Více volna a méně stresu. Slováci i Poláci si pochvalují zrušení domácích úkolů

Domácí úkoly jako přežitek?

Debata o tom, zda mají domácí úkoly pro školáky smysl, či nikoliv, je v posledních letech poměrně aktuální a živá. V pravidelných intervalech ji navíc přiživují změny v sousedních zemích. Po polských základních školách nyní první pozitivní výsledky fungování bez domácích úloh hlásí i ze Slovenska.

Školní rok 2023/2024 je úplně prvním, v němž učitelé den co den nevyžadují od žáků a žákyň povinně domácí úkoly na základní škole ve městě Hlohovec na západě Slovenska. Škola si režim vyzkoušela loni v březnu a nyní už v něm celé pololetí bez problémů běží, přičemž si jej nemohou vynachválit děti, ani sami pedagogové.

Zrušení úkolů nijak nepoznamenalo prospěch

„Odpovědnost se přesouvá na samotné děti – mají k dispozici dobrovolná cvičení na doma, vyhodnotí si, zda je potřebují dělat, či ne. Momentálně se zdá, že je to ku prospěchu všech stran,“ popsala aktuální nastavení ředitelka zmíněné školy Denisa Králičová v rozhovoru pro Týdeník Echo. Dle jejího názoru plošný zákaz domácích úkolů nedává smysl a každý ředitel by si o nich měl mít možnost rozhodnout sám. Ona sama však o pozitivních dopadech svého rozhodnutí nemá pochyb.

Čtěte také: Nová podoba vysvědčení. Šest stran a kromě slovního hodnocení i žákův obrázek

„Děti z toho mají samozřejmě radost, rodiče také, ačkoliv každý není stoprocentně nadšený. Mají více času na trávení společného času, na kroužky, děti nejsou tolik vystresované, mají čas vidět kamarády. I učitelům to ulevilo a mohou ten čas věnovat něčemu jinému, třeba lepší přípravě. Po roce, který mají za sebou, zatím nevidíme ani žádný dopad na prospěch dětí. Kdo chce, procvičovat si může, kdo nechce, nedělá to – stejně jako to nedělal předtím,“ dodala Králičová.

To sousední Polsko šlo ještě dále a domácí úkoly, zatím jen na základních školách, zrušilo úplně. Tamní ministryně školství Barbara Nowacká má na problematiku jasný názor – zejména o víkendech školáci nemají dělat domácí úkoly, ale odpočívat. A chce jít ještě dál. „Jsem si jistá, že po pár letech bez domácích úkolů na základních školách budou zrušeny i na středních školách,“ nastínila další plány ministryně v polském diskusním pořadu k tématu školství.

České ministerstvo problematiku přehodilo na ředitele

Jak už bylo zmíněno výše, v Česku se na toto téma vede poměrně intenzivní společenská debata. Ministerstvo školství loni ve svém stanovisku naznačilo příklon k jejich dobrovolnému zadávání. Ve stejném vyjádření však zdůraznilo například i fakt, že „škola je oprávněna zadávat žákům domácí úkoly a smí vyžadovat jejich vypracování“ a „je oprávněna domácí úkoly hodnotit“. V důsledku se snaží konečné rozhodnutí o povinných, či dobrovolných domácích úkolech přenechat raději individuálně řediteli a škole, která musí vhodnost daného systému posoudit sama.

Mohlo by vás zajímat: Jan Bendig tajil psychické problémy. Ze školy ho vyhodili před maturitou

MŠMT rovněž hned v úvodu stanoviska citovalo výsledky studie CERGE-EI z roku 2019, dle které jsou čeští školáci ve srovnání se svými zahraničními protějšky ve školách zatěžovaní nejméně a tráví v nich zhruba o sto hodin ročně méně než děti z dalších zemí OECD. „Čeští žáci tráví na rozdíl od polských dětí s domácími úkoly mnohem méně času, téměř nejméně z vyspělých zemí,“ reagovala mluvčí MŠMT Tereza Fojtová na informaci o zrušení domácích úkolů v Polsku.

Učitelé by zrušení úkolů uvítali

Se zákazem domácích úkolů z různých důvodů nesouhlasí ani další odborníci na vzdělávání včetně prezidenta Asociace ředitelů základních škol Luboše Zajíce. Čeští pedagogové to nicméně vidí jinak. „Učím děti v odpoledních kurzech a často od nich slyším stížnosti, že jsou přetížené, že už ode mě další domácí úkol nechtějí. Se synem většinou děláme úkoly až pozdě večer, když přijde z tréninku,“ řekla CNN Prima NEWS pedagožka a dvojnásobná maminka Jana Blumová.

Čtěte také: Janovi Komínkovi k vysněnému povolání chybí maturita. Ze školy mě vyhodili, říká

Souhlasí s ní také pedagog Robert Čapek, autor známé facebookové stránky Líný učitel, dle jehož názoru měly být povinné domácí úkoly už dávno zakázány: „Už v roce 2013 jsem v knize Učitel a rodič psal, že domácí úkol by měl být dobrovolný a měl by mít otevřené řešení, aby rozvíjel kreativitu a myšlení žáků. Je nepochybné, že povinné domácí úkoly žáky diskriminují, protože ti mají rozdílný domácí servis. To, že domácí úkoly sahají do volného času žáka, je také neoddiskutovatelné. Stejně tak to, že nudné, dlouhotrvající úkoly zhoršují vztah žáka k předmětu a domácímu učení vůbec,“ řekl Čapek webu Prima Ženy.

„Úkoly by měly zůstat dobrovolné, ale učitel by měl vést žáky k domácímu učení různými pobídkami a motivovat je, aby se zajímali o svět kolem sebe. Chce přece, aby žáci doma četli, prohlíželi si encyklopedie, sledovali dokumenty o zvířatech a historii, stavěli si různé modely a podobně. Kvalitní učitel vede žáky ke vzdělávací autonomii, tedy vlastní cestě k sebevzdělávání. To ale nejde dělat represí za nedonesený domácí úkol,“ dodal pedagog.

Jako protiváha je tady ovšem třeba Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, kde již domácí úkoly neexistují a příprava není povinná. Jak ale podotýká zdejší ředitelka Šárka Chvalová, ani plošný zákaz úkolů není řešení, neboť někteří žáci domácí přípravu zkrátka potřebují. „Hlavně u prvňáčků je potřeba, aby procvičovali čtení, u starších zase naučit se slovíčka v cizím jazyce. Obecný zákaz nikdy nic nevyřeší,“ myslí si ředitelka.