reklama

Únava za volantem? 4 tipy, jak s ní rychle zatočíte

Únava přichází pomalu a je zrádná Foto:
Únava přichází pomalu a je zrádná
Foto: Rehabilitační ústav Brandýs nad Orlicí

Chystáte se na dovolenou autem a budete řídit? Na začátku cesty se možná cítíte za volantem svěží a ostražití, ale po stovce kilometrů se dostaví únava. Přijde pozvolna a nenápadně a s ní i nebezpečné důsledky: ospalost, snížení pozornosti i schopnosti rychle reagovat.

Tělesná i psychická únava se sice dostavuje u každého člověka individuálně, ale po 180 ujetých kilometrech je přestávka vhodná pro všechny. „Po delší jízdě o sobě obvykle dávají vědět bolesti krční páteře. Paže a předloktí jsou kvůli dlouhodobému držení volantu také unavené a nepříjemně ztuhlé. Bolet začíná i bederní páteř a ramena. Dlouhá cesta je pro lidský organismus stresující. Tento stres může vyvolat právě ztuhlost šíjových svalů. S ohledem na zvýšené riziko nehody by řidiči rozhodně neměli únavu svalů i celkovou únavu organismu podceňovat,“ upozorňuje primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí Michaela Tomanová.

Článek

10 důvodů, proč jste pořád unavení Foto:

10 důvodů, proč jste pořád unavení

Připadáte si pořád bez energie? Možná máte nějaké zlozvyky, které vám tu energii odsávají.

 

Cvičení, které pomůže

Zacvičit si můžete na odpočívadle. Na řidiče působí velmi dobře uvolnění a protažení páteře s předklonem nebo záklonem a propnutými pažemi, které pohybem opisují tvar pomyslné ležaté osmičky, což je základní princip metody INFINITY. Cviky by měly být pomalé a plynulé bez trhavých pohybů.

infinity-method.com Foto:

 

Můžete cvičit i odděleně například v oblasti krční, hrudní a bederní páteře. Důležité je se co nejvíce narovnat, stabilizovat a vycentrovat tělo, současně ale musí probíhat uvolnění, protažení a posílení celého pohybové ustrojí. Dejte si pozor na prolomení v oblasti beder, špulení břicha a kulatá ramena. Srovnejte tělo do osy a začněte, byť jen v představě, opisovat boky ležatou osmičku. Zleva doprava, zepředu dozadu. Pak můžete obdobně pokračovat v oblasti hrudníku i ramen. „Osmičku opisujete vždy třikrát jedním směrem a poté třikrát směrem opačným, postupně v různých rovinách i směrech. Z počátku provádějte téměř neviditelný pomalý pohyb, tzv. mikropohyb. Následně můžete zvýšit velikost ležaté osmičky i prováděnou rychlost cvičení,“ popisuje Michaela Tomanová, která metodu INFINITY vyvinula. Několik minut strávených cvičením INFINITY je podle lékařky mnohem účinnější než káva vypitá v motorestu.

 

Jde to i na sedadle

Cvičit lze i v parkujícím autě. Nejprve je nutné zajistit správné sezení a držení těla ve vertikále a také si správně seřídit sedadlo, eventuálně i volant. Cvik provedete tak, že si sednete vzpřímeně a opřete se o sedadlo celým trupem i hlavou. Rukama a propnutými pažemi se opřete o volant. „Horními končetinami lehce zatlačte do volantu, dolními končetinami do podlahy auta, odtlačte se zadečkem, zády, hrudníkem a hlavou, vše jen jemně. Současně lehce stahujte spodní část zadečku i pánevní dno,“ radí lékařka. „Vytáhněte hlavu nahoru a vše proveďte dohromady, jako byste chtěli vstát a celé tělo mělo tendenci se samo vzpřímit a narovnat. Sedm sekund provádějte ´vzpřímení´ – odtlačení, sedm až čtrnáct sekund uvolnění,“ dodává autorka metody.

Rehabilitační ústav Brandýs nad Orlicí Foto:                                                                                      Foto: Rehabilitační ústav Brandýs nad Orlicí

 

Cvičení za jízdy

Metodu INFINITY nemusí řidiči cvičit jen na odpočívadle nebo v parkujícím autě. Některé cviky lze praktikovat dokonce i za jízdy nebo během strnulé dopravní zácpy, kdy řízení nevyžaduje tolik pozornosti. Provádění pohybů na principu ležaté osmičky si řidiči mohou jen představovat. „Mozek nerozezná skutečnost od imaginace, na jednotlivé cviky stačí jen myslet. Mozek bude příslušné svaly i přesto zapojovat a vysílat do nich signály k pohybu,“ uzavírá primářka Michaela Tomanová.

Přečtěte si další tipy, jak zvládnout dlouhou cestu autem bez únavy.

Horoskopy 2017

reklama

reklama