Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama

5 hormonů, které s námi ženami každý měsíc pěkně cvičí

Změny nálad, podivné chutě a bezdůvodně slzy v očích. Víte, o čem mluvíme, že? Buďte v klidu, je to normální. Bláznivé pohlavní hormony řídí nejen vaši menstruaci, plodnost a chuť na sex, ale také ovlivňují, jak jste na tom duševně, jak se vám spí nebo na co máte chuť.
Vydáno: 18.04.2017
Jednou nahoře, jednou dole...
Autor: iStock Jednou nahoře, jednou dole...
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nabízíme vám pár rad, jak je mít pod kontrolou:

1. Estrogen

Převažujícím typem estrogenu už žen v období od první menstruace až po menopauzu je estradiol, který připravuje dělohu na početí. Jeho vyrovnaná hodnota posiluje chuť na sex i imunitu.

Co umí: Estrogen posílá všem buňkám v těle pokyn, aby rostly, ať už jsou to prsa nebo kosti. Pokud je ho ale příliš, vede k silnému premenstruačnímu syndromu, problémům s plodností nebo dokonce k rakovině prsu. Jeho nedostatek může naopak způsobit osteoporózu.

Jak ho mít pod kontrolou: Pokud jste moc hubená, jeho produkce se zpomaluje. Když máte naopak nějaké to kilo navíc, vytváří vaše tělo druh estrogenu, který si s estradiolem nerozumí.

Řešení: Udržujte si správnou váhu, BMI by mělo být mezi 18.5 a 30.

2. Progesteron

Každý měsíc vytváří heboučkou vystýlku dělohy, něco jako postýlku pro děťátko, kdyby náhodou přišlo. A když neotěhotníte, hladina progesteronu klesne a spustí se menstruace.

Co umí: Progesteron má mírně sedativní účinky, které nám mohou dopřát hluboký spánek. Přispívá také k zadržování vody v těle, plynatosti a zácpě. Nic moc.

Jak ho mít pod kontrolou: Jelikož je tento hormon důležitý pro početí, hodně snažilek, zejména v USA, kupuje volně prodejné vaginální krémy s progesteronem. Podle studií to ale nemá žádný pozitivní efekt. Mnohem víc vám pomůže, když budete meditovat, alespoň pět minut denně.

ženy hormony 1 Foto:

 

3. Testosteron

I když jde o mužský pohlavní hormon, je v malém množství produkován i v ženském těle, kde ovlivňuje ovulaci a libido.

Co umí: Jeho příliš vysoká hladina vyvolává akné, ve vlasech se mohou objevit lupy a na různých místech těla růst tmavé chlupy. Když vám naopak chybí, nedostává se vám chuti na sex ani do života.

Jak ho mít pod kontrolou: Nadměrné množství testosteronu má úzkou spojitost s nadváhou, proto se zaměřte na správné BMI. Když máte testosteronu málo, pomohou jídla bohatá na zinek, jako je třeba hummus. Není potřeba se bát, že vám z toho naroste knír, prostě jen budete mít víc energie.

ženy hormony 2 Foto:

 

4. Prolaktin

Tvoří se v mozku a jeho hlavní rolí je řídit uvolňování vajíčka a stimulovat tvorbu mateřského mléka.

Co umí: Výjimečně vysoká hladina naprosto rozdrtí jakoukoli chuť na sex a vyvolá příznaky menopauzy. Lehce zvýšené hodnoty umí potlačit ovulaci. A po porodu se jeho správná úroveň přičiní o rychlé zhubnutí těhotenských kil.

Jak ho mít pod kontrolou: Nedostatek spánku způsobuje nárůst stresového hormonu kortizolu a prolaktinu. Správné hodnoty prolaktinu budete mít, pokud si každou noc dopřejete sedm až osm hodin nepřerušovaného spánku.

5. Folitropin

Folitropin se podílí na tvorbě a uzrávání vajíček, další hormon - luteinizační nebo zkráceně lutein, se pak stará o jejich uvolnění.

Co umí: Správné hladiny folitropinu a luteinizačního hormonu napomáhají i odpovídající úrovni progesteronu. Vysoké hodnoty folitropinu jsou spojovány s poruchami paměti, nespavostí a akné.

Jak ho mít pod kontrolou: Dobře si hlídejte, kolik alkoholu pijete, zejména pokud chcete mít dítě. Víc jak dvě skleničky denně umí produkci těchto hormonů zásadně narušit.

-az-

Mohlo by vás taky zajímat:

4 hormony, které vám brání zhubnout

Jíte zdravě, sportujete a stejně se pohybujete v kolotoči nadváhy? Viníkem je pravděpodobně hormonální „bouře“ ve vašem těle. Hormony ovlivňují tělesné procesy jako hlad, žízeň, trávení, ukládání tuků, tvorbu svalů nebo sexuální touhu. Pokud je některého v těle víc, automaticky tím narušuje rovnováhu ostatních a tím vzniká řetězová reakce. Na jejím konci je mimo jiné obezita. Které hormony vám tedy brání zhubnout?

Leptin: Zajistí, že se cítíte najezení

Leptin: Zajistí, že se cítíte najezení

Je známý jako hormon sytosti. „Ve spolupráci s hormony štítné žlázy, kortizolem a inzulinem určuje tělu, jak velký má hlad, jak rychlé bude spalování jídla a jestli se přijaté kalorie uloží do tukových buněk či použijí na energii,“ uvádí hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Monika Bartolomějová. Při správném fungování pomáhá leptin zmenšovat dlouhodobé tukové zásoby. Při špatném fungování člověk necítí sytost, což ho nutí stále jíst. Protože se leptin tvoří v tukových buňkách, platí jednoduchá rovnice: čím více máte v těle tuku, tím více máte také leptinu. Avšak neznamená to automaticky, že tím menší je hlad. Právě naopak – větší množství leptinu v těle vyvolává rezistenci na něj, takže organismus ztrácí schopnost vnímat jeho signály.

Cviky nejsou moc náročné, ale velmi efektivní

Hormonální jóga: Efektivní způsob, jak pomoci tělu, aby správně fungovalo

Nejlepší bylinky pro ženy: Obejdete se bez hormonů!

Nejlepší bylinky pro ženy: Obejdete se bez hormonů!

Článek je zařazen v: deprese, smutek, hormony, menstruace, hormonální cyklus, výkyvy nálad
Reklama