reklama

Propašujte do vašeho jídelníčku rostlinná mléka. Jak je vyrobit za pár korun?

Rostlinná mléka jsou nejen výborná, ale i zdravá Foto:
Rostlinná mléka jsou nejen výborná, ale i zdravá
Foto: istock.com

Kravské mléko, jež je terčem sáhodlouhých diskuzí, je upozaděno, a do popředí se dostávají zdraví prospěšná rostlinná mléka. Jejich stoupající oblíbenosti nahrává také čím dál populárnější veganství, častá intolerance na laktózu a především snaha žít zdravě.

I když se o rostlinném nápoji mluví jako o mléku, není to zcela přesné pojmenování. Jeho zdrojem nejsou mléčné žlázy, nýbrž plodiny rostlinného původu. Rostlinná mléka vás nadchnou obsahem vitamínů, vlákniny, lecitinu a také tím, že jsou zcela bez cholesterolu a nadbytečných tuků, což oceníte mimo jiné během redukční diety. Každý rostlinný nápoj vaše tělo navíc obohatí s ohledem na to, která plodina je jeho základem.

Dnes již není problém si pro rostlinné mléko v krabici zaskočit do supermarketu či snad do dobře zásobené večerky. Pokud si nechcete hlídat jejich zásobu, ideální variantu představuje rostlinný nápoj v prášku, který postačí smíchat s vodou a můžete podávat. Pokud ale preferujte to čerstvé, které si připravíte v pohodlí domova, nemůžete udělat lépe.

Jak tedy na to? Je to opravdu snadné!

Zvolenou plodinu namočíte ve vodě, aby nabobtnala a zároveň došlo k zaktivování všech cenných látek. Následně dojde na řadu mixování, dokud nemáme tzv. hladkou směs, podle receptu přilíváme vodu. Někomu může vzniklá drť či sedlina vadit, proto se doporučuje využít plátno na přecezení. Vyhazovat ji se ale rovná hříchu, protože své využití najde třeba v bílém jogurtu, ovesné kaši nebo v ovocném koláči.

Pokud s přípravou rostlinného mléka teprve začínáte, možná budete překvapeni výslednou chutí, na kterou je potřeba si zvyknout. Uvést v dokonalost ji můžete za pomoci medu, různých sirupů, jako je datlový, javorový, kukuřičný, agávový či ten z ječného sladu. Další možností je prospěšná a přírodní stévie nebo třtinový cukr. Milujete sušené meruňky, ananas, góji nebo snad švestky? Šupněte tyto plody do rostlinného mléka, dodají mu totiž skvělou, sladkou chuť.

Rostlinná mléka se skvěle hodí do oblíbených smoothie Foto: Rostlinná mléka se skvěle hodí do oblíbených smoothie. Foto: istock.com

Jak a s čím si rostlinná mléka vychutnat?

Z rostlinných mlék si připravíte chutné ovocné koktejly. Rýžové mléko kombinujte s jahodami, mandlové s mangem nebo banánem. Tuto svačinku můžete využít i v rámci dělené stravy, kdy konzumujete v daný den pouze potraviny rostlinného původu. Sójové vám zachutná v obilných kaších, lísko-oříškové zase v kávě nebo karobu, a z toho kokosového můžete vykouzlit lahodný chia puding nebo veganskou kokosovou zmrzlinu s trochou aromatické vanilky. Zkrátka a dobře tato alternativa k mléku může přijít kamkoliv, kam normálně používáte to kravské. Třeba i do palačinek, lívanců nebo jiných dezertů.

Vyplatí se vědět a znát

Kokosové mléko

Nadchne vás obsahem proteinů, podílem nasycených tuků a také řadou cenných látek, jako jsou vitamíny skupiny B, fosfor, vápník či křemík. Kokosové mléko je součástí také asijské a zahraniční gastronomie. Pochutnejte si třeba na rybách či plodech moře upravených v kokosovém mléce. A když už jsme u toho kokosu, určitě si tu a tam dopřejte ten mladý, zelený. Obsažená voda v něm totiž funguje jako přírodní ionťák.

Konopné mléko

Ne, nemusíte se obávat, že bychom vás chtěli ponoukat k něčemu, co je zakázané. Konopný nápoj se sice připravuje ze semen konopí, leč toho technického, ve kterém nefiguruje zrádné THC. Nás v redakci dostala jeho jemně oříšková chuť a navíc tělo jeho konzumací potěšíme nespočtem benefitů. Vaše hříva bude lesklejší bez sklonu vlasů k lámání, paměť dostane skvělý stimul a metabolismus dostane zelenou.

Makové mléko

Potřebujete dopřát organismu vápník v přirozené podobě? Vsaďte na nápoj z máku. Dokonce z něj lze vykouzlit i rostlinnou smetanu. Tu vyrobíte stejným postupem, akorát vzniklou směs tolik nenaředíte vodou.

Mléko z para ořechů

Zbožňujete para ořechy v koláčích či jenom tak polité medem, když je zobete u televize? Veganské mléko z para ořechů vás nadchne. Stačí dosladit, přidat skořici a pochutnáte si tak jako Kolumbijci či Brazilci.

Jaké další méně známé alternativy existují? Jejich rovnou celá řada. Jmenujme například mléko pohankové, ze slunečnicových semínek, rýžové, ovesné, z quinoi nebo třeba z amarantu.

Mohlo by vás také zajímat:

Článek

Jsou malá, ale velmi výživná Foto:

Konopné semínko: 4 dobré důvody, proč ho pravidelně jíst

Blahodárné účinky konopí se využívají v kosmetických přípravcích a ve zdravotnictví. Spolu se zvýšeným zájmem o zdravé potraviny nyní přichází konopí také do našich...

Článek

Jak správně konzumovat mléčné výrobky Foto:

Jak správně konzumovat mléčné výrobky

Co vlastně je mléko a jak správně jíst výrobky z něj? Zeptali jsme se na to odborníka, který vám nyní vše vysvětlí.

Článek

Kokosový olej – všestranný poklad ve výživě Foto:

Kokosový olej – všestranný poklad ve výživě

Odborníci na zdraví doporučují konzumovat 3 polévkové lžíce kokosového oleje denně (rozdělené během celého dne). Je to lék na všechno!

Článek

Je jen na vás, jak se stravujete, ale příliš restriktivní diety mohou být rizikové, hlavně pro děti Foto:

Alternativní styly stravování: Mohou být přínosné, ale pozor na extrémy!

Důvodů, proč se lidé začnou stravovat alternativně, je hodně. Ale jedno mívají společné – cílem je dosažení rovnováhy v souladu s přírodními zákony. Ne každý, kdo se...

Autor: LZ

Horoskopy 2018

reklama

reklama