Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama
Reklama

Nepodceňujte hořčík: Jaké potíže může způsobit jeho nedostatek?

Cítíte se podráždění, vyčerpaní, slabí a bez energie, nemůžete spát, nebo dokonce podléháte depresi? Příčinou může být nedostatek hořčíku! Tento prvek nabývá významu zejména v době zvýšené fyzické aktivity, stresových situacích a v těhotenství, kdy ho tělo potřebuje více než obvykle.
Vydáno: 07.03.2019
Nepodceňujte hořčík: Jaké potíže může způsobit jeho nedostatek?
Autor: iStock Nepodceňujte hořčík: Jaké potíže může způsobit jeho nedostatek?
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro zdravé kosti

Hořčík je jedním z nejdůležitějších prvků pro stavbu a zdraví kostí, protože podporuje vstřebávání vápníku do kostní tkáně a tím zajišťuje její pevnost. Při nedostatku hořčíku naopak dochází k uvolňování vápníku, kosti se stanou náchylnějšími ke zlomeninám a hůře se hojí. V tomto případě hovoříme o osteoporóze, jejíž výskyt se zvyšuje s věkem, ale objevuje se i u mladších jedinců. Silné a zdravé kosti přitom potřebujeme po celý život.

Tip: Nejčastějšími doporučovanými potravinami pro zdraví kostí jsou mléčné produkty. Ty obsahují sice méně hořčíku v porovnání s některými jinými potravinami, ale obsahují právě pro kosti nezbytný vápník, a kombinují tak jejich účinky.

Je důležitý pro sportovce

Asi nejznámějším faktem o hořčíku je to, že se účastní uvolňování svaloviny a jeho nedostatek se projevuje svalovými křečemi. I přesto zaskočí nedostatek hořčíku alespoň občas nejednoho aktivního sportovce. Křeče přitom mohou přetrvávat i desítky minut a následně se často vracejí. To samozřejmě omezuje procvičování svalových partií i delší dobu.

Tip: Dejte si po tréninku smoothie z banánu, listového špenátu a trochy mléka nebo bílého jogurtu. Doplníte tak nejen sacharidy a bílkoviny, ale také hořčík.

Podporuje psychiku

Jakožto prvek účastnící se v organismu celé škály biochemických reakcí, včetně reakcí v mozku, má dostatečný příjem hořčíku v konečném důsledku vliv nejen na fyzickou aktivitu, ale také na duševní pohodu. Nedostatek hořčíku je popisován jako možná příčina vzniku depresí a úzkostných stavů.

Tip: Jednou z potravin obsahujících vysoké množství hořčíku je kakao. Kousek čokolády s vysokým obsahem kakaa (alespoň 70 %) tak nejenže neuškodí vaší linii, ale může mít dokonce léčivé účinky. A kdo by se nechtěl ve stresu léčit čokoládou.

Pomáhá v těhotenství

Hořčík je jednou z klíčových látek pro fyziologický průběh těhotenství. Dostatečný příjem hořčíku může pravděpodobně předcházet předčasným stahům dělohy (předčasnému porodu), křečím i vývoji preeklampsie (nemoc projevující se otoky, vysokým krevním tlakem a sníženou funkcí ledvin). Dále pomáhá hořčík proti nespavosti, ranním nevolnostem a je rovněž důležitý pro správný vývoj plodu.

Tip: Jednoduchým způsobem, jak zajistit dostatek hořčíku, je užívání těhotenských multivitamínů. Kromě hořčíku by měly obsahovat hlavně vitamín C, E, D, kyselinu listovou a z minerálů vápník, fosfor, zinek a železo (např. GS Mamavit, Femibion, Fertiprona). 

Zabraňuje bolestem hlavy

Podobně jako u svalů pomáhá hořčík také s uvolňováním stěn cév. Rozšířením cév dochází ke snížení tlaku krve na stěny cév, což může ulevit od bolestí hlavy a také jim předcházet. Normální průtok krve také zajišťuje zásobení mozkových center okysličenou krví a tím zlepšuje schopnost přemýšlení.

Tip: Je známo, že pro prevenci bolestí hlavy je velmi důležitý správný pitný režim. Jeho efekt však můžete ještě zesílit zařazením minerální vody s vysokým obsahem hořčíku.

Léčba diabetu II. typu…

Podle vědců snižuje nedostatek hořčíku schopnost inzulinu udržovat hodnoty krevního cukru v normálu. Tělo není schopné cukr z krve vstřebávat a vzniklá inzulinová rezistence je příčinou cukrovky II. typu. Podáváním hořčíku při léčbě může dojít k opačnému jevu a snížení krevního cukru. Hořčík tedy pravděpodobně hraje roli v prevenci i léčbě diabetu druhého typu.

Tip: Věděli jste, že semínka a ořechy jsou hořčíkem doslova nabité? V 16 g dýňových semínek je obsaženo 46 % doporučené denní dávky (DDD) hořčíku. Dávka 24 g mandlí nebo 30 g kešu ořechů pak obsahuje 25% DDD hořčíku. 

-jk-

Článek je zařazen v: hořčík, magnezium, nespavost, bolest hlavy, těhotenství, kosti, vápník, křeče, deprese
Reklama