Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama

Proč je důležitá vláknina v našem jídelníčku?

O vláknině se ve spojitosti se zdravým stravováním mluví v poslední době čím dál více. Vláknina je v našem stravování důležitá z mnoha hledisek a u dospělých by měla zaujímat zhruba 30–35 g za den.
Vydáno: 24.03.2019
Vláknina a její účinky
Autor: pixabay.com Vláknina a její účinky
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Vlákninu známe rozpustnou a nerozpustnou, ale někteří odborníci již dnes vlákninu berou jako celek. Jako rozpustnou vlákninu můžeme označit například pektiny přítomné v ovoci, ale také inulin, který možná znáte jako složku čekankového sirupu.

Jak je to tedy s vlákninou?

K čemu je tedy vůbec rozpustná vláknina dobrá? Může být využita v našem zažívacím traktu jako prebiotikum, tedy jako živina pro potřebné bakterie neboli probiotika. Probiotika jsou důležitá z hlediska dobrého stavu našich střev, s čímž úzce souvisí také stav naší imunity. I probiotika však můžeme nelézt v některých zdrojích potravy. Příkladem mohou být například zakysané mléčné výrobky, některé sýry či fermentovaná zelenina. 

Nerozpustná vláknina zase působí jako takový mechanický „čistič“ našich střev a podporuje správné zažívání. Neorozpustná vláknina prochází zažívacím traktem na rozdíl o rozpustné nezměněná. Příkladem takové vlákniny může být třeba celulóza v zelenině, luštěninách v celozrnných obilovinách, semínkách či ořechách. 

Nejenom při hubnutí bychom tak měli dbát na dostatečný přísun vlákniny. „Díky přítomnosti vlákniny v každém jídle zabráníme nadměrným výkyvům hladiny krevního cukru během dne a po jídle se budeme cítit sytí mnohem delší dobu. Další funkcí vlákniny v jídelníčku je také to, že pomáhá udržovat normální hladinu tuků v krvi a snižovat hladinu škodlivého cholesterolu,“ vysvětluje nutriční specialistka Sandra Figalová.

 

Miniseriál - Chcete mít krásné a sexy tělo do plavek?
Autor: Chytryjidelnicek.cz Miniseriál - Chcete mít krásné a sexy tělo do plavek?

Pokud trpíte zažívacími problémy, mělo by vás napadnout, že na vině může být právě i nedostatek vlákniny. Nezapomínejte proto ve vašem každodenním jídelníčku na dostatek celozrnných obilovin, luštěnin, ovoce i zeleniny. 

Ani s vlákninou to ale nepřehánějte, naopak i její nadbytek může škodit. Nadbytek vlákniny se v našich zeměpisných šířkách sice příliš často neobjevuje, ale může nastat například při nadměrném užívání vlákniny jako doplňku stravy. Stejně tak jako vláknina napomáhá snižovat vstřebávání škodlivých látek, tak může snižovat i vstřebávání látek potřebných. Na to určitě pamatujte a opět se řiďte heslem „všeho s mírou“.

Článek je zařazen v: jídelníček, Chytrý jídelníček, Martin Habart, Sandra Figalová, Nutriční specialista, zdraví, vláknina, stravování, dieta, hubnutí, Projekt 90
Reklama