Třeštíková dál obhajuje módní přešlap: Lidé odmítají moje šaty, protože se bojí
Zahajovací ceremoniál KVIFF
Radka Třeštíková (41) už týden obhajuje svůj kontroverzní outfit, ve kterém se objevila minulý pátek na zahájení karlovarského filmového festivalu. Spisovatelka nyní zveřejnila pár odstavců, které připomínají povrchní sociologickou studii. Ta jí poskytla odpovědi na to, proč veřejnost její šaty přijala s nevolí.
Spisovatelka Radka Třeštíková očividně chtěla na karlovarském festivalu zaujmout a přála si, aby se o ní psalo. To se jí povedlo na jedničku. Plavkový model, který vnesla na večírek do hotelu Thermal, byl výborným marketingovým tahem. Kdo dosud Třeštíkovou neznal, dnes už ví, že je to ta dáma, jež při slavnostním okamžiku šlápla vedle.
Módní návrhářka Anna Tejklová pro web Prima Ženy uvedla, že se diví, že spisovatelku v plážovém oblečení pustili na večírek pořadatelé. „Takto oblečenou by paní Třeštíkovou nepustili ani na oběd do lepšího hotelu, neb plážové oblečení je zakázáno. Z celé této technohalucinace se mi líbí jen obojek, kdyby k němu měla dlouhé šaty, klidně s prostřihy, mohla být stylová a zajímavá. Velká škoda, sexy extravagance se ve velkolepém uměleckém a výjimečném stylu udělat dá, nic z toho se ale paní Třeštíkové nepodařilo,“ vysvětlila.
Šla by Radka Třeštíková na operu v lyžařských botách?
Radka Třeštíková je přesvědčená, že zbořila konvence a zažitou tradici. Myslí si, že je dobré dopustit se rebelie a překračovat společensky dané mantinely. To je její názor a asi nemá smysl jí ho brát. Když půjde do Národního divadla, může si vzít lyžařské boty, až vyrazí na Ples v Opeře, může si na sebe vzít maskáčovou vojenskou bundu. Až půjde na koupaliště v Podolí, může vyrazit ve zlaté prošívané péřovce. Je to jen na ní, ale musí počítat s tím, že někteří lidé se jí budou posmívat a jiní si budou ťukat na čelo. Spisovatelka má pravdu, že může chodit v tom, v čem se cítí dobře. Kritici zase mají pravdu, když upozorňují, že na některých místech bude vypadat jako nevyzrálá teenagerka a na jiných místech jako mimozemšťan na halucinogenech.
Třeštíková nyní začala na svém Instagramu rozebírat, proč její outfit rozdráždil tolik lidí. Nechala své fanoušky, aby diskutovali o tom, co jim na šatech nejvíce vadí a proč. Pak došla až k filosofickému závěru, že lidé se bojí vystoupit z řady a je jim dobře v davu.
„Strach – s tím souzním asi nejvíc. Strach o to, že přijdeme o jistoty a tradice. Strach z toho, že se rozpadne dav, ve kterém je bezpečno, a budeme muset být každý za sebe. Strach vyjít z vlastní komfortní zóny a s tím spojená zášť ke komukoliv, kdo nám ukazuje, že to jde. Strach z toho, že někdo naruší naše vlastní vnímání světa, které považujeme za jediné správné, a s tím spojená potřeba potvrdit si toto vnímání i s ostatními, to nás uklidňuje,“ zamyslela se spisovatelka na Instagramu. Došla k závěru, že její nevhodné šaty mohly zbořit tradici karlovarského festivalu a lidé by se cítili ohroženi. To je závěr, na kterém zřejmě něco bude.
Tradice jsou totiž jedním z pilířů každé společnosti. Když se tradice vyprazdňují, začíná společnost čelit rozkladným tendencím, a kde dříve byla skupina (a jistota), začíná být beztvará masa vykořeněných individualit. Pokud by Třeštíkovou (a kohokoliv dalšího) zajímalo, proč jsou tradice, zvyky a pravidla pro společnost tak důležité, doporučujeme do internetového vyhledávače zadat spojení Proč jsou tradice důležité. Otevře se tak téma, které zčásti pojme i spisovatelčin plavkový úlet.