Calvin Klein navrhoval šaty už v 5 letech. Na vrchol ho vynesly sexuální provokace
Módní génius a vizionář Calvin Klein slaví kulaté 80. narozeniny. Zdroj: ČTK/Profimedia.cz
Zpěvák Justin Bieber v kampani na pánské spodní prádlo Calvin Klein Zdroj: ČTK/Profimedia.cz
Kanadský zpěvák Shawn Mendes pózuje ve spodním prádle pro kampaň značky Calvin Klein (2019). Zdroj: ČTK/Profimedia.cz
Calvin Klein byl módou a oděvy fascinován již od útlého dětství. Zdroj: ČTK/Profimedia.cz
Calvin Klein byl dvakrát ženatý, pokaždé ale své manželství ukončil rozvodem. Zdroj: ČTK/Profimedia.cz
Dlouhodobě se spekuluje o tom, že je Calvin Klein bisexuál, čemuž odpovídá i jeho randění s několika muži. Zdroj: ČTK/Profimedia.cz
Kampaně na mužské spodní prádlo značky Calvin Klein v 80. letech způsobily revoluci v tom, jak jsou muži v tištěné reklamě vyobrazováni. Zdroj: ČTK/Profimedia.cz
Calvin Klein a teprve 15letá Brooke Shields, hlavní aktérka jeho první provokativní reklamy na rifle. Zdroj: ČTK/Profimedia.cz
Modelka Bella Hadid v kampani na spodní prádlo značky Calvin Klein (2019) Zdroj: ČTK/Profimedia.cz
Kampaň na spodní prádlo značky Calvin Klein nafotily i všechny sestry Kardashianovy a Jennerovy (Kim, Kendall, Kourtney, Kylie a Khloe) Zdroj: ČTK/Profimedia.cz
Kendall Jenner v kampani na spodní prádlo Calvin Klein (2019) Zdroj: ČTK/Profimedia.cz
Odvážné reklamy se sexuálním podtextem se staly hlavním poznávacím znakem značky Calvin Klein. Zdroj: ČTK/Profimedia.cz
Modelka Emily Ratajkowski v kampani na spodní prádlo značky Calvin Klein (2014) Zdroj: ČTK/Profimedia.cz
Kendall Jenner v kampani na spodní prádlo Calvin Klein (2016) Zdroj: ČTK/Profimedia.cz
Kendall Jenner se v kampani na spodní prádlo Calvin Klein v roce 2015 svlékla. Zdroj: ČTK/Profimedia.cz
Modelka Lara Stone v kampani pro značku Calvin Klein (2011) Zdroj: ČTK/Profimedia.cz
Kanadský zpěvák Shawn Mendes pózuje ve spodním prádle pro kampaň značky Calvin Klein (2019). Zdroj: ČTK/Profimedia.cz
Calvin Klein byl dvakrát ženatý, pokaždé ale své manželství ukončil rozvodem. Zdroj: ČTK/Profimedia.cz
Dlouhodobě se spekuluje o tom, že je Calvin Klein bisexuál, čemuž odpovídá i jeho randění s několika muži. Zdroj: ČTK/Profimedia.cz
Kampaně na mužské spodní prádlo značky Calvin Klein v 80. letech způsobily revoluci v tom, jak jsou muži v tištěné reklamě vyobrazováni. Zdroj: ČTK/Profimedia.cz
Calvin Klein a teprve 15letá Brooke Shields, hlavní aktérka jeho první provokativní reklamy na rifle. Zdroj: ČTK/Profimedia.cz
Kampaň na spodní prádlo značky Calvin Klein nafotily i všechny sestry Kardashianovy a Jennerovy (Kim, Kendall, Kourtney, Kylie a Khloe) Zdroj: ČTK/Profimedia.cz
Odvážné reklamy se sexuálním podtextem se staly hlavním poznávacím znakem značky Calvin Klein. Zdroj: ČTK/Profimedia.cz
Modelka Emily Ratajkowski v kampani na spodní prádlo značky Calvin Klein (2014) Zdroj: ČTK/Profimedia.cz
Když Calvin Klein, který letos slaví 80. narozeniny, v roce 1968 zakládal svou módní společnost s nejlepším kamarádem z dětství Barrym K. Schwartzem (80), zřejmě ještě netušil, že už za deset let bude jeho jméno v módním průmyslu pojmem. Jeho minimalistický, barevně vytříbený módní styl společně s dlouhodobě kontroverzním a provokativním marketingem způsobily, že jím založenou značku dnes velmi dobře zná celý svět.
Móda jej fascinovala od velmi útlého věku. Jeho matka Flore Klein byla krejčová, a tak měl malý Calvin odmalička neustále v dosahu šicí stroj, nitě a tvorbu oděvů. Zatímco ostatní malé děti běhaly venku, Calvin Klein zažíval svá první dobrodružství na papíře, na nějž se po vzoru matky pokoušel kreslit návrhy šatů.
Nadšení pro oděvy jej zavedlo na střední i vysokou školu se zaměřením na umění a design. Akademického titulu však nedosáhl, místo toho se plně soustředil na sbírání praxe navrhováním oblečení pro obchody v rodném New Yorku, načež přistoupil k vytvoření vlastní značky.
Podívejte se na módního stylistu Filipa Vaňka u Jana Krause:
V té době už byl čtyři roky ženatý s módní návrhářkou Jayne Centre, s níž má svého jediného potomka, dceru Marci Klein. Do budování vlastního projektu se Klein vrhl tak vehementně, že manželství skončilo roku 1974 rozvodem. Taková byla cena za to, že se mu podařilo udělat si ve světě módy jméno.
Sexuální reklamy, které šokovaly svět
Po rozvodu se Klein začal oddávat promiskuitě i drogám a tento bohémský způsob života se rozhodl promítnout i do svých módních vizí. Nutno podotknout, že zejména na jeho reklamní výstřelky nebyly v 70. a 80. letech silně puritánské Spojené státy vůbec připravené.
V roce 1979 přišel první šok a skandál. Na nových plakátech značky se objevila tehdy teprve 15letá začínající modelka Brooke Shields, která na sobě měla jen džíny Calvin Klein a košili. V reklamním sloganu mladá dívka hlásala: „Víš, co je mezi mnou a mými calvínkami? Nic.“ Reklama vyvolala vlnu pobouření, džíny Calvin Klein však začaly jít rychle na dračku.
Brooke Shields, 56, poses for a jeans ad 40 years after her iconic ad for Calvin Klein. pic.twitter.com/kB3xWhnjDS
— Mike Sington (@MikeSington) February 9, 2022
Osvědčenou taktiku se Calvin Klein rozhodl znovu použít o tři roky později, když na trhu zkoušel prorazit s mužským spodním prádlem. Na téměř 14 metrů vysokém billboardu na newyorském Times Square se tehdy objevil opálený brazilský skokan o tyči s českými kořeny Tomás Valdemar Hintnaus pouze v bílých upnutých trenýrkách Calvin Klein. I tento počin se stal ikonickým a svým mimořádným komerčním úspěchem způsobil revoluci ve vyobrazování mužských modelů v tištěné reklamě.
Druhý sňatek, spekulace o bisexualitě a prodej značky
V roce 1986 se Klein podruhé oženil, a to se svou asistentkou Relly Rector, s níž se však po 10 letech odloučili a o další dekádu později své manželství oficiálně ukončili rozvodem. Dlouhodobě se rovněž spekuluje o tom, že je světově proslulý návrhář bisexuál a kromě svých manželek randil i s řadou mužů. Jedním z nich měl být také bývalý gay pornoherec Nicholas Gruber.
V roce 2002 dostal Calvin Klein „nabídku, která se neodmítá“ a rozhodl se prodat svou značku textilnímu koncernu Phillips-Van Heusen za 400 milionů dolarů v hotovosti. Dohoda navíc zahrnovala i řadu dalších motivačních bonusů a benefitů, takže na ní návrhář v následujících letech celkově vydělal přibližně 700 milionů dolarů.
Jeho čistokrevný rukopis byl ostatně patrný třeba i na podzimní džínové kampani z roku 2015, kdy se Calvin Klein rozhodl pro dosud nejprovokativnější reklamu. Slogan „Syrové texty, opravdové příběhy“ doplnila série fotografií se silným sexuálním podtextem, na nichž se objevovala témata jako homosexualita mužů, rasová různorodost či sex ve třech.
Byť letos Calvin Klein slaví kulatých 80 let, těší se dnes jeho jméno pravděpodobně největší popularitě v historii společnosti. Schopnost skutečně zaujmout ostatně během let přilákala pod křídla jeho značky celou řadu celebrit. Spodní prádlo pro něj fotili například Kate Moss, Kendall Jenner, Lara Stone a Justin Bieber, Mark Wahlberg, Travis Fimmel, Jamie Dornan, Shawn Mendes či David Beckham.