reklama

Dietní tahák na dovolenou v Řecku: Čeho se vyvarovat?

Štíhlá linie se skvěle buduje u bazénu! Foto:
Štíhlá linie se skvěle buduje u bazénu!
Foto: thinkstock.com

Ani na dovolené se nemusíme vzdát diety, a přesto si můžeme docela dobře zamlsat!

Řecká kuchyně je velmi pestrá, chutná i zdravá. Vždyť se jedná o středomořskou stravu plnou olivového oleje, rajčat, oliv, cuket, česneku, ovčích a kozích sýrů… Maso v Řecku často připravují pomocí dušení, oblíbené je skopové, drůbeží a samozřejmě ryby.

V jídelníčku také převládají různé saláty, které vám přijdou vhod v teplých dnech, doplněné o sýr feta klidně jako hlavní chod, radí svet-zdravi.cz.

Co vybrat:

Souvlaki – oblíbenou řeckou pochoutkou jsou souvlaki, což je opečené maso na špízu. Nejčastěji jde o vepřové nebo skopové. Můžete si objednat klasické špízy s chlebem či s hranolky (pokud si hlídáte postavu, tak těm se raději vyhněte) nebo s pita chlebem. Ideálně si je objednejte se salátem.

Stifado – dušené, nejčastěji skopové maso, možná vám bude připomínat český guláš – tomuto pokrmu není co vytknout, jen pečlivě vybírejte přílohu.

Gyros – i u nás je velmi oblíbená řecká pochoutka s názvem gyros. Jde o kořeněné maso opékané na rožni. V Řecku se většinou připravuje tento pokrm z vepřového masa a někde ze skopového. U nás známe nejčastěji gyros z drůbežího masa. Gyros se prodává buď v pitě (arabském chlebu), kdy pokrm dostanete u stánku do ruky, ale také si ho můžete dát s hranolky někde v restauraci. To asi už víte, že není úplně nejlepší nápad. Gyros se podává se speciální řeckou omáčkou tzatziki, která nahrazuje naší tatarku. Na rozdíl od ní je však tato omáčka rozhodně dietnější a zdravá. Záleží však, kolik si jí dáte a co dalšího vám do pita chleba vloží – zelenina je vítaná!

Gyros Foto: thinkstock.com

Foto: thinkstock.com

Dolmades – vinné listy plněné rýží někdy i v kombinaci s mletým masem. Podávají se teplé nebo studené. Skvělé hlavní jídlo doplněné o zeleninový salát.

Gemista někde také Yemista – pečené rajče plněné rýží je výborný pokrm sacharidového typu, proto by bylo vhodné doplnit jej o nějakou bílkovinu a objednat si jen jedno rajče jako např. přílohu k rybě nebo dušenému masu.

Gigantes – velké bílé fazole v tomatové omáčce. Řekové často zpracovávají luštěniny, které do zdravého jídelníčku i do redukčního režimu rozhodně patří.

Řecká dieta Foto: thinkstock.com

Foto: thinkstock.com

Na co si dát pozor:

Saganaki – smažený feta sýr aneb řecká varianta našeho klasického „smažáku“

Haloumi (bílý ovčí sýr) – sýr Haloumi je základ kyperské stravy a podává se ke každému jídlu. Haloumi se tradičně vyrábí ze směsi kozího a ovčího mléka, i když někdy může obsahovat i kravské mléko. Je bohužel docela tučný, proto pozor na zkonzumované množství a spíše jej jen ochutnejte a doplňte o zeleninu.

Tzatziki – hutný tučný (až kolem 10% a více) řecký jogurt s nastrouhanými okurkami a česnekem, někdy se přidává i kopr. Rozhodně stojí za to jej vyzkoušet – jen dávejte pozor, k čemu si jej objednáváte. Pokud si chcete svou váhu udržet, už si k němu nedávejte pečivo a spíše jej konzumujte k zelenině a rybě.

Článek

Tahák na dovolenou v Chorvatsku Foto: thinkstock.com

Dietní tahák na dovolenou v Chorvatsku: Čeho se vyvarovat?

Ani na dovolené se nemusíme vzdát diety, a přesto si můžeme docela dobře zamlsat!

Moussaka – představuje lilkový nákyp s mletým masem. Celý pokrm se zapéká v troubě a je dochucený bešamelovou omáčkou a skořicí. Někdy je moussaka obohacená o cukety a další zeleninu. Byť se zdá, že díky použité zelenině se bude jednat o lehký pokrm, bohužel díky bešamelu i způsobu přípravy, kdy je nutné jednotlivé vrstvy nejdříve zvlášť osmažit a až pak se vrství do pekáče, je tomu naopak. Moussaka je relativně kaloricky náročná, proto ji ochutnejte v poloviční porci a spíše si ji dejte na oběd, kdy máte ještě šanci díky odpolednímu plavání přijaté kalorie alespoň částečně „spálit“.

Baklava – je tučný, sladký zákusek, připravovaný z vrstev těsta filo, plněný sekanými ořechy a slazený sirupem nebo medem.

Frappé – vyšlehané espreso s mlékem a cukrem nebo i se zmrzlinou. Lze jej však objednat bez mléka i cukru, takže si číšníkovi nestyďte říci o dietnější variantu!

Zdroj: svet-zdravi.cz

 

Horoskopy 2017

reklama

reklama