Holubová v mikině, Schillerová v černé a dusno. Slavné ženy dýchaly za kandidáty
Zákulisí superduelu Bitva o hrad
Televizní debata na CNN Prima NEWS nebyla pouze o samotných prezidentských kandidátech Petru Pavlovi (61) a Andreji Babišovi (68). Své favority přišly do publika podpořit i jejich největší podporovatelky, které na sebe poutaly velkou pozornost. Babišova pravá ruka Alena Schillerová (58) přišla v outfitu, který by obstál i na plese. Herečka Eva Holubová (63) vypadala, jako kdyby vyrazila na hokej. A je pravda, že ve studiu bylo chvílemi opravdu rušno.
Kampaň před druhým kolem prezidentské volby neustále eskaluje a zřejmě dosahuje absolutního vrcholu. Už v sobotu večer bude Česko znát nového prezidenta. A právě v této vyhrocené atmosféře se odehrála ostře sledovaná debata prezidentských kandidátů na Primě.
Podporovatelky zvolily zcela odlišné oděvy
Jednoznačná rivalita mezi nimi však nebyla patrná pouze u jejich stolků ve studiu, ale také v publiku, které bylo zcela jasně rozděleno na tábory, tedy tým Pavel a tým Babiš. Zatímco Petra Pavla přišla podpořit jeho manželka Eva Pavlová nebo herečka Eva Holubová, na straně Andreje Babiše fandila nejen manželka Monika, ale také stranické kolegyně Alena Schillerová, Klára Dostálová či Jana Mráčková Vildumetzová.
Jedním z hlavních poznávacích znamení oddělujících jednotlivé fanynky byly zejména jejich oděvy. Zatímco Eva Holubová na klíčovou debatu dorazila v šedé mikině s autogramem Václava Havla, s barevnými korálky a kšiltovkou s nápisem generál, třeba Alena Schillerová zvolila vkusné černé šaty a kozačky. V kostýmcích dorazily i její kolegyně z hnutí ANO.
Pozornost na sebe upoutaly i ostatní fanynky generála ve výslužbě Petra Pavla, které dorazily v ikonických flanelových košilích a v čepicích a místy vypadaly, jako že se ustrojily spíš na sportovní zápas. Naproti tomu největší podporovatelky Andreje Babiše pojaly účast zcela opačně a svým oděvem působily, jako že jdou do divadla nebo na ples.
Tento na první pohled zřetelný kontrast poutal velkou pozornost a rozproudil debatu o tom, který tábor dokázal svým oblečením kandidáta podpořit více. Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět na naší facebookové stránce, který styl je vám bližší.
„Volnočasové oblečení je taktika,“ říká odborník
Můžou mít oděvy fanoušků a fanynek vliv na to, jak jednotlivé kandidáty vnímají nerozhodnutí voliči a voličky? Je lepší volit elegantní, respekt budící oděvy, nebo může široké veřejnosti imponovat spíš lidovější, volnočasový vzhled?
„Můžou, a pokud se týmu toho či onoho kandidáta podaří takovou věc dobře zkoordinovat, lze tímto způsobem vytvořit či umocnit určitý dojem,“ řekl pro Prima Ženy odborník na politický marketing Karel Komínek. Tým Petra Pavla dle jeho názoru na volnočasové oblečení cílí záměrně, jelikož se mu podařilo spojit jej se symbolem flanelové košile.
„V případě Petra Pavla je jedním z hlavních, a možná i trochu vedlejších efektů kampaně zpropagování jeho flanelové košile. Lidé si s ním tedy spojují i jistý ležérnější styl, který má zřejmě vyvažovat to, že působí vážně a příliš neukazuje emoce,“ dodal Karel Komínek s tím, že zadání pro podporovatele mohlo být z pohledu pravidel stejně uvolněné.
„Hele, přijďte v čemkoli chcete, hlavně když se v tom budete cítit dobře,“ mohl klidně dle Komínka říct Petr Pavel podporovatelům účastnícím se debaty, aby tím ještě umocnil dojem, že je mu tento uvolněnější, méně svazující styl v důsledku blízký. Lidé jej pak zároveň mohou o to méně vnímat pouze jako striktního vojáka.
Agáta Hanychová nechce prezidenta, za kterého bojuje Soukup. Hádají se? Čtěte zde.
„Vidíme souboj alfasamců,“ hodnotí sociolog Bednář
„V současnosti je jedním z finalistů opravdu alfasamec. Oni jsou tedy alfasamci oba, ale jeden z nich to umí velmi dobře dávat najevo tím klidem, který pro to, abyste měl reálnou autoritu, opravdu potřebujete. Cholerik to má v této pozici vždycky trochu těžší,“ popsal současný vrchol kampaně pro web Prima Ženy sociolog Vojtěch Bednář.
Ten již dříve pro Prima Ženy prohlásil, že zejména ženy mohou z velké části mezi kandidáty podvědomě hledat toho nejdominantnějšího muže. „Žena bude za standardních okolností tíhnout spíš k tomu, aby volila dominantního muže. A to proto, že primárně potřebuje a vyhledává klid. Ten může být z jejího pohledu zajištěn jen ve stabilním, předvídatelném prostředí, které může nastat jen v okamžiku, kdy vládne jasně stanovená autorita.“
Jejich rozhodování při volbách totiž není úplně identické jako rozhodování mužů. „Můžeme říci, že se ženy rozhodují více podle dojmu než podle dat a výrazněji akcentují to, jak na ně daný kandidát nebo kandidátka působí, než aby hodnotily nějaká, řekněme tvrdá data či jejich dosavadní činy,“ vysvětlil Bednář a dodal, že chce-li kterýkoli kandidát na ženskou část společnosti zapůsobit, musí se tomuto faktu chtě nechtě přizpůsobit.