Zpátky do školy

2. září 2024 06:00

Tomáš Durčák

Návrat do školy je psychicky náročný. S dětmi mluvte a řešte jejich obavy, radí psycholožka

Školy bez telefonů

Nejen na děti, ale i na rodiče čeká se startem září každoroční velká změna v podobě návratu do školy po letních prázdninách. Ten s sebou může přinášet celou řadu výzev, jako ranní vstávání či chystání svačin, ale také stresu, slz a nepohody. Jak se s tímto obdobím plným změn vypořádat a zajistit, aby dítě bez větších obtíží opět vklouzlo do zaběhnutého režimu, radí psycholožka Tereza Příhodová.

Složitosti spojené s návratem do školy vyplývají na prvním místě z toho, že děti za sebou mají dva měsíce v kuse, kdy žijí ve zcela odlišném režimu. „Z pohledu psychologie je to opravdu dlouho. Dvouměsíční výpadek z režimu je pak náročný na psychiku dítěte i rodiče z pohledu návratu,“ vysvětlila v pořadu K věci psycholožka Tereza Příhodová ze společnosti AKESO holding. Ta zdůrazňuje, že nejvíc může v návratu do školního režimu dětem pomoci a podpořit je právě rodič.

Čtěte také: 7 věcí, které by měl každý rodič udělat, který chce dát svému dítěti mobil

„Vy znáte své děti úplně nejlíp, takže sami víte, co potřebují. Vyjít lze i z toho, jak se třeba chovají, když jedou k babičce a jak se chovají, když se od ní vrací. Zároveň máte představu, co je asi čeká, když se vracejí do školy,“ radí psycholožka a nabádá, aby rodiče nenechávali přesun na školní režim až na samotné září, ale začali na blížící se změnu děti chystat už dříve.

„Určitě je fajn v první řadě nastavovat ten režim už takhle v srpnu, aspoň trošičku. Protože není úplně ideální přijet v neděli z chalupy a hned v pondělí vlítnout do školy. Sama vím, že když jsem byla malá, všichni jsme neměli rádi ten poslední týden, kdy nás už rodiče nutili chodit brzy spát a ráno vstávat. Ale ono to fakt pomáhá,“ nastínila Příhodová jeden ze způsobů, kterým můžete školákům pomoci s jejich aklimatizací v rámci nového školního roku.

Jako vždy i v tomto případě je rovněž vhodné nezanedbávat komunikaci na téma školy a neignorovat zejména téma obav: „Určitě je vhodné s dětmi mluvit o tom, co je čeká, jestli se do školy těší, nebo netěší. Hlavně rodiče prvňáčků jim často říkají, jak to bude hezké, jak se budou učit, budou mít nové kamarády, ale vlastně pak mohou opomíjet obavy. To je určitě dobré, bavit se i o těch obavách, čeho se třeba bojí, protože s tím jim mohou jako rodič pomoci.“

Tereza Příhodová v pořadu rovněž podotkla, že zájem rodičů o to, jak se dítě ve škole má, jak se cítí a jak se mu daří, by neměl opadnout ani poté, co se v režimu zcela aklimatizuje. Roli rodiče pak zdůraznila třeba v oblasti známek a toho, jak si hodnocení ve škole děti mohou promítat i do dalších oblastí svého života.

Čtěte také: Dětské plastové lahve je lepší nedávat do myčky, zvyšuje to uvolňování škodlivin

„V oblasti hodnocení by podle mě přístup rodiče měl být vždy laskavý. Řada rodin v České republice je nastavena hodně výkonově. Takže dítě chce potěšit rodiče a dostávat jedničky, takže ten pocit zklamání, když jedničku nedostane, může být hodně těžký. A může se dotknout i nějakých jeho jádrových přesvědčení o tom, že když nebudou mít jedničky, tak ho třeba rodiče nebudou mít rádi. Ty si pak může dítě nést až do dospělosti. Každý z nás může ale někdy udělat chybu a trestat děti za špatné známky, jako byla vychovávaná třeba moje generace, nikam nevede. Naopak je lepší zvážit, jak můžu tomu dítěti pomoci. Že se něco nepovede, to se může stát, tak co můžeme udělat do příště?“ poradila psycholožka s tím, jak přistupovat ke školnímu známkování a pomoci dětem, aby jej vnímali z pohledu své psychiky i celkového rozpoložení zdravěji.

Věčným tématem školní docházky je také šikana. Ta už dnes může kromě fyzických či psychických podob kvůli mobilům a sociálním sítím nabývat i podob kyberšikany. Většina školáků, kteří jsou obětí, navíc o této věci zpravidla mlčí. I zde je dle odbornice nutné dbát jako rodič na prevenci. „Jako rodič doporučuji být vždy od začátku s dítětem zcela otevřený a zdůraznit, že všechno má řešení. Mluvit opravdu o všem. A v momentě, kdy má k vám dítě důvěru, nebude mít problém za vámi přijít a říct, že je něco špatně,“ dodala na závěr psycholožka Tereza Příhodová.

Podívejte se na celý díl pořadu K věci s psycholožkou Terezou Příhodovou: