi depresí a pouhou "depkou", jak se také často přezdívá špatné náladě, lze vysvětlit docela snadno. Přijdete nedobře naladěni do práce. Řeknete okolí, že je vám hrozně a že máte takovou depku, že jste málem nevstali z postele. Ale pak si uděláte kávu a už se věnujete pracovním povinnostem, z čehož vyplývá, že vše je, jak má být. Ale když z té postele nevstanete doopravdy, máte pocit, že nemůžete pohnout ani ruku, nemáte sílu chopit se telefonu a omluvit se, pak vás trápí těžká deprese.

Článek

Umíte žít, nebo jenom přežíváte? Zjistěte, jak na tom opravdu jste Foto:

Umíte žít, nebo jenom přežíváte? Zjistěte, jak na tom opravdu jste

Protéká vám život mezi prsty, nic se vám nedaří tak, jak byste si představovali, nebo jste kočím vašeho života vy a tu spanilou jízdu si korigujete přesně podle svého?

Je třeba vyhrát nad chmurami

Jak na to, aby vás něco tak nepříjemného, jako je postupné upadání do depresí, nepostihlo? Odpovědí je jediná věta: Neustále si něčím dělat radost. Máme pochopitelně na mysli malé radosti, těžko si koupíte Karlštejn i s podhradím anebo se vypravíte na cestu kolem světa. Začneme tím, že si budeme dělat radost jídlem, ale pochopitelně takovým, které pomůže s takzvanými depkami i začínajícími skutečnými depresemi zatočit. O vlivu stravy na duševní rozpoložení člověka se ví už stovky let. Lidé často změny nálady vyvolané únavou řeší větší konzumací potravin bohatých na cukry, což vede k obezitě a samozřejmě depresím. Proto jezte pravidelně pětkrát denně pokrmy s vysokým obsahem vitamínů a minerálů. Nezapomeňte na rozinky, mandle, ovesné vločky, játra a špenát.

Co platí na podzimní depresi 2 Foto:

Naučte se mít podzim rádi

Mlhy, plískanice i podzimní deště mají svoje kouzlo. Pokuste se v nich najít romantiku, kterou svědomitě rozdávají díla nezapomenutelných anglických básníků. Pokud se vám to nepodaří, protože kapky padající z šedivé oblohy opravdu zuřivě nenávidíte, pak je třeba těšit se na slunné podzimní dny, kdy krásně vyniknou barevné stromy a vše rázem působí optimističtěji. To se pak hned vydejte na podzimní procházku, pochopitelně rychlou chůzí, protože díky pohybu se vyplavují hormony radosti jménem endorfiny, a člověk se cítí lépe. Nevyhýbejte se ani indiánskému běhu, tanci, aerobiku či veškerým sportovním aktivitám, které se vám v blízkém okolí nabízejí.

Co se však již zmíněné chůze týká, právě ta by měla být na prvním místě, říká se totiž, že je to nejzdravější pohyb. Choďte pěšky do schodů, a místo toho, abyste jeli jednu anebo dvě zastávky autobusem či tramvají, raději se projděte. Co je ovšem proti depresi nejúčinnější, je láska. Doporučujeme tedy se na podzim zamilovat. Škoda jen, že to nejde na povel a že je to někdy poněkud složité…

-em-

Horoskopy 2017

reklama

reklama