Chystáte se letos začít hubnout? 5 největších mýtů o hubnutí, na které si dát pozor

S příchodem nového roku začíná tradiční snaha obrovského množství lidí něco ve svém životě změnit k lepšímu. Asi nejčastěji se pokoušíme začít něco dělat se zdravím – pravidelně cvičit nebo zhubnout část kil, která přibyla o Vánocích. Okolo tělesné váhy a zejména snahy o její snížení však existuje přehršel informací, a tedy i celá řada mýtů. Na jaké rozšířené nepravdy o hubnutí si dát pozor?

1. Hubnout se dá jen pomocí pravidelného cvičení

Představa, že začnete od nového roku chodit třikrát týdně do posilovny a díky tomu do léta zhubnete do plavek, je bohužel mylná. A co víc, nastavení radikálního cvičebního plánu může vašemu nepřipravenému tělu přinést víc škody než užitku (například v podobě zranění).

Tělesná váha je v podstatě komplexním výsledkem vašeho životního stylu jako celku. Ten nezahrnuje zdaleka jen pohyb, ale také jídelníček, psychický stav, kvalitu spánku nebo míru stresu, které den co den čelíte. „Vynulovat špatné stravování cvičením je velmi náročné až nemožné, jelikož tělo je schopno každý den spálit jen určité množství kalorií,“ varuje americká gastroenteroložka, doktorka Caroly Newberry.

2. Kalorie je vždy kalorie bez ohledu na jídlo

Počítání kalorií je oblíbený způsob, kterým se lidé snaží zhubnout na základě přesvědčení, že 100 kalorií z masa je pro tělo stejných, jako 100 kalorií z hranolků. Toto přesvědčení je ale mylné a počítání kalorií může být velmi zavádějící. Různé druhy potravy totiž procházejí v těle zcela odlišnými metabolickými drahami a mohu mít odlišný dopad na pocit hladu a hormony regulující tělesnou váhu.

Jak už bylo naznačeno výše, proteinová kalorie není stejná jako tuková či sacharidová kalorie. Vědecké studie například ukazují, že obměna sacharidů ve stravě za bílkoviny může zvýšit efektivitu metabolismu, snížit chuť k jídlu a optimalizovat funkci některých hormonů regulujících hmotnost.

3. Cukry jsou špatné a tloustnete po nich

Při snaze hubnout vždy platí, že všeho moc škodí. Rozhodně nechcete ze svého jídelníčku vyházet ve prospěch bílkovin například všechny tuky ani sacharidy. Zvlášť druhé jmenované jsou dnes kvůli strašení cukrem a popularitě různých keto diet vnímány velmi negativně. Zdaleka ne všechny sacharidy mají na organismus stejný efekt jako cukr (jednoduchý sacharid) a není rovněž pravdou, že po nich univerzálně přibíráme (byť existují důkazy, že stravování s nízkým obsahem sacharidů může snížení váhy pomoci).

Smysluplné množství sacharidů samo o sobě nezpůsobí růst hmotnosti, zvlášť pocházejí-li tyto sacharidy z přírodních, průmyslně nezpracovaných zdrojů, jež zároveň zpravidla obsahují takzvané složené sacharidy a vyšší množství vlákniny. Sem spadají sacharidy z celozrnných potravin, hnědé rýže, celozrnného pečiva nebo brambor. „Na sacharidy bohaté potraviny jako zelenina, ovoce a celozrnné obiloviny jsou základem prakticky všech racionálních stravovacích návyků podporujících zdraví,“ poznamenává klinická dietoložka, doktorka Andrea Dunn. „Nezapomínejte, že vláknina je také sacharid. Vyhýbání se sacharidům tedy znamená výrazně nižší příjem vlákniny,“ dodává.

4. Doplňky stravy vám pomohou zhubnout

Trh s různými prášky, tabletkami, drinky, nutričními gely, jejichž výrobci tvrdí, že vám pomohou zhubnout, je obrovský. Skutečnost je ale taková, že u drtivé většiny z nich neexistují žádné vědecké důkazy o jejich opravdové funkčnosti. Hlavním důvodem, proč tyto suplementy u některých lidí fungují, je placebo efekt. Mnozí podlehnou marketingu a chtějí věřit tomu, že jim daný produkt pomůže zhubnout, avšak zároveň si podvědomě začnou více hlídat, co jedí.

Jak poznamenává doktorka Newberry, v dnešní době neexistují žádné studie podporující dlouhodobý pozitivní efekt na hubnutí u žádného volně prodejného doplňku stravy. Zde je samozřejmě vhodné upozornit, že tyto doplňky stravy nejsou stejné jako léky na hubnutí, které předepisují lékaři obézním pacientům.

5. Obezita je o disciplíně, nikoliv biologii

Pokud dlouhodobě neúspěšně bojujete s obezitou, je možné, že se pravidelně obviňujete z nedostatku disciplíny či schopnosti držet různé diety a cvičební plány. Obezita je však poměrně komplexní porucha, na jejímž vzniku či přetrvávání má podíl nikoliv jeden, ale minimálně desítky faktorů.

Zhoršení schopnosti redukce tělesné váhy může zapříčinit celá řada genetických proměnných. Různé zdravotní komplikace (hypotyreóza, syndrom polycystických ovarií či deprese) navíc mohou riziko růstu tělesné váhy přímo zvyšovat. Problém může rovněž ležet ve špatné funkci hormonů či metabolických drah, které zodpovídají za regulaci tělesné váhy a činí ze snahy zhubnout mnohonásobně náročnější proces. Další zásadní příčinou obezity v populaci je leptinová rezistence organismu. V takovém případě vám zhubnout nepomůže ani sebevětší disciplína. I proto je mimořádně důležité případnou snahu o výrazné zhubnutí konzultovat s lékařem, případně kombinovat s podstoupením příslušných vyšetření.