reklama

5 vitamínů a minerálů, které užíváte zbytečně

Opravdu je musíte brát? Foto:
Opravdu je musíte brát?
Foto: iStock

K snídani železo, k obědu béčko a k večeři ještě dávku vápníku. Prospíváte svému zdraví, nebo mu naopak škodíte?

Doporučení na užívání vitamínů a potravinových doplňků na nás v dnešní době útočí ze všech stran. Nejen lékaři, ale i aktivní sportovci, výživoví poradci, ale dokonce i reklamy – ti všichni radí užívat nějakou zázračnou pilulku. Někdo doporučuje vápník na kosti, jiný železo kvůli anémii, další pak zase vitamín E kvůli stresu, v němž žijeme. Jestli vám z toho jde hlava kolem, není se co divit. Vždyť lidské tělo potřebuje desítky vitamínů a minerálů.

Některé však podle lékařů berou lidé zbytečně. Máme pro vás několik z nich, které je podle odborníků zbytečné přijímat ve formě potravinových doplňků. Některé totiž mohou být pro vaše zdraví dokonce škodlivé.

Vápník

Celé roky jsou zvláště ženy přesvědčovány, že je nezbytné přijímat vápník ve formě vitamínových doplňků kvůli zdravým kostem. Podle americké lékařky Lorraine Maitové jde o velký omyl. „Nejnovější výzkum naznačuje, že doplňky vápníku se ve skutečnosti nedostanou až do kostí, kde by byly potřeba. Místo toho mohou kalcifikovat tepny a měkké tkáně, což zvyšuje riziko srdečních onemocnění," vysvětluje žena, která je členkou americké akademie pro regenerační medicínu a proti stárnutí.

„A co víc, doplňky vápníku mohou u citlivých lidí způsobit ledvinové kameny,“ doplňuje dietetička Andrea Coxová. Podle ní můžete potřebný vápník získat mnohem snáze a zdravěji – třeba z listové zeleniny, z lososa, sardinek, bílých fazolí, mandlí a brokolice.

Vitamín E

Pokud uvažujete o zmenšení rizika kardiovaskulárních chorob, Alzheimerovy choroby, nebo například rakoviny, vitamín E není ta nejlepší volba. Podle posledních studií totiž ve skutečnosti může riziko onemocnění rakovinou dokonce zvýšit. Studie se zaměřila na muže, kteří užívali 400 jednotek účinné látky, přičemž doporučený příjem je 22.

Další studie ukázala, že celkově je riziko úmrtí u mužů a žen, kteří doplňují vysoké dávky vitamínu E, vyšší než u těch, kteří vitamín E neužívají. „Pokud se bojíte denního příjmu vitamínu E, tak nemusíte. Jeho množství ve většině potravinových doplňků rozhodně nestačí k tomu, aby vás ohrozilo na zdraví. A stále můžete používat i krémy s vitamínem E, abyste svou pokožku udrželi svěží,“ vysvětluje Coxová.

Jód

Přestože někteří léčitelé doporučují doplňky s jódem, tento prvek by se měl brát spíše po poradě s lékařem. Minerál je nejčastěji spojován se štítnou žlázou, protože je klíčovou složkou produkovaných hormonů. „Příliš málo, nebo příliš mnoho jódu může způsobit nedostatečnou aktivitu štítné žlázy, známou jako hypotyreóza,“ uvádí Maitová. Podle ní je třeba, abyste si ověřili, zda nepotřebujete příjem jódu zvýšit, dřív, než jej začnete užívat. Nejlepší je požádat svého lékaře, aby změřil hladinu jódu ve vaší moči.

Do mnoha potravin je jód uměle přidáván, takže jeho nedostatek v těle je spíše vzácný.

Železo

Tento minerál pomáhá tvořit hemoglobin, důležitou složku krve, jež pomáhá rozvádět kyslík z plic do celého těla. Železo je také nezbytné pro normální fungování buněk a pro syntézu některých hormonů. Nicméně byste jej měli doplňovat pouze tehdy, máte-li laboratorně potvrzený jeho nedostatek.

„Hlavně proto, že nadbytek železa v těle důsledkem nadměrného příjmu může poškodit játra, slinivku a srdce. Příliš mnoho železa také může způsobit zánět jater. Minerál pak může v těle oxidovat, což způsobuje buněčné poškození,“ tvrdá Maitová.

Vitamín B6

Osm vitamínů B označovaných jako "B komplex" je pro zdraví velmi důležitých, protože pomáhají tělu přeměňovat jídlo na palivo, podporují zdravou pokožku, paměť, těhotenství a další. Vzhledem k tomu, že vitamíny B-komplexu jsou přítomny v mnoha potravinách - zejména těch, které konzumujete z hlediska zdravé výživy, tedy ovoce, zeleninu, celozrnné pečivo, drůbež a ryby – většina z nás jich přijímá už dost.

Navíc výzkum ukazuje, že nadměrný příjem vitamínu B6 po dlouhou dobu může ve skutečnosti způsobit vážné zdravotní problémy. "I když je vitamín B6 ve vodě rozpustný, příliš vysoké dávky mohou být toxické. Ukázalo se, že vysoké dávky způsobují abnormální pocity v nervech nazývané neuropatie,“ doplňuje Maitová.

-lk-

Mohlo by vás taky zajímat:

Článek

Všechno vás bolí a nehubnete? Možná vám chybí zinek Foto:

Všechno vás bolí a nehubnete? Možná vám chybí zinek

O tom, že naše tělo potřebuje zinek, určitě víte, ale tušíte, proč přesně? Pravděpodobně ne. Přitom je to pro lidský organismus jeden z nejdůležitějších stopových prvků. V...

Článek

5 největších mýtů o vitamínech Foto:

Největší mýty o vitamínech aneb Jak vlastně fungují a kdy je raději nebrat

Zdravý životní styl se dnes u řady lidí neobejde bez zvýšeného přísunu vitamínů. Ty jsou pro správné fungování těla i jeho imunitu velmi důležité. I přesto však o nich ve...

Článek

Jsou chutné a dokáží s pletí zázraky Foto:

Vitamíny pro krásu: Co dokážou, když je pleti dopřejete v krémech

Odhalte, který vám omladí pleť nebo po kterém sáhnout, když vaše tvář potřebuje rozjasnit.

Článek

Jestli vám taky hodně padají, zkuste upravit jídelníček. Foto:

Chuť na bláto nebo padající vlasy. Jak poznáte, že vám chybí železo?

Stovka vypadaných vlasů za den je normální. Jenže jakmile ztrácíte vlasů až neúměrně hodně, může to značit i nedostatek železa. A to není žádná legrace.

Horoskopy 2017

reklama

reklama