reklama

Lesní škola: Místo, kde děti přemýšlejí a tvoří

Není lepší si šneka rovnou prohlédnout, než o něm jen číst v učebnici? Foto:
Není lepší si šneka rovnou prohlédnout, než o něm jen číst v učebnici?
Foto: Thinkstock

Pokud se vám nelíbí klasické školství, ale nemáte odvahu na domácí vzdělávání, máte i jinou možnost – „lesní školu“. Jednu takovou zakládá ve středočeském Těptíně Monika Matoušková.

„Nelíbí se mi, že v klasické škole musí děti 45 minut sedět v lavici a poslouchat, co jim učitel říká. Nemohou si na to přijít samy, mají velmi málo prostoru na vlastní inciativu,“ říká Monika Matoušková, zakladatelka Malotřídní ZŠ Těptín, která začne fungovat od září. A je vidět, že není sama, komu se tradiční školství nezamlouvá. „Už máme jen poslední dvě místa,“ dodává. Není divu, lesní školky jsou mezi dětmi i rodiči celkem hit a jak děti rostou, zvažují jejich rodiče, co dál.

Čím se tedy bude výuka v této škole lišit? „Už začátek vyučování bude jiný, posuneme ho na dobu, která více respektuje životní rytmus malých školáků na půl devátou. Pracovat budeme na základě partnerského přístupu k dětem a respektu k jejich individuálním potřebám,“ přibližuje Matoušková.

Škola bude zatím fungovat na základě individuálního vzdělávání, při něm žáci nemusí chodit do škol, které splňují přísné hygienické a stavební podmínky, ale mohou se učit v menších či větších skupinách a i za účasti pedagogů.

Forest-School Foto:

 

Jak škola funguje?

Vzdělávací programy takovýchto škol staví na tom, že se děti jen „nebiflují“ látku, ale vynakládají vlastní iniciativu – přemýšlejí, ptají se, pracují a tvoří. Děti se také učí převážně ve skupinkách (a to i napříč věkem – do malotřídek chodí děti od 1. do 5. třídy najednou), což podporuje spolupráci i například toleranci. Učivo děti pokud možno zvládají při vyučování, takže pak odpadá domácí příprava.

A ten největší rozdíl? Většinu času, pokud to počasí dovolí, děti tráví venku, ať už na trávě, v lese, u rybníka nebo i jen u stolu pod širou oblohou.

Žáci z lesních školek

Právě pobyt venku a využívání toho, co nám příroda nabízí, je hlavním tahákem lesních školek, z jejichž žáčků vzejde i valná většina těptínských školáků. V přírodě totiž děti najdou všechno, co potřebují. Pomůckami v lesních školkách jsou často přírodniny – místo tužky kreslí klacíkem do sněhu, kamínky poslouží jako hudební nástroj nebo počítadlo. A v neposlední řadě mohou děti v lesní školce poznávat opravdu všemi smysly – jak voní louka v létě, jak na přelomu podzimu a zimy, jak zní různé kusy dřeva, jak se liší kůry jednotlivých stromů... Kdo by takové dětství nechtěl?

P1010853 Foto:

Lesní školka v Těptíně

Není divu, že příznivců lesních školek stále přibývá a i zákonodárci prospěch těchto institucí uznali a díky novému zákonu o dětských skupinách umožnili jejich fungování. Lesní školky totiž kvůli svému charakteru nemohou splnit hygienické normy potřebné pro provozování klasické školky.

 

attachment.ashx Foto:

 

Monika Matoušková (36)

  zakladatelka Malotřídní ZŠ Těptín, předsedkyně spolku Plamínek Těptín (provozuje lesní MŠ Těptín)

nyní je na rodičovské dovolené, má tři děti

vystudovala ekonomický směr, pracovala jako manažerka/školitelka

v roce 2010 se seznámila s waldorfskou pedagogikou, sama absolvovala waldorfskou školu pro dospělé

Anna Dvořáková

Mohlo by vás taky zajímat:

Článek

Některé děti si na školku zvyknou hned, jiné potřebují více času.  Foto:

Mateřská škola změní režim celé rodině

Ještě celkem nedávno to bylo malé miminko. Jenže z miminka se stala samostatně jednající lidská bytost, i když zatím malá, a má za sebou už první týden ve školce. Je to...

Článek

První den školy je jim ještě do smíchu... Foto:

Začátek školního roku: Přežijte ho se zdravým rozumem

Vzpomeňte si, jaké byly před lety vaše začátky školního roku. Nebylo to úplně lehké, že? Pokud máte doma malého školáčka, nepodceňujte ani jeho starosti.


Horoskopy 2017

reklama

reklama