reklama

Lesní škola: Místo, kde děti přemýšlejí a tvoří

Není lepší si šneka rovnou prohlédnout, než o něm jen číst v učebnici? Foto:
Není lepší si šneka rovnou prohlédnout, než o něm jen číst v učebnici?
Foto: Thinkstock

Pokud se vám nelíbí klasické školství, ale nemáte odvahu na domácí vzdělávání, máte i jinou možnost – „lesní školu“. Jednu takovou zakládá ve středočeském Těptíně Monika Matoušková.

„Nelíbí se mi, že v klasické škole musí děti 45 minut sedět v lavici a poslouchat, co jim učitel říká. Nemohou si na to přijít samy, mají velmi málo prostoru na vlastní inciativu,“ říká Monika Matoušková, zakladatelka Malotřídní ZŠ Těptín, která začne fungovat od září. A je vidět, že není sama, komu se tradiční školství nezamlouvá. „Už máme jen poslední dvě místa,“ dodává. Není divu, lesní školky jsou mezi dětmi i rodiči celkem hit a jak děti rostou, zvažují jejich rodiče, co dál.

Čím se tedy bude výuka v této škole lišit? „Už začátek vyučování bude jiný, posuneme ho na dobu, která více respektuje životní rytmus malých školáků na půl devátou. Pracovat budeme na základě partnerského přístupu k dětem a respektu k jejich individuálním potřebám,“ přibližuje Matoušková.

Škola bude zatím fungovat na základě individuálního vzdělávání, při něm žáci nemusí chodit do škol, které splňují přísné hygienické a stavební podmínky, ale mohou se učit v menších či větších skupinách a i za účasti pedagogů.

Forest-School Foto:

 

Jak škola funguje?

Vzdělávací programy takovýchto škol staví na tom, že se děti jen „nebiflují“ látku, ale vynakládají vlastní iniciativu – přemýšlejí, ptají se, pracují a tvoří. Děti se také učí převážně ve skupinkách (a to i napříč věkem – do malotřídek chodí děti od 1. do 5. třídy najednou), což podporuje spolupráci i například toleranci. Učivo děti pokud možno zvládají při vyučování, takže pak odpadá domácí příprava.

A ten největší rozdíl? Většinu času, pokud to počasí dovolí, děti tráví venku, ať už na trávě, v lese, u rybníka nebo i jen u stolu pod širou oblohou.

Žáci z lesních školek

Právě pobyt venku a využívání toho, co nám příroda nabízí, je hlavním tahákem lesních školek, z jejichž žáčků vzejde i valná většina těptínských školáků. V přírodě totiž děti najdou všechno, co potřebují. Pomůckami v lesních školkách jsou často přírodniny – místo tužky kreslí klacíkem do sněhu, kamínky poslouží jako hudební nástroj nebo počítadlo. A v neposlední řadě mohou děti v lesní školce poznávat opravdu všemi smysly – jak voní louka v létě, jak na přelomu podzimu a zimy, jak zní různé kusy dřeva, jak se liší kůry jednotlivých stromů... Kdo by takové dětství nechtěl?

P1010853 Foto:

Lesní školka v Těptíně

Není divu, že příznivců lesních školek stále přibývá a i zákonodárci prospěch těchto institucí uznali a díky novému zákonu o dětských skupinách umožnili jejich fungování. Lesní školky totiž kvůli svému charakteru nemohou splnit hygienické normy potřebné pro provozování klasické školky.

 

attachment.ashx Foto:

 

Monika Matoušková (36)

  zakladatelka Malotřídní ZŠ Těptín, předsedkyně spolku Plamínek Těptín (provozuje lesní MŠ Těptín)

nyní je na rodičovské dovolené, má tři děti

vystudovala ekonomický směr, pracovala jako manažerka/školitelka

v roce 2010 se seznámila s waldorfskou pedagogikou, sama absolvovala waldorfskou školu pro dospělé

Anna Dvořáková

Mohlo by vás taky zajímat:

Článek

Některé děti si na školku zvyknou hned, jiné potřebují více času.  Foto:

Mateřská škola změní režim celé rodině

Ještě celkem nedávno to bylo malé miminko. Jenže z miminka se stala samostatně jednající lidská bytost, i když zatím malá, a má za sebou už první týden ve školce. Je to...

Článek

Kdo si hraje, nezlobí. A taky se toho víc naučí Foto:

Škola hrou? Opravdu to funguje, potvrzují pedagogové

Děti mají za sebou už více než měsíc školy a pro řadu z nich bylo zvykání si na školní aktivitu, disciplínu a pevný režim složitým úkolem. Učení však může být někdy...


Horoskopy 2017

reklama

reklama