reklama

Nejlepší potrava pro váš mozek? Tuky!

Aby mozek fungoval tak, jak má, potřebuje i zdravé tuky Foto:
Aby mozek fungoval tak, jak má, potřebuje i zdravé tuky
Foto: Thinkstock

Tuky naše tělo potřebuje stejně jako bílkoviny nebo sacharidy. Bez zdravých tuků obsažených například v oleji či ořeších nebude tělo a hlavně mozek fungovat tak, jak má.

Jsme to, co jíme. Kdo jí příliš mastných a nezdravých jídel, je obézní a nemocný. Ten, kdo jí zdravá jídla, je v lepší kondici. Ideální pro většinu lidí je středomořská strava, která je bohatá na ovoce, zeleninu, ryby, celozrnné pečivo a obsahuje málo červeného masa. Podle vědců navíc přidáním olivového oleje či ořechů získáte jídlo, které pomůže udržet vaši mysl bystrou i s přibývajícími roky. Španělští vědci totiž zjistili, že senioři, kteří měli ve stravě dostatek zdravých tuků, měli bystřejší myšlení a lepší paměť než lidé, kteří jedli výrobky s nízkým obsahem tuku.

„Můžete oddálit nástup potíží spojených se stárnutím, jako je duševní úpadek, když budete jíst zdravou stravu bohatou na antioxidanty. To je například panenský olej a ořechy,“ prohlásil vedoucí studie Emilio Ros z nemocnice v Barceloně. „Průměrný věk účastníků studie byl 67 let. Z toho vyplývá, že nikdy není pozdě změnit svůj jídelníček, protože i v pozdějším věku to má smysl. Člověk si pak dokáže udržet svůj rozum nebo fungování mozku dokonce ještě zlepšit,“ uvedl Ros v článku, který byl zveřejněn v květnovém čísle časopisu JAMA Internal Medicine.

Článek

Tuky nejsou tak špatné, jak se o nich dlouho tvrdilo. Dokonce se bez nich při hubnutí neobejdete. Foto:

Hubnutí a tuky: Jde to dohromady?

Může to znít až neuvěřitelně, ale tuky jsou ve výživě stejně důležité, jako bílkoviny a sacharidy, ať už se jedná o hubnutí, přibírání, udržení hmotnosti či zdravý životní...

 

Bez tuku mozek nefunguje

Ros s kolegy shromažďovali údaje od 450 lidí, jejichž průměrný věk byl 67 let. Všichni účastníci studie trpěli vysokým rizikem srdečních onemocnění, ale netrpěli žádnými problémy s pamětí či myšlením.

Účastníci studie byli náhodně rozděleni do dvou skupin. Jedni měli do své středomořské stravy přidat týdně zhruba litr extra panenského olivového oleje nebo přidat k jídlu asi 30 gramů ořechů za den. Šlo o směs vlašských, lískových ořechů a mandlí. Jiní se stravovali výrobky s nízkým obsahem tuku.

Duševní změny v čase vědci hodnotili řadou testů na paměť, pozornost a myšlení. Účastníci drželi domluvenou dietu celé čtyři roky. U lidí, kteří jedli olej a ořechy, viděli vědci zlepšení ve fungování mozku, zatímco u lidí s nízkotučnou dietou se žádné změny k lepšímu nekonaly. Z toho vyplývá, že zdravé tuky obsažené právě v olivovém oleji a ořeších hrají klíčovou roli ve fungování mozku, ale mají vliv i na celkovou kondici organismu.

Středomořskou stravu si nemůže vynachválit i doktor Sam Gandy, ředitel Centra zdraví při Mount Sinai Hospital v New Yorku. Podle něj je ověřeno, že tento typ jídla pomáhá udržet v kondici nejen mozek, ale i srdce. „Účinky středomořské stravy jsou natolik skvělé, že ji doporučuji všem svým pacientům. Jde o to jíst méně červeného masa a více masa kuřecího, ryb ovoce a zeleniny.“

Vliv olivového oleje a ořechů na mentální zdraví potvrzují i jiné studie. „Každý ví, že ovoce, zelenina a ryby jsou zdravé, ale na kvalitní tuky se často zapomíná. Přitom ty jsou nepostradatelné. Konkrétní doporučení pacientům právě na tyto suroviny se tedy rozhodně vyplatí,“ tvrdí Gandy.

 

Tuk chrání nervové buňky

Jak to, že středomořská strava, která navíc zahrnuje olivový olej a ořechy, může tak prospívat? „Jedna z možností, jak to funguje, je, že tuky chrání nervové buňky v mozku,“ potvrzuje lékařka Samantha Hellerová z New Yorku.

Podle ní je každá z nervových buněk v lidském mozku obklopena ultratenkou vrstvou tuku a proteinů, tomu se říká myelinová pochva. Ta chrání strukturu nervů a pomáhá interakci nervových buněk. „Tuky, které lidé jedí, pomáhají vyživovat právě myelinové pochvy, které pak lépe plní svou úlohu. Čím zdravější potraviny a tuky, tím zdravější mozek,“ uvedla Hellerová.

Článek

Guacamole 6x jinak Foto:

Guacamole 6x jinak: Naslano i nasladko!

Tradiční mexická omáčka guacamole se dá udělat v mnoha obměnách. My vám jich pár ukážeme, včetně sladké varianty.

 

Co jíst, aby mozek nezakrněl

Podle Hellerové je kyselina olejová jedním z nejrozšířenějších tuků v myelinových pochvách. „Právě olivový olej, mandle, pekanové ořechy, arašídy, macadam a avokádo jsou dobrým zdrojem těchto tuků. Omega-3 mastné kyseliny jsou také důležité pro zdraví mozku a nacházejí se v rybách, ořeších a sójových potravinách. Tyto zdravé tuky nejen zlepšují mentální funkce a zdraví mozku, ale také například snižují riziko vzniku Alzheimerovy choroby,“ prohlásila Hellerová, která doporučuje ořechy konzumovat syrové, do jídelníčku zařadit jednou týdně avokádo a vařit na olivovém oleji, místo na slunečnicovém.

lk

Horoskopy 2017

reklama

reklama