zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
zpět

Horoskop pro Vás každý týden

Stačí vybrat znamení a zadat Váš email. Jednou týdně vám zašleme horoskop pro vaše znamení.

reklama

návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat

reklama

Neztrácejte formu ani v lockdownu: Pomůžou vám mantry, čerstvý vzduch i jednoduché cviky

Anna Kopečková , Vydáno: 04.11.2020
Situace kolem koronaviru je nepříjemná, ale neznamená to, že se budete doma užírat, nudit nebo nedejbože tloustnout a tělesně chátrat. Nastavte si režim, díky kterému se udržíte ve skvělé fyzické i psychické pohodě. Naučte se efektivně cvičit v prostředí domova, choďte do přírody a meditujte. Očistíte se tak od stresu a navrátíte svému tělu rovnováhu.

reklama

1. Vyčistěte mysl jednoduchou mantrou

Vyšší úroveň vědomí a vnitřního klidu vám může přinést meditace. „Začněte tím, že protáhnete celé své tělo, pak zavřete oči a začněte čistit svou mysl. Zpočátku to může být velmi náročné, pokud však použijete nějakou mantru, do stavu relaxace se dřív či později dostanete,“ říká zakladatelka a instruktorka pražských Domů Jógy Věra Vojtěchová. Jakou mantru si zvolíte, je na vás. Může jít prakticky o jakékoliv slovo, jehož opakování ve vás bude probouzet příjemné pocity. „Zkuste opakovat například slovo klid, láska nebo můžete sledovat nádech do břicha a s výdechem říkat, že všechno je v pořádku. Zvolit můžete i tradiční óm. Opakujte stále dokola Só ham (já jsem). Přestaňte vnímat čas, neošívejte se, nepřemýšlejte o ničem jiném,“ radí instruktorka jógy. Tato očista přináší velkou úlevu, i kdybyste ji praktikovali třeba jen pět minut ráno a večer. Naše mysl si totiž nutně potřebuje odpočinout od informačního smogu, kterým jsme doslova zavalení od rána až do noci.

ŽIVOTNÍ MANTRY: OBJEVTE TU SVOU PODLE ZNAMENÍ ZVĚROKRUHU

2. Věnujte se četbě knih

Ačkoliv se může zdát, že v dnešní uspěchané době knihám odzvonilo, skalní příznivci číst nepřestali. Přidejte se k nim a začněte čerpat benefity, které tradiční čtení knížek nabízí. Předně zaměstnáte svůj mozek, takže zapomenete na starosti všedních dní a tím redukujete stres. Čtením si dále rozšiřujete slovní zásobu, udržujete zdravou paměť a zlepšujete koncentraci. Zkuste to a uvidíte, že z mentálně aktivního odpočinku budete mít radost.

KNIHA JAKO PIZZA ANEB PO PŘEČTENÍ SPALTE

3. Vraťte se k přírodě

Dokud nám to počasí a současná situace dovoluje, snažme se trávit co nejvíce času v přírodě. „Příroda má neuvěřitelnou schopnost nabít nás živoucí energií. Stačí krátká procházka, pro ty zdatnější delší túra spojená s terapií tichem, během které se můžete dotýkat stromů, keřů či kamínků. Zkuste se zastavit. Vnímejte zvuky kolem sebe a všechna krásná kouzla podzimu. Pak se naopak soustřeďte jen na své tělo, poslouchejte svůj dech. Radujte se ze všeho okolo sebe,“ radí Vojtěchová, podle které tímto způsobem udržíme ve formě tělo i mysl.

Vyrážejte co nejvíce do přírody, která vás nabije energií. Letošní podzim je krásný.
Autor: iStock Vyrážejte co nejvíce do přírody, která vás nabije energií. Letošní podzim je krásný.

4. Nazujte tenisky a běžte se proběhnout

Další možností, jak si udržet skvělou kondici a zároveň si při tom vyčistit hlavu od špatných myšlenek, je začít běhat. Pokud jste zkušení běžci, nepotřebujete k tomu nejspíš žádnou instruktáž a budete souhlasit s tím, že jít se proběhnout do lesa nebo třeba do hor s sebou přináší spoustu benefitů. Běhání v přírodě je nejlepší terapií, zlepšuje kondici, zvyšuje metabolismus, pomáhá s hubnutím, dodává sílu, sebevědomí, nezávislost a zostřuje i naše smysly. Nebojte se proto vyběhnout, i když jste to nikdy předtím nedělali. Začněte rychlou chůzí a zpočátku to nepřehánějte ani s kilometráží. Věřte, že nebude trvat dlouho a začnete se zlepšovat. A co je hlavní, nebudete chtít s běháním už nikdy přestat.

JEDNODUCHÉ TRIKY, DÍKY KTERÝM VÁS BUDE BĚHÁNÍ BAVIT

5. Nepřestávejte cvičit. Hledejte alternativy

Pokud jste chodili až dosud pravidelně do posilovny, na aerobik, na kurzy tance, navštěvovali lekce jógy či dělali cokoliv jiného, nevzdávejte se toho, i když je většina z toho kvůli pandemii zavřená. Je-li to možné, věnujte se cvičení doma nebo najděte vhodnou alternativu. „Například my jsme pro milovníky jógy spustili on-line lekce, a to za pouhých 70 korun. Pro mnohé je to mnohem více motivující než cvičit jen podle nějakých videí na YouTube. A podobné alternativy mají i některá fitness centra a řada dalších provozovatelů sportovních aktivit. Využijte toho,“ doporučuje instruktorka z pražských Domů Jógy v Praze.

ZACVIČTE SI PŘED TELKOU: NEJLEPŠÍ CVIKY NA GAUČI

Pár jednoduchých cviků z jógy k vyzkoušení doma

Pokud na podzim potřebujete nabít baterky a doplnit energii, zkuste trochu dynamičtější podobu jógy podle instruktorky Věry Vojtěchové:

Při jednoduchém domácím cvičení začněte pozicí půlměsíce, abyste se protáhli..
Autor: Dům jógy Při jednoduchém domácím cvičení začněte pozicí půlměsíce, abyste se protáhli..

1. Začněte ve stoje, spojte dlaně nad hlavou a s nádechem se jemně protahujte šikmo vzhůru doprava, s výdechem se vraťte na středovou osu a s dalším nádechem zkuste protažení na opačnou stranu. Opakujte pomalu, bez švihu 3–6ktát na každou stranu.

Pokračujte v protahování v širokém stoji rozkročném.
Autor: Dům jógy Pokračujte v protahování v širokém stoji rozkročném.

2.  Široce se rozkročte, pravou špičku vybočte ven z těla. Pokrčte pravé koleno, pravým loktem se opřete o pravé stehno a levou ruku nejprve protáhněte vzhůru ke stropu a pak ji veďte za svou hlavu do prodloužení trupu. Vnímejte protažení z kyčlí, beder, protažení, nohou i trupu.

Zkuste jít ještě o trochu níž.
Autor: Dům jógy Zkuste jít ještě o trochu níž.

3. Pokud je to možné, přemístěte pravou dlaň na zem a znovu prodýchejte intenzivnější protažení.

Možná zvládnete i rotaci
Autor: Dům jógy Možná zvládnete i rotaci

4. Pokuste se rotovat na opačnou stranu. Položte na zem levou ruku a pravou protáhněte ke  stropu. Celé opakujte i na druhou stranu.

Zkuste i protažení v předklonu
Autor: Dům jógy Zkuste i protažení v předklonu

5. Zůstaňte ve stoji rozkročném, špičky jdou rovnoběžně, propleťte prsty za vaším tělem a s nádechem proveďte rovný předklon, ruce jdou za hlavu. V případě nutnosti pokrčte kolena. Na chvíli zůstaňte v pozici a  položte pravou ruku na zem nebo třeba na stoličku, kterou jste si připravili, pokud nedosáhnete k podlaze. Levou rukou rotujte ke stropu. S výdechem zůstaňte v krátké výdrži v pozici a s nádechem vyměňte ruce. Pohyb je pomalý plynulý – tahem, nikoliv švihem, v rytmu s dechem. Opakujte 5krát na každou stranu. Nakonec se znovu protáhněte za konečky prstů ke stropu.

 

Core jóga: 5 cviků, díky kterým budete mít dokonalý a pevný střed těla

Core jóga: 5 cviků, díky kterým můžete mít dokonalý a pevný střed těla

reklama

Související témata: lockdown , karanténa , cvičení doma , jak cvičit doma , meditace , mantry , běhání , jak běhat

reklama

Přečtěte si také

reklama