Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama
Reklama

Mami, kup mi to! Jak naučit děti rozumět penězům?

Čím dříve děti pochopí, že věci se nezískávají pouze mávnutím karty a že peníze z bankomatu mají svůj původ, tím lépe. Je na nás dospělých, abychom dětem odkryli podstatu světa financí a naučili je s penězi správně zacházet a hospodařit. Děti jsou učenlivé a postupně dokážou vnímat, jak s penězi jejich rodiče nakládají. Mohou tak získat mnoho dobrých, ale i špatných návyků. Často totiž finanční návyky osvojené v dětství praktikujeme i v dospělosti.
Vydáno: 06.06.2019
Mami, kup mi to! Naučte děti rozumět penězům
Autor: iStock Mami, kup mi to! Naučte děti rozumět penězům
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Kdy a s čím začít

Není stanovena přesná věková hranice, kdy s výukou začít. Vhodné je však děti vzdělávat již od útlého věku. V první řadě je potřeba ratolestem vysvětlit, k čemu vlastně peníze slouží a jak se s nimi zachází. „Není třeba potomky seznamovat se všemi finančními nástrahami, se kterými se dospělí potýkají, avšak doporučuji s nimi o principech zacházení s penězi mluvit otevřeně. V dětství získané návyky nás pak doprovázejí celý život,“ říká Martina Lambert z MONETA Money Bank. Důležitou součástí finanční nauky je naučit dítě rozlišovat mezi „chci“ a „potřebuji“. Musí pochopit, že není v silách rodičů ani nikoho jiného dát mu vše, co vidí. S tím souvisí pochopení informace, že počet peněz není neomezený. Malé děti zkrátka nemají tušení, kde se peníze berou. Je na rodičích vysvětlit jim, že k jejich získání je potřeba vyvinout nějaké úsilí. „Na našich přednáškách se setkáváme s názory malých dětí, že se peníze berou z bankomatu. Už je přehlížen fakt, že maminka s tatínkem chodí do práce právě za účelem vydělávání peněz. Společně se spořením a informací, proč chodí rodiče do práce, se v dětech utváří pojem o hodnotě peněz,“ vysvětluje Josef Janoušek z Centra služeb finanční gramotnosti, o. s.

Škola hrou

Děti se nejlépe učí názornou ukázkou, která pro ně navíc představuje zábavnou aktivitu. Využijte her obsahujících dětské peníze a zahrajte si na prodavače. „S dětmi hrajeme na přednáškách hru, kolik co stojí. Jedná se o fiktivní nákup a společně zjišťujeme ceny potravin a spotřebního zboží,“ říká Janoušek. Prodávat můžete cokoli – bonbony, ovoce, hračky. Praktickým příkladem jim snadno vysvětlíte hodnotu peněz. Ukažte jim, že například jedno autíčko má menší hodnotu než dvě. Rozlišovat a porovnávat můžete také jejich velikost a funkce. Takové auto na dálkové ovládání bude jistě dražší než to, které samo nejezdí, přestože je stejně velké.

Naučte děti šetřit

„Nejlepší pomůcka pro šetření s dětmi jsou obálky nebo prasátka,“ uvádí Janoušek. Proberte s dítětem jeho přání, vysvětlete, proč by si mělo peníze šetřit a motivujte ho k tomu. Až jich bude mít dost, může si koupit, co si bude přát, a zbylou částku si v kasičce ponechá na budoucí přání. Odkládat peníze můžete také společně s tím, že rodiče také musí na dražší hračku nejdříve našetřit. „Poté je vhodné nákup realizovat společně. Jedná se o drobnost, kterou rodiče často dělají automaticky, ale z tohoto procesu vynechávají právě dítě, a to je škoda. Dítě tímto zjistí, že je normální si na něco spořit,“ vysvětluje Janoušek a dodává, že z jeho pohledu je nejdůležitější naučit děti tvorbě rezerv. Dejte ratolesti šanci si nějakou kačku i vydělat, například úklidem pokojíčku nebo drobnou pomocí v domácnosti. Počítáním úspor v kasičce si navíc procvičí počty a získá informaci, kolik mu ještě k dosažení vytyčeného cíle zbývá.

Podstata kapesného

Kapesné je skvělou učební metodou, která by ale měla podléhat jistým pravidlům. Důležitá je pravidelnost. Domluvte si s dítětem termín obdržení kapesného, které v podstatě simuluje výplatu. „U mladších dětí, které ještě nemají zkušenost s hospodařením s ohraničenou částkou peněz, je vhodné zvolit kratší časové období a postupem času jej navyšovat,“ radí Martina Lambert. Zanedlouho se dítě naučí své výdaje plánovat. Pokud máte doma školáka, který si z kapesného hradí nutné výdaje, jako je například svačina ve škole, platí, že částka kapesného by měla být vždy o něco vyšší, aby měl možnost si něco málo našetřit. U kapesného sloužícího čistě k financování zábavy naučte dítě, aby si automaticky nějakou částku odkládalo stranou. V obou případech mu dejte příležitost si nějakou tu kačku vydělat, například menší pomocí v domácnosti nebo uklizením pokojíčku. Jednoduchou formou můžete praktikovat i půjčku a její splacení. Nabyté vědomosti dítě jistě ocení v pozdějším věku.

Účet vs. hotovost

Oproti hotovosti je výhodou dětského účtu možnost kontroly výdajů rodiči. I samo dítě má přehled, za co obnos utratilo. Společně si pak výdaje můžete projít a říct si, co z výdajů je možné vynechat nebo omezit, a ušetřit si tak více peněz. „K založení účtu stačí navštívit bankovní pobočku, předložit váš občanský průkaz a rodný list dítěte a vložit na účet první peníze. Školák může platební kartou vybírat hotovost z bankomatů a zároveň platit u terminálů například za jízdenky, stravné či studijní pomůcky, a to v souhrnné výši maximálně 5 tisíc korun měsíčně,“ vysvětluje Šárka Svitáková z MONETA Money Bank. Je-li vašemu potomkovi 15 let a více, nabízejí banky tzv. studentské účty. U některých bank se ale více může vyplatit rovnou účet pro dospělé, který může být zřízen právě už od 15 let.

-jk-

Článek je zařazen v: děti a peníze, finanční gramotnost, kapesné, spoření
Reklama