Móda prvních dam: Manželky komunistů přinesly dobu temna, styl pozvedly až ty novodobé
Národní muzeum přichystalo pro své návštěvníky novou výstavu s názvem První dámy – móda a styl
První dámy za posledních více než 100 let nabídly po boku svých mužů českému lidu více či méně přívětivou a inspirativní tvář. Citelné rozdíly byly i v jejich smyslu pro eleganci a vkus, s jakým si vybíraly své šatníky. Jaké oděvy byly typické pro Charlottu Masarykovou, Vieru Husákovou a jak si vedle nich zatím stojí Eva Pavlová?
Velmi příhodnou příležitost porovnat módní vkus jednotlivých prvních dam české historie nabízí nová výstava probíhající v Národním muzeu, v němž je možné do šatníků celkem 12 manželek prezidentů nahlédnout. Ať už chtějí, nebo ne, první dámy se i svými oděvy podílejí na tvorbě veřejného image prezidentů.
Konzervativní Masaryková a moderní Benešová
Hned na úvod nepochybně zaujme manželka prvního prezidenta Masaryka, Charlotte Masaryková. Z jejího šatníku je totiž jasně vidět, že zatímco ve svých politických i společenských názorech byla velmi moderní, oblékala se zásadně velmi konzervativně. Jen výjimečně jí bylo možné spatřit v něčem jiném než sněhobílé batistové halence se stojáčkem a dlouhé sukni téměř na zem. Tím možná tak trochu naznačovala, že práce pro ni byla přednější než vzhled. Zároveň se první dámou stala již jako poměrně nemocná, takže na módu zřejmě neměla až tolik pomyšlení.
To Hana Benešová je dodnes po všech stránkách považována za etalon role první dámy. Nejenže dokázala být ve společnosti i u obyčejných lidí nesmírně populární díky svému charakteru, ale pravidelně zaujala i svými elegantními kostýmy. K těm zpravidla nechyběl slušivý klobouk a rukavičky. Jde rovněž o poslední odvážnou první dámu s módním vkusem před tím, než po válce přišly dělničtí prezidenti z řad komunistů.
Manželky komunistů přinesly módní dobu temna
Spíš úsměvně a lehce tragikomicky se do módních análů Pražského hradu zapsala Marta Gottwaldová. Její urputná, ale marná snaha aspoň se přiblížit vkusu své předchůdkyně Benešové nikdy neskončila úspěchem – ani když se pokoušela v elegantních kožiších chodit třeba i v létě. Gottwaldová nicméně v mládí byla na samém dnu společnosti, a tak ji nedostatek stylu i způsobů lze prominout.
Tak trochu „dobu temna“ přinesly do módního šatníku mimořádně konzervativní první dámy Marie Zápotocká a Božena Novotná. Ani těm se však nelze příliš divit. Zatímco zapřísáhlá komunistka Zápotocká musela kvůli loajalitě manželovi projít i nacistickým koncentračním táborem, manželka Antonína Novotného život na Pražském hradě nesnášela. Odjakživa byla mimo pozornost veřejnosti a starala se o rodinu. Je tak jasné, proč ani jedna z těchto žen módě nevěnovala nijak velkou pozornost.
Svěží závan elegance a noblesy na Pražský hrad vrátila až jejich nástupkyně Irena Svobodová. Byla totiž po dlouhé době první dámou, která měla smysl pro estetiku a kulturu, což se pozitivně odráželo i v jejím dobovém šatníku. Hrad navíc nepovažovala jen za své obydlí, ale za vzácnou historickou památku, o níž je potřeba se starat, a hlavně – kterou je potřeba otevřít veřejnosti. Pro svůj energický a uctivý přístup ke správě hradu byla velmi oblíbená u personálu.
Novodobé první dámy se nebojí osobitosti
Mezi porevolučními prvními dámami zatím jasný prim v eleganci drží Dagmar Havlová, která se vždy uměla oblékat skvěle. U všech lze však pozorovat velmi osobitý přístup k módě, jenž na zmíněné výstavě reprezentuje například kalhotový kostým Livie Klausové. Ta byla známá svou náklonností k šatům z látek z Dálného východu.
Podobně jako Božena Novotná působila z pohledu módy Ivana Zemanová. Ani ona očividně titul první dámy příliš nezbožňovala, raději se soustřeďovala na své soukromí a její šatník to velmi konzervativními, uniformními modely bez nápadu dával jasně najevo. Její nástupkyně Eva Pavlová je sice první dámou stále relativně krátce, ale už při inauguraci manžela jasně naznačila, že jí elegance není cizí. Což ostatně opět potvrdila při korunovaci krále Karla III.
Čtěte také módní alarm: Střídmost i ženská elegance. Jak šel čas s Evou Pavlovou
Zajímavostí rovněž je, že v Národním muzeu kromě outfitů prvních dam nechybí také jejich módní doplňky. Z těch nepochybně zaujme například kabelka nebo župan Hany Benešové, společenská obuv Charlotte Masarykové, perlový náhrdelník Ireny Svobodové či poškozená pudřenka Viery Husákové, kterou u sebe měla při tragické havárii vrtulníku.