Zakladatel firmy Dr. Oetker byl hrdinou hospodyněk. Jeho vynález používáme všichni
Dnes už si pravděpodobně nikdo z nás neumí představit pečení bez kypřicího prášku. Až do 2. poloviny 19. století však nic takového běžně neexistovalo. Vše změnil lékárník August Oetker. Položil základy potravinářského giganta, jenž úspěšně funguje dodnes.
Je paradoxem (nebo možná hříčkou osudu), že se August Oetker 6. ledna 1862 narodil do rodiny pekaře a o procesu pečení tak pravděpodobně z domova leccos věděl. Místo otcova řemesla se však původně stal lékárníkem a následně odjel z rodného Obernkirchenu studovat přírodní vědy do Berlína.
Lékárník, který přinesl revoluci v pečení
Od roku 1891 provozoval podnikavý Oetker vlastní lékárnu, v jejíž laboratoři se ve volných chvílích věnoval různým pokusům. Již o dva roky později představil světu svou verzi kypřicího prášku. Technicky vzato nebyl prvním vynálezcem tohoto zázraku pro pečení – o čtyři dekády dříve s ním přišel harvardský chemik Eben Norton Horsford z USA.
Společnost Dr. Oetker v posledních dekádách proslavily nejen tradičně výborné reklamy, ale i velký rozmach mražených polotovarů:
I přesto si Oetker nechal v roce 1903 úspěšně patentovat „postup výroby trvanlivého kypřicího prášku“. V tom byl totiž jeho výrobek oproti americké konkurenci zcela převratný a konečně široce využitelný – byl trvanlivý a také zcela bez chuti či zápachu, což je pro použití v pekařství nepostradatelné.
Když německý lékárník zjistil, co se mu podařilo vytvořit, neváhal a založil malou rodinnou firmu, skrz kterou začal prášek do pečiva prodávat pod názvem „Backin“. Místo náhodného balení prášek chytře balil do sáčků v množství, které bylo tak akorát na pečení pro čtyřčlennou rodinu, což celou řadu hospodyněk přesvědčilo, aby novinku vyzkoušely.
Geniální produkt s geniální propagací
Informace o pekařském zázraku se bleskově rozšířila a August Oetker velmi rychle pocítil rostoucí zájem o tento chemický vynález. Zároveň mu celá řada investorů začala nabízet své peníze, aby mohl zahájit plnohodnotnou velkovýrobu. Opatrný Oetker však všechny nabídky odmítl, ponechal si 100% podíl ve firmě a rostl pomaleji, ale zato pouze z vydělaných peněz.
Za komerční úspěch prášku Backin vděčil rovněž své velmi inovativní reklamě. Již tehdy, na začátku 20. století, byly přímo na balení natisknuty recepty s využitím kypřidla. Zároveň Oetker vydával drobné brožury s radami pro užívání léků, o nichž měl široké povědomí. Hospodyňky si z těchto brožur a receptů na obalech postupně skládaly sešity kuchařek a domácích rad Dr. Oetkera, které se staly mimořádně populárními.
Podobné články
Dnes známé bíločervené logo Dr. Oetker je rovněž jeho původním výtvorem, který se stejně jako název firmy dodnes nezměnil. August Oetker zemřel ve věku 56 let v roce 1918 a o dva roky tak přežil svého syna Rudolfa, který padl v zákopech první světové války v krvavé bitvě u Verdunu.
Vnuk s nacistickou minulostí se stal miliardářem
Kypřicí prášek sice přinesl firmě Dr. Oetker nemalý úspěch, ale její opravdový růst ke hvězdám měl teprve přijít. Syn zakladatele Rudolf se totiž ve stejný rok, kdy zemřel, stal otcem. Jeho syn Rudolf August Oetker byl předurčen k tomu, aby se stal dědicem značky. Ještě předtím se však díky vlivu nevlastního otce začal přiklánět k národnímu socialismu a ve 30. letech vstoupil do NSDAP. Posléze se dokonce stal členem nechvalně proslulých jednotek SS.
Prezidentem rodinného podniku se stal až ke konci války v roce 1944 a jeho začátky nebyly snadné. Nacisté totiž Oetkerovy původní závody vyvlastnili a on je tak po válce musel začít postupně skupovat zpět. K jeho velkému štěstí však německá veřejnost zapomněla na jeho dřívější politické názory a do kypřicího prášku, pudinků, vanilkového cukru a později i prvních mražených polotovarů včetně pizzy se postupně zamiloval celý západní svět.
V roce 2006, rok před smrtí, magazín Forbes odhadoval jmění Rudolfa Augusta na 8 miliard dolarů. Tři roky po smrti svého devadesátiletého otce pak vedení firmy převzal Rudolfův syn Richard, který miliardový konglomerát obsahující přes 300 individuálních společností vede posledních 13 let. Dnes už to není jen o pudinku či kypřicím prášku, Dr. Oetker vlastní podniky s obratem za rok 2022 ve výši 2,9 miliardy eur (70 miliard Kč), mj. pivovary, výrobce šumivých vín či banku Bankhaus Lampe.