reklama

Dětská obezita roste aneb Jak nevychovat válečka

Miminkovské faldíky jsou roztomilé. Jenže ne vždy z nich dítě vyroste Foto:
Miminkovské faldíky jsou roztomilé. Jenže ne vždy z nich dítě vyroste
Foto: Thinkstock

Nárůst počtu dětí, které mají problémy s obezitou, je alarmující. Rodiče doufají, že z toho dítě „vyroste“. Bohužel to ale není pravda.

„Jen 22 % dětí, které trápí nadváha a obezita, z toho tzv. vyroste! Naopak celých 78 % se potýká s problémy s váhou i v dospělosti, což způsobuje mnoho zdravotních obtíží. Příčin, proč mají děti v současné době problémy s nadváhou, je několik. Mohou za to jednak geny a nedostatek pohybu, ale také špatné stravovací návyky celé rodiny, přejídání a trávení většiny volného času u počítačových her nebo koukáním na televizi,“ říká hlavní nutriční specialistka Ing. Monika Bartolomějová ze Světa zdraví.

Navíc, co se samotného jídla týče, s dětmi je to trochu oříšek. Nejenže výběr jejich jídel je poněkud omezený a chtějí „jen to dobré“, jakmile nám vyrostou do školního věku, přestáváme mít o jejich stravování přes den přehled. Snadno se tak může stát, že se děti stravují nezdravě, nebo dokonce vůbec, a kvůli tomu pak přibírají. Jak ale pak nadváhu u dítěte řešit?

Proč je nadváha problémem?

„Nadváha není jen estetickým problémem. Děti mohou mít řadu zdravotních obtíží, mezi něž patří různá kardiovaskulární onemocnění či metabolické, zažívací, ortopedické a dermatologické problémy,“ vysvětluje odbornice. Děti jsou také často kvůli své nadváze vyčleněny z kolektivu, což vede ke ztrátě sebevědomí. Útěchou pak bývá takovým dětem zase jídlo. Dostávají se tak do začarovaného kruhu, ze kterého vede cesta ven jedině změnou životního stylu a rodinných návyků.

 

Musí se léčit

Do řešení problému s dětskou nadváhou se vždy musí zapojit celá rodina a být dítěti příkladem. „Tím ale nejsou přísné diety, omezení přijaté energie nebo léky. Nadváha se dá trvale řešit hlavně úpravou jídelníčku, stravovacích návyků a zvýšením pohybové aktivity. V tomto případě je vždy lepší využít znalostí odborníka a požádat o pomoc v rámci některých specializovaných programů,“ tvrdí nutriční specialistka. Jenže přesvědčit dítě k dodržování určitých pravidel v životním stylu a stravování není jednoduché. Výhrůžky komplikacemi, co všechno by se mohlo stát, nebo přemlouvání s vidinou nějaké dárku nepomůže natrvalo.

Proč se vyhnout přísným dietám?

Rychlý úbytek kilogramů v případě razantního omezení jídla je možná na první pohled lákavý, ale rozhodně nepatří mezi zdravé a trvalé formy hubnutí. Jednostranné diety totiž vždy omezují jednu či více složek potravy, čímž může dojít k nízkému příjmu buď některé makroživiny (nejčastěji to bývají tuky) nebo vitamínů a minerálních látek.

• I u dětí hrozí riziko jo-jo efektu, tedy rychlého nárůstu hmotnosti při návratu k běžnému stravování

• Pro rostoucí dětský organismus a správný růst je důležité, aby byl jídelníček pestrý a vyvážený z hlediska všech živin

Při omezení příjmu bílkovin může dojít k úbytku svalové hmoty

Omezením příjmu tuků může dojít k tomu, že v organismu budou chybět vitaminy, které jsou rozpustné v tucích (A, D, E, K)

• Při omezení konzumace mléka a mléčných výrobků, hrozí nedostatek vápníku, který je nutný pro správný vývoj kostí a zubů

• Diety u dětí způsobují ztrátu energie, únavu, špatnou náladu i deprese

Článek

Zelenina, maso, mléko, pšeničné výrobky, to všechno dítě potřebuje celkem brzy začít jíst Foto:

Jídelníček nejmenších dětí: Rodiče ho často dělají dost jednotvárný

Hlavním předpokladem pro zdraví dítěte je pestrá a nutričně vyvážená strava. Zkušenosti odborníků a provedené studie však ukazují, že výživa našich dětí je monotónní. To...

 

Důležitá je hlavně prevence

Zapamatujte si klíčové kroky k úspěchu:

- Zaměřte se na celkovou změnu životního stylu, nejen na dosažení nižší váhy

- Nenuťte dítě držet dietu, mohlo by to uškodit jeho zdraví

- Do akce „změna“ se zapojte jako celá rodina, nevyčleňujte dítě s nadváhou

- Omezte dětem pití slazených nápojů

- Nenápadně zvyšujte nabídku vhodných potravin

- Snažte se dítěti smysl zdravého stravování jednoduše vysvětlit, ale nestrašte ho a nepřikazujte

- Děti by měly přes den konzumovat ke každému jídlu kousek ovoce nebo zeleniny

- Jezte společně jako rodina tak často, jak je to jen možné

- Dítě se učí zdravému stravování nápodobou, proto pravidla, která jste stanovili, dodržujte celá rodina

- Omezte stravování ve fast foodu, raději preferujte domácí stravování

- Dbejte na správnou velikost porce podle věku dítěte

- Nedovolte dítěti trávit veškerý volný čas u obrazovek televize nebo počítače

Co dělat, když se výsledky nedostavují

Někdy se může stát, že přes veškerou snahu dítěte i rodiče se hubnutí prostě nedaří. Ještě to ale nevzdávejte. Určitě celou situaci konzultujte s odborníkem, který může odhalit příčinu, změnit jídelníček. „Pečlivě sledujte svoje dítě. Zapisujte si, co jí, jakou má při tom náladu, co a kdy pije, jak se hýbe, sem tam zkontrolujte také obsah ledničky, ptejte se, za co dítě utrácí kapesné apod. Poté celou situaci konzultujte s odborníkem, který doporučí další postup,“ dodává specialistka. Takový boj s nadváhou je sice pomalý, ale trvalý a dokáže v mnohém zlepšit fungování celé rodiny.

Článek

Ženská a mužská obezita se výrazně liší Foto:

Ženská a mužská obezita: V čem je rozdíl?

Ženské a mužské tělo se v ukládání nadbytečného tuku liší. Zatímco u žen mluvíme o hruškovité postavě, obézní muži připomínají spíše jablko. Čím je tento rozdíl způsoben?

 

Věděli jste, že…

… při nadměrném omezení celkového množství energie nebo omezení některé ze složek potravy, např. bílkovin, může dojít k narušení dětského růstu?

… cvičit s dětmi je dobré již od kojeneckého věku?

… není dobré říkat dítěti, že drží dietu? Účinnější je místo toho říkat: „Všichni se učíme dobře jíst.“

… při nedostatku vitaminu A může dojít k poruchám zraku, zhoršení pleti, apod?

… diety v dětském věku mohou způsobit ještě větší problém s nadváhou v dospělosti, nebo naopak zvětšit riziko poruch příjmu potravy?

SESTAVTE SI SPRÁVNÝ JÍDELNÍČEK

(pro děti ve věku zhruba 7–10 let)

Snídaně:

Celozrnný bagel (může být vyměněn za jiný kousek celozrnného pečiva) s plátkem šunky, sýra, nebo míchanými vajíčky se špenátem, sklenice čerstvého pomerančové džusu ředěná vodou

Další varianty: Celozrnná mini pizza se sýrem a zeleninou, pomerančová polenta nebo jahodovo-banánové muffiny s tvarohem

Svačina:

1 bílý jogurt, půl hrušky a kousek celozrnného pečiva

Další varianty: Dva pufované chlebíčky s máslem a rajčátkem nebo tvaroh se strouhanou kvalitní hořkou čokoládou

Oběd:

Krémová brokolicová polévka, telecí maso s houbami a rýží, sklenice vody

Další varianty: Bramborová polévka bez jíšky, lososové rizoto s cherry rajčátky a bazalkou nebo tvarohové knedlíky s ovocem a bílým jogurtem sypané strouhaným tvarohem

Svačina:

Kousek celozrnného pečiva s rybí pomazánkou z tuňáka

Další varianty: Ovocný salát s jogurtem nebo rohlík se šunkou a sýrem, kedlubna

Večeře:

Kuskus s kuřecím masem, bylinkový čaj

Další varianty: Kuřecí maso s červenou čočkou a batáty nebo pstruh pečený na zelenině s bramborovou kaší

Horoskopy 2017

reklama

reklama